DCIS, wat nu?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

DCIS

DCIS, wat nu?

Bericht door DCIS » wo 17 mei 2017, 14:11

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik wil graag een vraag stellen:

Mijn vrouw (49 jaar) is onlangs BK geconstateerd, tenminste volgens de diagnose wel. Het ging als volgt:

Een aantal weken geleden is een bobbeltje gevonden tijdens de douche linksboven de borst en naast de oksel. Het was niet zeker of het bij de linkse borst hoort of bij een lymfklier! Gelijk naar de huisarts, werd verteld dat "er niets aan de hand is", toch doorgestuurd naar het Vlietziekenhuis in Schiedam. Daarna reguliere onderzoek incl. de punctie van dat plekje laat zien dat borstkankercellen zijn getroffen met de volgende eigenschap: ER-/PR-, Her2+++, ca. 3 cm. Daarna twee afspraken gemaakt voor verdere onderzoek incl. pet-scan en MRI.

Pet-scan heeft niets gevonden, dus helemaal schoon. Maar MRI laat zien dat er wel een gebied is van ca. 3 cm. Dus weer punctie genomen en een maker erin geplaatsten. Vandaag krijgen we te horen dat het een DCIS is! Dus is dat eerste plekje (100 zeker?) een lymfklier. Hoe kan dat? Vanuit DCIS kunnen er toch geen kankercellen uitzaaiden naar de lymfklier? De arts heeft nu twee opties:

Optie 1: Eerste met chemokuur en dan operatie (borstbesparende), en dan bestralen
Optie 2: Eerste operatie (mogelijk borstamputatie!), en dan chemokuur/bestralen

We weet niet hoe we moeten kiezen. Zelfs denk ik dat voor DCIS het een beetje overkill (overbehandeling) zou zijn met allebei opties. Is het verstandig zonder chemokuur te kunnen? Of een Second Opinion verstandig is in zulke situatie.
Alvast bedankt!

Dees
Beheerder

Re: DCIS, wat nu?

Bericht door Dees » wo 17 mei 2017, 14:52

Hoi DCIS, ik begrijp het niet helemaal. Is er ook ergens echte borstkanker gevonden? Of alleen maar DCIS? Bij DCIS wordt chemotherapie niet geadviseerd.

Bij twijfel kun je beter eerst geopereerd worden, zodat ze goed kunnen onderzoeken wat het is en dan alleen chemo als dat nodig is. Als het zeker is dat je chemo nodig hebt, dan kun je er net zo goed mee starten. Dat geeft je de tijd om uit te zoeken wat voor soort operatie je wilt. Je zou dan naast trastuzumab ook pertuzumab bij de chemo kunnen krijgen.

Hebben ze ook in die lymfeklier geprikt?

Heb je een verslag van de patholoog gekregen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » wo 17 mei 2017, 15:39

Bedankt Dees voor jouw antwoord!
Ja ze hebben in die lymfeklier geprikt! En daar zitten er wel borstkankercellen in met de genoemde eigenschappen. We waren (nu nog steeds) aan het twijfelen of dat een lymfeklier is of niet! Mogelijk hoort dat gewoon bij het borstgebied? Maar volgens de arts is dat echt een lymfeklier! Maar dan nog: hoe kunnen de kankercellen uit DCIS naar dat gebied uitzgezaaid hebben?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 17 mei 2017, 18:25

Hmmmmm je zou zeggen dat er dan een invasieve haard in de DCIS moet zitten, maar precies weet ik het niet. Ik geloof dat ik eerst voor operatie zou kiezen. Eerst maar eens weten wat er nou eigenlijk echt zit. Wordt het dan een amputatie omdat de tumor te groot is en je borst relatief klein? Je zou dat kunnen combineren met een directe reconstructie. De kans is groot, lijkt mij, dat je dan ook niet bestraald hoeft te worden.

Ik snap dat je schrikt bij het idee een borstamputatie te moeten ondergaan. Nu zitten er aan borstamputatie maar ook aan een borstsparende operatie voordelen én nadelen. Laat het rustig op je inwerken, zodat je daar weloverwogen een keuze in kunt maken.

