fibroadenoom

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Antoinette

fibroadenoom

Bericht door Antoinette » ma 08 mei 2017, 14:28

Hallo. Ik ben Antoinette en 58 jaar. Vorig jaar jaar mei kreeg ik steken in mijn borst, voelde ik een knobbel en mijn borst is ook groter dan de andere. Op de mammapoli is toen met een dunne naald een biopt gedaan en de uitslag was een fibroadenoom die ik eventueel weg kan laten halen als ik dat wil maar daar zie ik erg tegenop. Ik heb op internet gezocht maar nergens kom ik tegen dat een fibroadenoom op mijn leeftijd nog voorkomt. Overal staat dat na de overgang een fibroadenoom vrijwel niet voorkomt, daarom vind ik het zo raar. Dus eigenlijk ben ik een beetje bang dat het toch iets anders is dan een fibroadenoom. Temeer omdat ik nu al sinds 3 dagen weer stekende pijnen heb in die borst. Die pijn is vaak weken weg en dan ineens is ie er weer 1 of 2 dagen en nu dan al 3 dagen. Twee maanden geleden was de uitslag van het bevolkingsonderzoek borstkanker wel gewoon goed. Zijn er meer ouderen die dit ook hebben en is het beter om die fibroadenoom toch maar weg te laten halen?

Dees
Beheerder

Re: fibroadenoom

Bericht door Dees » ma 08 mei 2017, 18:33

Beste Antoinette, he jakkie wat spannend. Voelde je die knobbel zelf en zat die er voorheen niet? Dan zou ik zeker die operatie plannen, zodat ze beter kunnen onderzoeken wat het nou echt is. Fibroadenomen kunnen ook op oudere leeftijd voorkomen, maar eigenlijk niet meer na de overgang. Zijn fibroadenomen al aanwezig, dan zullen deze na de overgang meestal in grootte afnemen. Bij jou lijkt dat anders te zijn. Het kan wel degelijk dat een fibroadenoom of anderszins goedaardig weefsel een tumor verbergt. Bij het bevolkingsonderzoek wordt één op de drie tumoren gemist. Het is dus niet zo dat je kunt zeggen 'Het was goed dus kan het geen kanker zijn'.

Wat maakt dat je zo opziet tegen de operatie?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Antoinette

Bericht door Antoinette » ma 08 mei 2017, 20:11

Dank je wel voor je antwoord. In het ziekenhuis vertelde men dat de fibroadenoom geen kwaad kan en er alleen maar uit hoefde als ik dat zelf wil wanneer ik er last van heb, dus dacht ik: dan laat ik het maar zitten. Dus ik schrik hier wel van. Dat ik er zo tegen op zie is angst voor de narcose en operatie. De knobbel had ik idd zelf gevoeld en zat er voorheen niet.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 09 mei 2017, 10:12

Hoi Antoinette, waar is je angst op gebaseerd? Elke dag gaan er mensen onder narcose en dat gaat nagenoeg altijd goed. Anders zou niemand meer geopereerd worden. Ik verwacht dat het een kleine ingreep is. Als gehele narcose je zo angstig maakt, zou je misschien best kunnen vragen of het met lokale verdoving kan. Dat het er eerst niet zat en nu wel, dat vind ik niet geruststellend. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat het niet goed is hoor, maar persoonlijk zou ik het er wel uit willen hebben.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Lian

Bericht door Lian » do 11 mei 2017, 14:34

Hoi Antoinette,
Ik zou het zeker laten verwijderen!
Ik had een biopsie gedaan en er werd gezegd dat het papilloom was (goedaardig). Dit is vervolgens onder lokale verdoving verwijderd en bleek na onderzoek dus toch een tumor te zijn. Je hoeft niet altijd meteen onder narcose dus zou dit zeker even navragen. Succes!

Antoinette

Bericht door Antoinette » za 13 mei 2017, 20:41

Hallo Lian. Wat naar voor je dat het toch een tumor bleek te zijn! Het zet me wel aan t denken.
Als ik t zo hoor denk ik dat t misschien toch idd beter is dat ik er nog eens naar laat kijken. Nu zit ik met angst en dat is niet prettig. Wie weet kan het wel onder plaatselijke verdoving........
Ik hoop dat het goed met je gaat.
Gr. Antoinette

Gesloten

Terug naar “Mei 2017”