Relevantie tumormarker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Philippine

Relevantie tumormarker

Bericht door Philippine » do 20 sep 2018, 09:18

In de zomer vorig jaar werden er bij mij een recidief, 20 tot 30 bot- en enkele lymfekliermetastasen ontdekt. Op de PET scan alleen recidief en metastase in heiligbeen te zien. De andere alleen op een FES-PET scan (ihkv IMPACT studie uitgevoerd). Alles sterk hormoongevoelig.
Ik weet niet of meer info over mijn voorgeschiedenis en diagnose van belang is, houd het daarom voor nu maar even kort.
Ik krijg anastrozol en Zometa (4 keer per jaar), en voel me uitstekend.
Bij controle vorige week bleek op de PET/CT scan heel weinig te zien, alleen licht verhoogde activiteit lymfeklier bij sleutelbeen. Metastase heiligbeen en recidief waren niet meer zichtbaar.
Goed nieuws dus, passend bij hoe ik me voel.
Nu krijg ik net in mijn electronisch dossier mijn bloedwaarden te lezen en daar zie ik dat de tumormarker van 144 naar 245 is gegaan. Die uitslag was op het moment van het gesprek met de oncologe, vorige week, nog niet bekend, maar we hebben het wel even over tumormarkers in algemene zin gehad, waarbij ik begreep dat ze er niet heel veel waarde aan hecht omdat een verhoging ook aan andere oorzaken kan worden toegeschreven. Daar had ik vrede mee, totdat mij zojuist deze extreme verhoging onder ogen kwam. Daar schrik ik toch een beetje van. Ik stel de vraag eerst hier, en ben van plan daarna nog weer even een afspraak te vragen bij de oncoloog.
En de vraag luidt dus: kan een zo sterke verhoging van een toch al hoge tumormarker zonder betekenis zijn?

Dees
Beheerder

Re: Relevantie tumormarker

Bericht door Dees » do 20 sep 2018, 20:11

Hoi Philippine,
Spannend he dat zwaard van Damocles dat altijd boven je hoofd hangt. Brrr.... Er is geen gouden standaard voor die tumormarkers. Als ze verhoogd zijn bij uitzaaiingen, kunnen ze een extra hulpmiddel zijn om je ziekte te monitoren. Dat je je goed voelt, is het belangrijkst. Een tumormarker kan ook door bv verkoudheid verhoogd zijn. Ik snap daarom wel dat je oncoloog niet meteen actie onderneemt. Ze probeert de volgende lijn zo lang mogelijk uit te stellen. Er is geen bewijs dat eerder ingrijpen leidt tot langer leven.

Welke waarde was verhoogd? Bij borstkanker bekijken ze vaak drie tumormarkers CA19.9, CA15.3 en CA125.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Philippine

Bericht door Philippine » do 20 sep 2018, 22:18

Dag Dees, dank voor je reactie, die mooi in lijn is met mijn oncologe.
Het betreft de CA15.3. En ik ben helaas niet verkouden oid. Sterker nog, ik lijk niets onder de leden te hebben. Wat het wél is, dat moet ik “gewoon” loslaten, en me inderdaad goed realiseren dat ik geluk heb dat deze eerste behandelfase nog voortduurt.
Ik ga het verder ook niet uitzoeken, wacht gewoon tot de volgende halfjaarlijkse controle.
Zo heb ik dit afgelopen jaar ook al een beetje geleerd om niet meteen met paniek op pijntjes te reageren, maar eerst af te wachten of ze weer vanzelf overgaan. En dat doen ze tot nog toe!
Hoe dan ook, ik ga weer vrolijk verder met leven.
Hartelijke groet, Philippine.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 21 sep 2018, 22:16

Hoi Philippine, ik wens je zoooooveel tijd en zoveel geluk !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2018”