Prognose

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Team

Prognose

Bericht door Team » za 22 apr 2017, 18:40

Bericht via DM:
Hallo Dees,

Ben sinds kort led van deze groep en wilde vragen of je voor mij mijn gegevens in de Adjuvant wil invoeren voor een prognose.

Bij mij is vorig jaar borstkanker ontdekt bij het bevilkingsonderzoek.
De tumor (rechter borst) was 1,3 cm groot
Negatief op okselklier
De tumor was eiwit gevoelig en HER2 neu positief (weet niet of dat hetzelfde is)
Ik ben 62 jaar
Gezond
Volgorde van behandeling:
Borstbesparende operatie
Deel 1: 4 X Doxorubicine en Cyclofosfamide ( om de 3 weken )
Deel 2: 12 X Paclitaxel en Trastuzumab ( iedere week)
Deel 3: 14 X Trastuzumab ( om de 3 weken)
Tevens heb ik ook 16 bestralingen gehad

Ben eigenlijk heel erg benieuwd wat de uitkomst van de prognose is.

Dees
Beheerder

Re: Prognose

Bericht door Dees » za 22 apr 2017, 20:07

Beste gast
Normaal gesproken gebruik ik Adjuvant Online om risico's en voordelen van behandeling te berekenen, maar Adjuvant Online is nog steeds niet bereikbaar. Ik gebruik daarom het Engelse Predict Plus.

Weet je de graad van de tumor? Was deze niet-hormoongevoelig? En was je bij diagnose 61?
Ik ga even uit van graad 3, niet-hormoongevoelig wel Her2Neu-positief en dat je bij diagnose 61 was.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dan is dit wat de analyse in Predict Plus weergeeft:
Afbeelding

Van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan zijn na 10 jaar van de 100 nog 66 in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Voor die 66 heeft chemo geen toegevoegde waarde. Chemo en trastuzumab zorgen er samen voor dat na 10 jaar nog 13 (8 voor alleen chemo) patiënten extra in leven zijn. Met deze behandeling zijn van de 100 patiënten dus na 10 jaar nog 79 in leven. 21 leven niet meer en dat is omdat ze overleden zijn aan borstkanker of aan een andere aandoening. Naarmate je ouder wordt, hoe hoger het risico wordt om te overlijden.

Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt. Predict Plus werkt hetzelfde.

Wat goed is om te weten is dat de resultaten gebaseerd zijn op het verleden. Omdat er nieuwe middelen bijkomen, worden overlevingskansen of overleving na 10 jaar de komende jaren beter dan deze inschatting.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2017”