biopsie ongevaarlijk vs schone snijvlakken belangrijk?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Polli

biopsie ongevaarlijk vs schone snijvlakken belangrijk?

Bericht door Polli » ma 08 mei 2017, 09:30

Biopsies zouden veilig zijn, maar er worden tegenwoordig steeds dikkere naalden gebruikt (5mm). Bij een operatie is het ineens wel belangrijk om schone snijvlakken te hebben. Dit vind ik tegenstrijdig?
Komt het omdat de standaard procedure bij 'voorstadia' zoals DCIS is om alles toch weg te snijden? Waardoor de schade van de biopsies niet aan het licht komt?
Ik heb nog geen uitslag. Maar als dat bijvoorbeeld DCIS is, vraag ik me af of ik na drie biopsies (1x 5mm en 2x 2mm naalden) nog voor 'watchful waiting' kan kiezen?

Dees
Beheerder

Re: biopsie ongevaarlijk vs schone snijvlakken belangrijk?

Bericht door Dees » ma 08 mei 2017, 10:17

Hoi Polli, he wat spannend zeg. Ik begrijp niet precies wat je tegenstrijdig vindt. Als de snijvlakken niet schoon zouden zijn, dan zou ik kankerweefsel op de operatieplek achterblijven. Soms wordt er dan voor heroperatie gekozen en soms wordt er bestraald. Bij een biopt wordt er alleen weefsel weggenomen om een diagnose te kunnen stellen. Daarna zou er, in geval van kanker, behandeld worden, dus of starten met chemo en dan operatie of eerst operatie (en afhankelijk van de resultaten chemo).

Schone snijvlakken worden tegenwoordig gedefinieerd als 'no ink'. Dat betekent dat het weefsel aan de rand niet meer aankleurt. De marge kan dan een millimeter of zelfs minder zijn. Dat doet er niet toe.

DCIS is geen kanker. Het zijn afwijkende cellen die kanker kunnen worden. De reguliere behandeling is dat er bij DCIS geopereerd wordt. Er loopt momenteel een studie van patholoog Wesseling, de Lord-trial, of het veilig is om bij laaggradig DCIS niet te opereren, maar wait-and-see toe te passen. Hier kun je meer over die Lordtrial lezen. Hier staat het studieprotocol. Voor zover ik kan beoordelen is het nu nog niet mogelijk om deel te nemen. Of het dus veilig is om wait-and-see te doen bij laaggradig DCIS moet uit deze studie blijken.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » ma 08 mei 2017, 17:55

Ik denk even mee...misschien zeg ik iets heel raar dat nergens op slaat maar:
Zou het kunnen zijn dat Polli bedoelt dat er "microdeeltjes" van het biopt aan de naald blijven hangen en (hoe dikker de naald hoe meer oppervlak?) en dat deze zo terecht komen met het terugtrekken van de naald in een ander deel? Ik klets misschien onzin hoor!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 08 mei 2017, 18:35

Dank, gast. Die gedachte kan ik me wel voorstellen. Toch is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat losse cellen zich naar aanleiding van een biopsie verspreiden. Blijkbaar lukt het het lichaam goed om deze losse cellen op te ruimen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Polli

Bericht door Polli » di 09 mei 2017, 08:33

Sorry als ik vaag ben: slaap belabberd!

Heel kort door de bocht:
Dcis zijn toch afwijkende (soms kanker-) cellen die binnen je melkgangen blijven? Vandaar 'in situ'? En worden pas gevaarlijk als ze buiten die melkgangen komen?

Als je dan met zo'n biopt door zo'n melkgang prikt, dan verspreid je toch van die cellen en de melkgang is open zodat de resterende cellen makkelijk naar buiten groeien. Dat is dan toch gevaarlijk? Zeker als ze met van die heel dikke naalden werken??

Als ze voorstadia van kanker tóch wegsnijden, dan weten ze natuurlijk niet of de voorafgaande biopsie gevaarlijk was. Als DCIS na operatieve verwijdering terugkomt, is het echter wel vaker invasief. Daardoor vraag ik me af of je na (grove) biopsies, waarbij er wel cellen mogen achterblijven, je ook meer risico loopt dat de DCIS invasief wordt. Wat maakt het uit of met een plat mes of een holle naald gesneden wordt? Dat zou betekenen dat na een biopsie van "watchful waiting" eigenlijk al geen sprake kan zijn. Pff. ik heb spijt van die biopsies nu. Waren ook te rooskleurig voorgesteld.

Ken je publicaties na onderzoek naar veiligheid van biopsies?

