Chemo geen prognostische factor?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

iefke78

Chemo geen prognostische factor?

Bericht door iefke78 » zo 04 jun 2017, 09:25

Beste Dees
Ik las in een van jouw antwoorden het volgende:
Complete remissie komt bij een minderheid van de tumoren voor en zeker bij de hormoongevoelige tumoren. Bij hormoongevoelige tumoren is het ook géén prognostische factor. 
Ik heb/had een hormoongevoelige tumor van 8 a 10 cm, graad 3 dus en 2 aangedane okselklieren en een klier bij het borstbeen.
Op de laatste MRI is de tumor helemaal niet meer te zien en in de oksel ook niets, er is dus iig een goede respons, hoe goed weet ik pas na de operatie van as dinsdag.
ik begreep van de chirurg dat een goede of complete respons op de chemo de stadiering van daarvoor onderuithaalt en je overlevingskansen kansen aanzienlijk verbetert....klopt dit dan niet volgens jou?
Vriendelijke groeten Yvonne

Dees
Beheerder

Re: Chemo geen prognostische factor?

Bericht door Dees » zo 04 jun 2017, 17:36

Hoi Iefke, dat de complete tumor verdwenen is, is altijd fijn ! Ik ben heel blij voor je.

Waar ik op doelde is dit:
Supplementary Figure S3, available at Annals of Oncology online http://annonc.oxfordjournals.org/conten ... mdu118.DC1 shows a significant difference in the survival end points according to subtype [P < 0.001 for EFS, distant metastasis-free survival (DMFS) and overall survival (OS)]. Patients in the luminal A-like group had the best outcome across all three survival measures[12] despite experiencing the lowest pCR rates ( Table 1 ). Events contributing to EFS are detailed in Supplementary Table S5, available at Annals of Oncology online http://annonc.oxfordjournals.org/conten ... mdu118.DC1.
Bron: Medscape

Dus daar waar bij Her2Neu-positieve tumoren en triple negatieve tumoren het hebben van PCR (Pathological Complete Remission, dus dat de tumor compleet weg is) een gunstige factor is en het onderscheid maakt tussen diegenen met een goede en minder goede overlevingskans, is dat bij hormoongevoelige tumoren minder het geval. Zélfs als hormoongevoelige tumoren niet zo goed reageren op chemo, hebben ze een goede overlevingskans.

Jij las het de andere kant op he? Dat het net zo goed slecht nieuws kan zijn? Maar volgens mij is dat niet zo.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ivy

Bericht door Ivy » wo 07 jun 2017, 21:14

Geld dit ook voor uitzaaiingen dees?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 07 jun 2017, 21:20

Ivy schreef:Geld dit ook voor uitzaaiingen dees?
Die vraag snap ik niet.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ivy

Bericht door Ivy » do 08 jun 2017, 08:12

Dat hoe die reageren op de chemo prognotisch is.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 08 jun 2017, 11:18

Hoi Ivy, ik durf het niet voor ieder individu te zeggen, maar in het algemeen is het wel zo dat als uitgezaaide borstkanker niet of slecht op chemo reageert de kans klein wordt dat dat met een andere soort chemo wel gaat gebeuren. Natuurlijk kan deze wel op hormoontherapie reageren of op Her2Neu-gerichte therapie, maar helaas zijn er ook borstkankers die nergens goed op reageren.

Dit artikel van Magazine B van de Borstkankervereniging legt goed uit hoe dat met hormoontherapie gaat en hoe er dan verder gegaan wordt met chemo.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 08 jun 2017, 11:30

Heb je hier nog iets aan?

Afbeelding
Bron: Nature, 2017
Groeten, Dees

KiWi

Bericht door KiWi » vr 09 jun 2017, 12:41

Ik misschien wel, maar zie niet alles. Ook al pin ik me er niet op vast, het geeft wel hoop voor de komende tijd! Is hij ergens te zien?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 09 jun 2017, 20:58

Als je klikt op het artikel?
Groeten, Dees

KiWi

Bericht door KiWi » za 10 jun 2017, 20:24

Suf van mij. Dank je wel.

Gesloten

Terug naar “Juni 2017”