DCIS, wat nu?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

DCIS

Re: DCIS, wat nu?

Bericht door DCIS » di 30 mei 2017, 08:44

Dees schreef:Hoi partner van DCIS, dat klinkt goed. Dat niet kunnen slapen en je fit voelen kán een effect zijn van de dexamethason. Dat is een soort prednison. Het werkt tegen allergie, maar werkt ook oppeppend, eetlustverhogend. Ik heb zelf geen AC gehad maar TAC. Ik begrijp dat mensen na AC zich minder brak voelen. Ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

Dat de tumor nu al kleiner zou zijn, dat lijkt mij zeer sterk, maar ik kan me het gevoel wel voorstellen !!
Hoi Dees, waarom noem je dat AC? Dat is toch FEC! En sommige artsen (in China!) vinden dat TAC een zwaardere en daardoor ook betere kuur zou zijn dan de FEC die ik nu onder behandeld ben, wat is jouw mening hierover?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 30 mei 2017, 09:07

Oja, sorry, ik heb niet alle kuren van iedereen voor ogen.

TAC mag niet gecombineerd worden met trastuzumab en pertuzumab. Dat is omdat bv met trastuzumab er een risico voor je hart is en E en de A in de kuren (anthracyclines zijn dat) hebben ook ongunstig effect op het hart.
Ik snap de keuze voor 3x FEC en dan 3 x Taxol plus trastuzumab en pertuzumab wel.

Je zou kunnen zeggen, was 3 x TAC en dan 3 x Taxol plus trastuzumab en pertuzumab niet beter geweest? Nou, dat kun je alleen maar zeggen als er studies naar zijn gedaan en dat is niet gebeurd. Kortom, dat is in combinatie met trastuzumab en pertuzumab geen erkend schema.

Het is de bedoeling dat je borstkanker gaat overleven en gezond oud kunt worden. Een goedwerkend hart is daar ook belangrijk voor.

Succes !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

DCIS

Bericht door DCIS » di 30 mei 2017, 10:04

"TAC mag niet gecombineerd worden met trastuzumab en pertuzumab. Dat is omdat bv met trastuzumab er een risico voor je hart is en E en de A in de kuren (anthracyclines zijn dat) hebben ook ongunstig effect op het hart."
--> Ik snap wel, maar toch E van de FEC heeft dus ook ongunstig effect op het hart zoals A van de TAC, toch mag FEC wel samen gaan met trastuzumab! Klopt dat?

"Ik snap de keuze voor 3x FEC en dan 3 x Taxol plus trastuzumab en pertuzumab wel."
--> Hoe weet je wel zeker dat na mijn huidige 3 x FEC, wordt gevolgd door 3 x Taxol plus rastuzumab en pertuzumab?
Ik bedoel, rastuzumab en pertuzumab zijn al zeker, maar de derde is zeker Taxol? is dat een vaste schema?

Het hart is inderdaad belangrijk om gezond oud te worden! :P

DCIS

Bericht door DCIS » di 30 mei 2017, 10:29

Nog een vraag: mogelijk zijn de bijwerkingen van de eerste kuur altijd makkelijker draagbaar dan komende kuren? Ik heb dus nog 5 kuren te gaan, dan is de 3de kuur FEC de moeilijkst? want van 4de t/m de laatste kuur zijn anders dan de eerste drie, de kuur met Taxol + trastuzumab + pertuzumab is veel makkelijk te dragen, hoor ik ergens, klopt dat?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 30 mei 2017, 19:09

Hoi DCIS, dat kun je zo echt niet zeggen. Het kan elke keer anders zijn....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2017”