Ik had me beter Polli Pieker kunnen noemen ☺️ He? Nog één nacht... misschien heb ik straks niets te kiezen: is het goed of heel fout. Toch wil ik dit graag uitzoeken.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 09 mei 2017, 10:10

Polli schreef:Sorry als ik vaag ben: slaap belabberd!
Begrijpelijk. De eerste weken van onzekerheid zijn vreselijk. Ik ben op een gegeven moment af en toe een slaappil gaan nemen. Slaappilslaap was in elk geval beter dan helemaal geen slaap.
Polli schreef:Dcis zijn toch afwijkende (soms kanker-) cellen die binnen je melkgangen blijven? Vandaar 'in situ'? En worden pas gevaarlijk als ze buiten die melkgangen komen?
Ik snap je gedachte, maar je maakt hier een denkfout. DCIS-cellen respecteren de omgeving waar ze uitgekomen zijn en groeien niet door weefsel heen. Het gaat bij kanker niet om de losse cellen, maar om kankercellen die de grenzen van het weefsel niet respecteren. Ze groeien er dwars doorheen.
Polli schreef:Als je dan met zo'n biopt door zo'n melkgang prikt, dan verspreid je toch van die cellen en de melkgang is open zodat de resterende cellen makkelijk naar buiten groeien. Dat is dan toch gevaarlijk? Zeker als ze met van die heel dikke naalden werken??
Nee joh, het is geen bloedvat. Als er zoiets gebeurt, gaat het lichaam gewoon weer aan de slag om dat gat te dichten. Bij een bloedvat gaat het lichaam ook aan het werk om een gat te dichten.
Polli schreef:Als ze voorstadia van kanker tóch wegsnijden, dan weten ze natuurlijk niet of de voorafgaande biopsie gevaarlijk was. Als DCIS na operatieve verwijdering terugkomt, is het echter wel vaker invasief. Daardoor vraag ik me af of je na (grove) biopsies, waarbij er wel cellen mogen achterblijven, je ook meer risico loopt dat de DCIS invasief wordt. Wat maakt het uit of met een plat mes of een holle naald gesneden wordt? Dat zou betekenen dat na een biopsie van "watchful waiting" eigenlijk al geen sprake kan zijn. Pff. ik heb spijt van die biopsies nu. Waren ook te rooskleurig voorgesteld.
Je moet je eigen gedachten een halt toeroepen. Je maakt een voorstelling van DCIS en kanker op basis van wat je zelf beredeneert. Zo gaat het helemaal niet. Geloof maar dat als dé pathologen van Nederland ook maar enigszins angst had dat verspreiding zou gaan zoals jij dat bedacht hebt dat die LORD-trial niet doorgegaan was.
Polli schreef:Ik had me beter Polli Pieker kunnen noemen ☺️ He? Nog één nacht... misschien heb ik straks niets te kiezen: is het goed of heel fout. Toch wil ik dit graag uitzoeken.
Het is jouw manier om controle te krijgen over iets waar je geen controle over hebt. Ik herken dat wel. Ik ben zelf ook zo'n 'naadje-van-de-kous-patiënt'. Kijk wel uit dat je jezelf niet gek piekert. Spijt hebben van biopsies omdat jij zelf bedacht hebt dat DCIS zo uitzaait is natuurlijk wel een beetje zot. Bescherm jezelf tegen dit soort cirkelredeneringen !!

Ik duim voor je. Ik hoop dat je goed nieuws krijgt. Ps Als je je veiliger voelt door operatie dan door watchful waiting, dan is dat natuurlijk ook altijd een optie he...
Groeten, Dees

Polli

Bericht door Polli » di 09 mei 2017, 11:45

Ontzettend bedankt voor je antwoord Dees!

Slaaptekort, pijn van het onderzoek en angst zijn bij elkaar geen goede basis om dit soort moeilijke dingen te doorgronden. Fijn dat jouw/jullie site er is. Ik ga afleiding zoeken. De tuin in of zo :smile:

Polli

Bericht door Polli » wo 10 mei 2017, 16:38

Vandaag de uitslag gekregen: schoon!!! Er was niets aan de hand.

Mijn vraag hier was achteraf appels met peren vergelijken. Toen mijn na de biopsies blauw en pijnlijk waren dacht ik: wat heb ik nou gedaan? Ik kon mij niet voorstellen dat er iets kwaadaardigs zat, dat zó klein is dat het op de echo niet te zien is en dat dan heel snel kon gaan groeien. Ik dacht dat ik die biopsies wel had kunnen vermijden met een fotootje later in het jaar. Dom!!

Na de uitleg van Dees gisteren en van de chirurg vandaag (dr. Andriessen van Reinier de Graaf aanrader), begrijp ik eindelijk dat er niet alleen onschuldige kalkspatten bestaan, maar ook héél héél linke en die wil je gewoon echt niet de kans geven om te groeien!!! Want dat kan heel hard gaan.

Met de huidige kennis zijn biopsies gewoon nodig om te weten wat er aan de hand is. Maar hee wij vrouwen kunnen wel tegen een stootje :-)

Gast

Bericht door Gast » wo 10 mei 2017, 17:24

Hoera! Heel fijn voor je!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 12 mei 2017, 17:46

Hoi Polli, wát een goed bericht !! Je mag best terugkomen bij deze site, maar zullen we dan afspreken dat dat gewoon uit interesse is en niet omdat je zelf iets hebt? Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Mei 2017”