Her2Neu

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Elizabeth

Her2Neu

Bericht door Elizabeth » di 06 jun 2017, 14:25

Dag Dees, meld me tóch even weer met een Her2Neu vraag.. ( blijft nl maar in mijn achterhoofd 'zeuren'..) Tijdens gesprek ( nov.16) met 'mijn' oncologe spraken we mijn gegevens door van de afgelopen tijd en de behandelingen die ik al achter de rug had.
(Okt.2014: Micropapp.carcinoom 1,5 mm, geen vasc. groei,1 macrometastase zonder kapseldoorbraak, hormoongevoelig,her2neu plus. Borstbesparend geop. /bestraling/ chemo's en injecties. Gebruik in goed overleg met de oncologe Letrozol.
Ze zei letterlijk:
'Hoe uw toekomst zal zijn, niemand weet dat. Ook wij niet. Wat micropapillair carcinoom wel of niet betekent,wij zien het als IDC. Wat we wèl weten is dat het Her2Neu is wat u bedreigt'.
Ik ben naar huis gegaan. Vond het logisch wat er allemaal besproken was.
Maar nu.. Vele maanden verder...Haar zinnetje zit 'vastgehaakt' in mijn hoofd en doet daar toch 'zeer'.
Ergens heb ik tijdens de behandelingen gedacht (wensgedachte?) dat de Trastuzumab mijn 'redder' was. Ik nu bij de 'gemiddelde' risicogroep zat. Al weet ik donders goed dat het allemaal zó weinig zegt...
Afijn: Maar het is dus feitelijk zo dat door de Her2Neu - ondanks de Docetaxel/ Traszumabab en de 13 injecties - mijn borstkanker ( luminal B groep) nog steeds een hoger risico kent van terugkeer dan wel uitzaaiingen dan de 'gewone' borstkankers?
Alvast dank voor je antwoord! Groeten, Elizabeth

Elizabeth

Re: Her2Neu

Bericht door Elizabeth » di 06 jun 2017, 17:01

Ha Dees, reageer alvast zelf ff. :idea:
Heb me ingelezen en zie dat vaak resistentie bij Her2Neu meespeelt.Dat er meerdere subgroepen Her2Neu zijn met daardoor onderzoeken voor eventuele toekomstige daarvoor nodige specifiekere behandelingen ( Artikelen Engeland / Amerika over hoe hier op in te spelen )

Nou ja, het blijft afwachten ( en niet vergeten nu te leven ;)
Groetjes!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 07 jun 2017, 21:22

Ik reageer morgen even verder.
Maar het is dus feitelijk zo dat door de Her2Neu - ondanks de Docetaxel/ Traszumabab en de 13 injecties - mijn borstkanker ( luminal B groep) nog steeds een hoger risico kent van terugkeer dan wel uitzaaiingen dan de 'gewone' borstkankers?
Dit klopt in elk geval niet. Die prognose is vergelijkbaar met hormoonreceptor positieve borstkankers.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 08 jun 2017, 11:35

Ik kan die opmerking 'Wat we wèl weten is dat het Her2Neu is wat u bedreigt' absoluut niet plaatsen. Borstkanker heb je in verschillende soorten en elke soort kan dodelijk zijn. Dankzij trastuzumab zijn Her2Neu-positieve tumoren dat veel minder dan eerst.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2017”