Okselkliertoilet of bestralen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

ienemiene

Okselkliertoilet of bestralen

Bericht door ienemiene » vr 26 mei 2017, 08:23

Het onderwerp is al eerder en vaker langs geweest, ik heb al een keuze gemaakt, maar toch slaat de twijfel soms nog toe.

Bij mij is in maart 2017 borstkanker geconstateerd. Ik ben 56 jaar. Inmiddels heb ik 2x een borstbesparende operatie gehad. De 2e keer was omdat de snijranden niet schoon waren.
Er is de eerste keer 1 lymfeklier in de oksel weggehaald. Daarin zat een metastase van > 2mm. Om deze reden moeten de okselklieren behandeld worden. Verder volgt nog chemotherapie (tumor was 1,9 cm, graad 3, 100% hormoongevoelig) en hormoontherapie.
Voor de behandeling van de okselklieren werd mij de keuze voorgelegd: okselkliertoilet of bestralen. Ik vond het een heel lastige keuze, maar op basis van het regelmatig genoemde onderzoeksrapport en het feit dat ze in het AVL eigenlijk standaard bestralen, heb ik gekozen voor bestralen. Ik weet echter niet of in de andere lymfeklieren uitzaaiingen zitten en begin nu toch weer te twijfelen. Zou daar eerst nog onderzoek naar gedaan moeten worden, of maakt het niet uit? Ik heb 2 chirurgen gesproken. De eerste adviseerde (vanuit zijn vakgebied) opereren. De 2e begreep mijn keuze voor bestralen en vertelde me ook dat op de echo niet te zien was dat er verder in de oksels uitzaaiingen zitten. Daar is verder niet over gesproken.
Mijn vraag is: zou ik toch nog verder onderzoek moeten laten doen naar die okselklieren?

Verder vraag ik me af of er ook nog onderzoek mogelijk is naar eventuele uitzaaiingen. Daar ben ik namelijjk wel bang voor. Ik heb nog weinig antwoorden gekregen van de chirurg. Hij wil alles stap voor stap bespreken omdat ik anders teveel informatie krijg. Dat vind ik ook wel begrijpelijk want in die eerste periode komt er zoveel bij je binnen. Binnenkort heb ik weer een afspraak en krijg ik te horen wat de eerstvolgende stap is.

Dees
Beheerder

Re: Okselkliertoilet of bestralen

Bericht door Dees » vr 26 mei 2017, 12:04

Hoi Ienemiene,
Zelf zou ik ook voor bestralen kiezen ipv okselkliertoilet, omdat het risico op lymfoedeem veel kleiner is en dat wel echt een handicap is. Jouw redenering is: Als er iets in de okselklieren zit, dan is het het beste als dat chirurgisch verwijderd wordt. Die redenering klopt echt niet. Bestraling maakt óók eventuele aanwezige kankercellen stuk.

Er zijn inmiddels vrij veel artsen en onderzoekers die er vanuit gaan dat het behandelen van de oksel niks doet met je overlevingskansen. Het is wel zo dat als je twintig positieve okselklieren hebt je een slechtere overlevingskans hebt, maar er is geen bewijs dat als je die twintig positieve okselklieren chirurgisch verwijderd had dat je overlevingskansen beter maakt dan als die bestraald waren of als er niks mee was gebeurd. Kortom, het geeft wel informatie over je prognose, maar het verbetert je prognose niet. Wat is die informatie dan waard? Het maakt je alleen nóg banger om borstkanker niet te overleven.

Ik snap je angst héél erg goed en ook dat je wilt weten of je uitzaaiingen op afstand zou kunnen hebben. De vraag is wat die wetenschap je gaat brengen als blijkt dát je uitzaaiingen op afstand hebt. Dan weet je dat de kans dat je borstkanker overleeft verwaarloosbaar klein is en dat je waarschijnlijk aan borstkanker doodgaat. Dan weet je nog niet hoe lang je nog zult leven.

Ken je dit stukje over niet zoeken naar uitzaaiingen? Heb je daar iets aan?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

ienemiene

Re: Okselkliertoilet of bestralen

Bericht door ienemiene » vr 26 mei 2017, 12:52

Beste Dees,
Dank voor je snelle reactie. Ik merk dat ik telkens op zoek ben naar bevestiging en geruststelling. Daar heb je weer wat aan bijgedragen. Zeker ook met dat stukje waar je naar verwees.
En inderdaad: ik zal moeten leren leven met angst en onzekerheid.
Nogmaals, dank!

Gesloten

Terug naar “Mei 2017”