kalkspatjes

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

mknu

kalkspatjes

Bericht door mknu » vr 02 jun 2017, 10:30

hi allemaal.
ik ben 32 en vorige week naar de huisarts geweest omdat ik een knobbel in mijn linker oksel voelde.. de huisarts constateerde dat hij ook iets voelde in mijn linker borst.
de volgende dag kon ik voor een echo en mammografie naar het ziekenhuis.
de uitslag van de oksel was goed.
de woorden van mijn huisarts over de uitslag van dde mammografie waren: "op zich goed"
ze hebben kalkspatten in mijn linkerborst gevonden en advies was over 1 jaar nog eens een cho.
ergens ben ik er niet gerust op. daar borstkanker in mijn familie zit. en daar in eerste instantie ook alleen kalkspatten te zien waren. een jaar later bleek dit toch om borstkanker te gaan.
eigenlijk wil ik dat er een biopt wordt genomen zodat bij mij het onzekere gevoel weg genomen kan worden.
wellicht overdrijf ik.. maar 2 maanden terug is bij mijn vader uitgezaaide longkanker geconstateerd.
na een lange tijd van veel klachten die niet serieus (genoeg) werden genomen.
wellicht ben ik daardoor ook wat meer ongerust.
ik hoor graag jullie mening/ ervaring.
liefs!

Dees
Beheerder

Re: kalkspatjes

Bericht door Dees » za 03 jun 2017, 10:00

Beste Mknu (ik heb even je naam aangepast),
Met borstkanker in je familie en je vader die zo ziek is, nadat zijn klachten lange tijd zijn ontkend, ik kan me voorstellen dat dat er enorm inhakt en dat je daar angstig van wordt.

Mijn eerste vraag is of je drager zou kunnen zijn van een genafwijking die die borstkankers in je familie verklaart. Dit is het lijstje met doorverwijscriteria voor de klinisch geneticus. Herken je er iets uit mbt je familie? Of heb je een kleine familie of bv alleen maar mannen in een kant van de familie? Als dat zo is, laat je dan verwijzen naar een klinisch geneticus.
Afbeelding

Die plek in je oksel, zit die er nog? Verandert die? Die kalkspatjes hoeven niks te betekenen te hebben. Als de radioloog had gedacht aan borstkanker, had hij vast gezegd dat je eerder dan over een jaar terug moest komen. 100% garantie dat het geen borstkanker is en nooit zal worden, ga je niet krijgen, maar je kunt ook niet gaan prikken in een gezond lichaamsdeel als de verdenking op kanker heel laag is.

Dat dat psychisch lastig is, begrijp ik wel. Je huisarts heeft een praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg, waar je misschien best wel eens iets aan zou kunnen hebben.

Als er iets verandert in je borst of in je oksel, trek je aan de bel he?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mknu

Re: kalkspatjes

Bericht door Mknu » di 06 jun 2017, 17:12

Hi Dees,
Dank voor je uitgebreide antwoord.
daar kan ik zeker iets mee..
ik heb van mijn huisarts een verwijzing gekregen om een gesprek te voeren met een verpleegkundige van de mammapoli en met haar te overleggen
wellicht kan zij mijn angst weg nemen!
een 3tal punten uit doorverwijscriteria herken ik.
de plek onder mijn oksel gaat om een cutane leasie en volgens de arts onschuldig.. hij zit er nog en is onveranderd.
mijn linkerborst geeft af en dan pijnscheuten en voelt warm/heet aan (wellicht had ik dit al en valt het me nu op omdat ik er op let hoor).

Gesloten

Terug naar “Juni 2017”