Breath Hold techniek

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Drietje

Breath Hold techniek

Bericht door Drietje » zo 11 feb 2018, 13:52

Dag Dees,

Ik hoop dat ik je nog een keer een vraag mag stellen.

Inmiddels ben ik gestart met partiële bestraling in het UMC, linkerborst, met breath hold techniek. Jij en ik waren de enige die menen dat niet-bestraling mogelijk niet onverantwoord was in mijn geval... dus, nou ja, ik ben de behandeling toch maar aangegaan. Ik vind het (dus) spannend en mentaal belastend.
Wat het nog was spannender maakt, vind ik, is de breath hold techniek.
Ik heb, voorafgaand aan de bestraling diverse keren gezegd dat het me moeilijk lijkt om steeds dezelfde hoeveelheid lucht in te ademen. De bestraling wordt heel precies berekend. Maar mijn borst ligt natuurlijk iets hoger of lager, naar mate ik (on)dieper inadem. Volgens de betrokkenen komt het wel goed, als ik gewoon steeds probeer hetzelfde in te ademen.

Maar, nu lees ik net dat je in sommige ziekenhuizen via een buisje inademt. Ik neem aan om steeds hetzelfde volume aan lucht in te ademen. Dat was dus weer ik steeds op doelde! Dat lijkt me belangrijk! Ik heb nu als belangrijkste vraag aan jou:
- zou het, ook zonder buisje, goed genoeg uitpakken? (ja, vast een rare vraag, maar toch)

en dan, als het kan ook nog:
- ik heb 4 bestralingen al echt een warm gevoel in mijn borst, klopt het dat dat normaal is?
- ik voel regelmatig mijn hart een soort extra bons maken of even wat onrustig 'fladderen', ook als ik nergens aan denk en (redelijk:)) ontspannen ben. Dat kan toch echt niet van de bestraling komen he?

Dankjewel vast Dees!

Dees
Beheerder

Re: Breath Hold techniek

Bericht door Dees » ma 12 feb 2018, 15:11

Hoi Drietje, hmmm..... ik wéét het niet. Ik weet er echt niks van..... Kun je het eens navragen en dan weer aan ons laten weten? Dan leren we er allemaal van...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

ilonne

Bericht door ilonne » ma 12 feb 2018, 17:11

ik heb vanmorgen ademoefeningen moeten doen voor de bestraling. Daarmee kan je op n schermpje, tijdens de bestraling, zien hoeveel je inademt, en dat moet je dan vasthouden. Dit kan je zien doordat jouw ademhalingslijn tussen twee vaste lijnen op t scherm zit. Redelijk simpel en goed te doen. Daarnaast schakelt het apparaat vanzelf uit als je buiten die twee vaste lijnen komt, en is er dus geen risico dat t verkeerd gaat, omdat jij je adem niet vast kunt houden.

Ik hoop voor jou dat t allemaal meevalt en goed te doen is!

Drietje

Bericht door Drietje » wo 14 feb 2018, 09:08

Ik heb het verder nagezocht en meer info gevonden op www.borstkanker.nl:

De wijze waarop de breath-hold-techniek plaatsvindt kan verschillen. Er zijn grofweg drie methoden:

Ademhalingstechniek zonder externe hulpmiddelen. Hierbij moet je doorgaans dertig seconden lang je adem diep vastgehouden tijdens de bestraling.
Ademhalingstechniek met 'staaf' op het lichaam. Hierbij moet je ook gemiddeld dertig seconden lang de adem diep vastgehouden tijdens de bestraling, maar het staafje helpt je hierbij om te voelen tot 'hoe diep' je je adem moet ingehouden.
Ademhalingstechniek met 'snorkel', neusklemmetje en bril. Ook bij deze techniek moet je gemiddeld dertig seconden lang je adem diep vastgehouden tijdens de bestraling, alleen zorgen de snorkel en de bril (vaak met display erin) ervoor dat je beter je adem kunt inhouden en beter ziet hoe lang dat nog duurt.
Hoe lang en hoe diep je moet inademen verschilt; er is nog geen overeenstemming over de beste manier, en het wordt nog niet in elk ziekenhuis standaard aangeboden.

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”