Losse kankercellen in poortwachter en geen traject

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Janneke83

Losse kankercellen in poortwachter en geen traject

Bericht door Janneke83 » wo 17 mei 2017, 12:11

Afgelopen januari ben ik geopereerd aan de derchter borst. Hier in vonden ze een gebied van 9cm aan losse kankercellen en 3 tumoren ter grootte van 0,2 0,5 en 0,8cm in mijn poortwachter vonden ze 5 lossen cellen die waarschijnlijk los gekomen zijn met de borstbeparende operatie. Nu heb ik mijn beide borsten laten amputeren en krijg ik geen chemokuren of bestraling. Ik ben hier erg dabkbaar voor maar soms twijfel ik eraan of wel echt alles heb laten doen om te voorkomen dat het terug kan komen. Zijn hier mensen met ervaring hiermee? Ik ben 33 jaar en mijn tumoren waren hormoon gevoelig wn ontstaan in de melkklieren.

Dees
Beheerder

Re: Losse kankercellen in poortwachter en geen traject

Bericht door Dees » wo 17 mei 2017, 14:46

Hoi Janneke, kan het zijn dat het geen borstkanker was, maar DCIS, dus afwijkende cellen die borstkanker kunnen worden? Heb je een verslag van de patholoog gekregen? Kan ik je helpen te lezen wat daar precies staat?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Janneke83

Bericht door Janneke83 » za 20 mei 2017, 07:12

Ik doe het even in telegramstijl:
_ lcis 9cm
_ ilc 8mm 2 mm en 5mm
Graad 1.snijvlakken waren schoon.
In totaal 5 lymfeklieren weggehaald. 3 geheel schoon en 2 met in totaal 5 losse cellen. Uitslag hormoonreceptoren: ER postitief 100% en 80%. HER2 : negatief. Wat fijn dat je me wilt helpen. Momenteel zit ik een beetje in het verwerkings proces. Dus voel me soms erg onzeker.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 20 mei 2017, 11:57

Ah, ik snap het. LCIS staat voor Lobulaire Carcinoma In Situ. Dat betekent dat er afwijkende cellen zijn gevonden die kanker kunnen worden. Het is geen kanker. ILC betekent Invasieve Lobulaire Carcinoma. Dat is wel kanker van het soort dat in de melkklieren is gestart en niet in de melkgangen, zoals bij het merendeel van de borstkankers (Invasieve Ductale carcinoma).

8 mm, 2 mm en 5 mm is écht heel klein en graad 1 betekent dat die kankercellen nog heel erg leken op wat ze ooit waren, namelijk melkkliercellen.

Ik neem aan dat de 83 uit je naam je geboortejaar is. Dan ben je nu dus 34 jaar. Is er genonderzoek gedaan?

Als ik je gegevens invul bij PredictPlus, komt er een supergoede prognose uit en voegen chemo en antihormoontherapie niet zoveel toe.

Die onzekerheid is herkenbaar. Het gaat een plek krijgen, maar het kost echt wel even. Zo'n diagnose is toch voor veel mensen een soort traumatische ervaring.

Laat je weten als we je kunnen helpen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2017”