Borstkanker eigen schuld?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

peep

Borstkanker eigen schuld?

Bericht door peep » ma 20 aug 2018, 15:25

Steeds vaker hoor en lees ik in de media dat bijvoorbeeld het gebruik ban alcohol een directe relatie heeft met het krijgen van (borst)kanker. Ik weet sinds zes jaar dat ik borstkanker heb, het is bij mij oook teruggekeerd. Ik merk dat okme door al die berichtgeving steeds vaker schuldig ga voelen over dat wijntje bij het eten bijvoorbeeld.
Kennen jullie deze onderzoeken? Weten jullie waar ik ze kan vinden? Hoe betrouwbaar is het onderzoek? Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Dees
Beheerder

Re: Borstkanker eigen schuld?

Bericht door Dees » ma 20 aug 2018, 19:23

Hoi Peep, via het scherm sla ik mijn armen om je heen. NEE, je bent NIET schuldig aan je eigen borstkanker. Ongezond leven is voor iedereen ongezond. Concreet betekent gezond leven niet roken, matig met alcohol, gezond en gevarieerd eten met veel groenten en zo min mogelijk bewerkt vlees, niet te zwaar worden en voldoende bewegen.

Al met al hebben deze factoren in grote groepen een verschil laten zien tussen vrouwen die wel en geen borstkanker kregen, maar.... bv voor alcohol kwam er uit dat onderzoek dat als je elke dag van de week een glas alcohol drinkt je een licht verhoogd risico op borstkanker hebt. Persoonlijk vind ik dat je echt niet elke dag een glas alcohol hoeft te drinken. Dat kun je beter niet doen. Af en toe een wijntje, daar zit echt geen kwaad in. Laat je ook vooral geen schuldgevoel aanpraten !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2018”