Zometa om de 12 weken?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bliksem

Zometa om de 12 weken?

Bericht door Bliksem » di 20 jun 2017, 21:30

Gisteren kreeg ik een berichtje van degene die altijd mijn Zometa infuus komt geven. Was altijd om de 4 weken. Ik ben nu sinds een jaar onder behandeling ivm uitgezaaide borstkanker (zit door heel m'n skelet zowat).Ivm hormoongevoelige borstkanker (95% hormoongevoelig) slik ik ook nog anastrozol en Calcium/ vitamine D3. Het gaat tot nu toe goed met me. Ben nog gewoon aan het werk en heb (gelukkig!) maar vrij weinig klachten. Botscan na 1 jaar liet iets verminderde activiteit zie en geen nieuwe uitzaaiingen.
Prikster meldde dat het zo fijn was dat ik om de 12 weken aan het infuus mocht. Ik dacht dat ze het over een verkeerde patiënt had, maar nee. Ze had echt afgelopen vrijdag doorgekregen dat ik om de 12 weken maar hoefde. Ik wist van niks.
Vandaag contact gehad met oncoloog. Foutje in de communicatie. Hij gaf aan dat nieuwe onderzoeken hebben bewezen dat als je een jaar Zometa hebt gehad, dat het dan geen meerwaarde heeft om om de 4 weken aan het infuus te gaan, maar dat om de 12 weken net zo effectief is. Ik kan hier zelf niets over vinden. Weten jullie hier iets over? Daarnaast vraag ik me af of de kans op bijwerkingen dan groter is. De eerste keer ben ik erg ziek geweest van de Zometa (koorts, erge spierpijn). Nu om de 4 weken soms licht grieperig, maar goed te doen. Bestaat de kans dat ik weer flink ziek wordt als ik om de 12 weken het infuus krijg?
Ik hoor graag wat jullie hiervan weten!

Dees
Beheerder

Re: Zometa om de 12 weken?

Bericht door Dees » wo 21 jun 2017, 09:38

Hoi Bliksem,
Ik wist er niet van, maar dit artikel gaat daar wel over. Om de twaald weken doet het net zo goed als om de vier weken. Over de bijwerkingen durf ik niks te zeggen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2017”