Anastazol in plaats van Tamoxifen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Zonnebloem

Anastazol in plaats van Tamoxifen?

Bericht door Zonnebloem » do 28 dec 2017, 22:50

Dees, ik lees op internet dat anastazol 22% minder kans zou geven op een recidief dan tamoxifen. Dit zijn recente uitslagen van studies die pas bekend zijn geworden. Weet jij daar misschien iets meer over te vertellen? Bedankt alvast voor het meedenken.
Gr. Zonnebloem

Fraz01

Re: Anastazol in plaats van Tamoxifen?

Bericht door Fraz01 » do 28 dec 2017, 23:31

Hoi Zonnebloem,

Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag ?

Groetjes

Fraz

Fraz01

Bericht door Fraz01 » vr 29 dec 2017, 00:23

Zonnebloem,

Ik kan dit namelijk wel terugvinden op kanker-actueel, daar wordt gesproken over een studie ATAG ( ik neem aan dat ze ATAC bedoelen, deze is in 2010 afgerond) dus dat is geen nieuwe studie maar ik zie het nergens anders op internet. Het artikel is wel pas laatst geschreven.

De uitkomst van deze studie is ook verwerkt in de richtlijnen bij Oncoline. Het gaat over postmenopauzale vrouwen. Zie http://www.oncoline.nl/mammacarcinoom , dan adjuvante systematische therapieën , hormonale therapieën en dan aromatasseremmer. Dan zie je bij de conclusies staan dat Anastrazol voor postmenopauzale hormoongevoelige borstkanker Anastrazol een betere ziektevrije overleving geeft in vergelijking met Tamoxifen en daarom bij postmenopauzale vrouwen een combinatie dan wel een aromatasse remmer wordt geadviseerd .

Mocht je nog een andere recente studie vinden dan hoor ik het graag.

Groetjes

Fraz

Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem » vr 29 dec 2017, 13:59

Hoi Fraz,
Ik heb het inderdaad op kankeractueel gelezen. Dit is de link: https://kanker-actueel.nl/2-jaar-aromat ... ndeld.html
Gr. Zonnebloem

Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem » vr 29 dec 2017, 14:04

Nee, klopt niet hoor. De link die ik net stuurde. Dat is een andere studie. Ik kijk nog even verder.

Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem » vr 29 dec 2017, 14:21

Sorry, ik kan hem even niet meer vinden.

Fraz01

Bericht door Fraz01 » vr 29 dec 2017, 15:18

Zonnebloem,

Ik kon bij mijn zoektocht deze vinden:
https://kanker-actueel.nl/anastrazol-ar ... anker.html

Ze doen alsof het een doorbraak is die ze verleden jaar al aankondigden, echter betreft het een oud onderzoek ( ATAC) over hormoongevoelige borstkanker bij postmenopauzale vrouwen waarvan de uitkomst reeds is meegenomen in de richtlijnen en aanbevelingen bij oncoline. Niets nieuws onder de zon dus.

Bij pre menopauzale hormoongevoelige borstkanker is er geen verschil tussen tamoxifen en Anastrazol.

Het enige nieuwe is dat kanker-actueel er een nieuw artikel overschrijft waarbij ze een hele hoop meenemen waaronder alternatieve therapieën en ideeën. Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fan van kanker-actueel.

Vriendelijke groet,

Fraz

Fraz01

Bericht door Fraz01 » vr 29 dec 2017, 15:52

Zonnebloem,

Nog even een toevoeging. Mocht het gaan om lobulaire hormoongevoelige borstkanker dan zijn er aanwijzingen ( resultaten uit studies) die erop wijzen dat deze specifieke soort borstkanker beter reageert op Anastrazol ipv tamoxifen ook bij pre menopauzale vrouwen. Dit is echter nog te voorbarig en nog niet overtuigend genoeg, verdere studie is nodig.
Mocht jij een hormoongevoelige lobulaire borstkanker hebben en je slikt tamoxifen dan zou je kunnen overwegen dit te bespreken met je oncoloog en over te stappen op Anastrazol in combinatie met bijv. Zoladex. Anastrazol geeft echter wel meer kans op botontkalking waar tamoxifen juist weer tegen beschermd.

Groetjes

Fraz

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 29 dec 2017, 21:30

Eens met Fraz.....

Als je meer vertelt over je situatie, kunnen we er misschien meer over zeggen....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2017”