Hier vind je informatie en een keuzehulp voor borstsparende operatie.
Hier vind je informatie en een keuzehulp voor borstamputatie.

Heb je nog iets aan deze site van Borstkankervereniging Nederland met checklists en vragen die je kunt stellen?

Hier vind je nog informatie en een checklist over borstreconstructies. Misschien is het ook wel mogelijk om oncoplastisch geopereerd te worden. Dan worden technieken van de plastisch chirurg gebruikt om de ruimte die in je borst is ontstaan door het wegnemen van de tumor op te vullen met lichaamseigen weefsel.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

DCIS

Bericht door DCIS » wo 17 mei 2017, 18:39

Bedankt al weer. Wat zijn de voordelen van eerste operatie? En dan met of zonder chemokuur?

Ook moet ik dan niet zorgenmaken dat gelijk operatie ondergaan en dan de kankercellen mogelijk daardoor uitzaaien?!

Optie 1: Eerste met chemokuur en dan operatie (borstbesparende), en dan bestralen

Met optie 1 kan het wel met borstbesparende operatie, is dat niet beter dan?

DCIS

Bericht door DCIS » wo 17 mei 2017, 18:54

Nog een mogelijk domme vraag: is dat gezwel (5 cm onder oksel) van mij wel een lymfeklier of gewoon borst? Is het mogelijk dat de kankercellen getroffen daar (dus borst!) zijn NIET van de DCIS gekomen? Gewoon twee plekken die los uit elkaar zijn?

DCIS

Bericht door DCIS » wo 17 mei 2017, 19:53

https://www.cwz.nl/patient/behandelinge ... -operatie/

Volgens mij is het wel schildwachlier !!!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 17 mei 2017, 20:09

DCIS schreef:Bedankt al weer. Wat zijn de voordelen van eerste operatie? En dan met of zonder chemokuur?
Nou, als het écht alleen maar DCIS is, dan krijg je helemaal geen chemo. Beetje jammer als ze je chemo willen geven als dat niet hoeft.
DCIS schreef:Ook moet ik dan niet zorgenmaken dat gelijk operatie ondergaan en dan de kankercellen mogelijk daardoor uitzaaien?!
Nee hoor, zo gaat dat niet. Als het echt borstkanker is én je krijgt chemo, dan maakt het voor de overlevingskansen helemaal niet uit of je start met chemo of het naderhand krijgt.
DCIS schreef:Optie 1: Eerste met chemokuur en dan operatie (borstbesparende), en dan bestralen

Met optie 1 kan het wel met borstbesparende operatie, is dat niet beter dan?
Nou, ik kan borstsparend met bestraling niet beter noemen dan borstamputatie zonder bestraling of een borstamputatie met een reconstructie. Er zitten aan alle behandelingen voor- en nadelen en het is heel persoonlijk wat je het beste vindt. Ik ben zelf tien jaar na diagnose en heb nog elke dag pijn in het bestraalde gebied. Ik ken vrij veel vrouwen met bestralingsschade, dus nee, 'beter' zou ik niet willen zeggen.
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 17 mei 2017, 20:11

DCIS schreef:Nog een mogelijk domme vraag: is dat gezwel (5 cm onder oksel) van mij wel een lymfeklier of gewoon borst? Is het mogelijk dat de kankercellen getroffen daar (dus borst!) zijn NIET van de DCIS gekomen? Gewoon twee plekken die los uit elkaar zijn?
Ik volg je niet helemaal. Voel je op die plek een harde plek? En daar zaten kankercellen in? Hoe hebben ze dat ontdekt? Heb ze een biopt genomen (dus een stukje weefsel eruit gehaald) of hebben ze vloeistof eruit gehaald? En waren dat wat losse cellen of zat daar echt kanker in?
Groeten, Dees

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 17 mei 2017, 20:11

DCIS schreef:https://www.cwz.nl/patient/behandelinge ... -operatie/

Volgens mij is het wel schildwachlier !!!
Dat kan zeker, maar meestal voel je de schildwachtklier niet als een gezwel. Dat kan echter wel.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Mei 2017”