Wel of niet hormoon behandeling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mieke 52

Wel of niet hormoon behandeling

Bericht door Mieke 52 » do 22 jun 2017, 11:00

In augustus 2016 borstkanker geconstateerd.Tumor 2.4cm eerste lymfklieren aangetast en snijranden niet schoon.Bestralingen en tamoxifen waar ik nu vanwege de bijwerkingen 6weken mee ben gestopt.
Nu de keuze starten met Aromatasremmer of kiezen voor kwaliteit van leven.
Ik ben 65 en in december mijn man verloren door kanker hij was 63 .
Woon alleen heb 2 Kinderen en 2 kleinkinderen.
Borstkanker was stage 2 .
Graag jullie mening
Mieke 52

Dees
Beheerder

Re: Wel of niet hormoon behandeling

Bericht door Dees » do 22 jun 2017, 11:50

Hoi Mieke, wat is er veel gebeurd he? Welke bijwerkingen had je? En nu je zes weken gestopt bent, welke bijwerkingen zijn weg? En welke zijn gebleven?

Een aromataseremmer proberen kan altijd. Geef het even de tijd. Misschien is het best goed te verdragen. Dan zou het jammer zijn om een kans borstkanker te overleven of langer te leven te laten liggen. Stoppen en opnieuw afwegen kan ook altijd nog. Toch?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 22 jun 2017, 14:36

Van Sanne:
Er is in korte tijd veel gebeurd Mieke en ik snap dat alles wat je leven nu zwaarder of complexer maakt onwelkom is.
Het is een goed idee geweest om te stoppen met de tamoxifen om te zien of je klachten daarmee zouden verminderen. Toch zou ik geen voorschot nemen op eventuele bijwerkingen en een aromataseremmer gaan proberen... je kunt altijd wéér stoppen als het niet goed zou gaan en ik hoor ook vele goede ervaringen met de overstap naar een aromataseremmer. 65 is jong en twee kinderen en misschien kleinkinderen zijn, ondanks het zware verlies van je partner, hopelijk dingen die je doen vasthouden aan het leven. En gezien je beschrijving van de tumor kan hormoontherapiebijdragen aan tijd van leven waarbij kwaliteit van leven zoals je noemt zéker zo belangrijk is...
Proberen kan altijd is mijn advies en ongevraagd kan ik me ook voorstellen dat wat psychische hulp bij jouw portie verdriet ook kan helpen. Soms is het makkelijker om hormoontherapie de schuld te geven van alle klachten. Maar het gewicht van jouw situatie kan ook goed met rouw samenhangen en het alleen moeten dragen van de diagnose borstkanker. Misschien kan je huisarts iets voor je doen of je verwijzen naar een IPSO?
Sterkte, Sanne
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mieke 52

Bericht door Mieke 52 » do 22 jun 2017, 16:01

Mijn bijwerkingen Waren constant opvliegers.onzekerheid slechte nachten haar dat heel dun werd
En in me gezicht baardgroei echt erg.
Dit is nu allemaal weg op de baardgroei na maar die is wel veel minder.
Ook de pijn in rug en heup zijn nu veel minder.
Ben best een doorzetter maar dit was te erg.
Groet Mieke 52

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 23 jun 2017, 10:19

Beste Mieke,
Vervelend zeg. Ik heb je gegevens, voor zover ik ze had, ingevuld bij Predict Plus. Normaal gesproken gebruik ik Adjuvant Online om risico's en voordelen van behandeling te berekenen, maar Adjuvant Online is nog steeds niet bereikbaar.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dan is dit wat de analyse in Predict Plus weergeeft:
Afbeelding

Van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan zijn na 10 jaar van de 100 nog 70 in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Voor die 70 heeft chemo of hormoontherapie geen toegevoegde waarde. Chemo had ervoor kunnen zorgen er samen voor dat na 10 jaar nog 4 patiënten extra in leven zijn (maar chemo heb je niet gehad he). Hormoontherapie zorgt ervoor dat er na 10 jaar nog 5 extra in leven zijn. Met deze behandeling zijn van de 100 patiënten dus na 10 jaar nog 79 in leven.

20 leven na 10 jaar niet meer en dat is omdat ze overleden zijn aan borstkanker of aan een andere aandoening. Naarmate je ouder wordt, wordt het risico (logischerwijs) hoger dat je overlijdt.

Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt hetzelfde.

Wat goed is om te weten is dat de resultaten gebaseerd zijn op het verleden. Omdat er nieuwe middelen bijkomen, worden overlevingskansen of overleving na 10 jaar de komende jaren beter dan deze inschatting.

Of je bij die 5 vrouwen hoort die hun leven danken aan hormoontherapie als je de vijf jaar volmaakt, kan niemand zeggen. Of het de moeite en de bijwerkingen waard is, ook niet.

Er zijn ook medicijnen die het aantal opvliegers kunnen doen verminderen. Dat is bv venlafaxine, dat is een antidepressivum, of clonidine, dat is een bloeddrukverlager.

Je zou een aromataseremmer kunnen proberen en bij klachten of bijwerkingen eerst kunnen kijken of daar nog verbetering in te behalen valt. Stoppen kan altijd nog.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juni 2017”