tumorgrootte

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

max

tumorgrootte

Bericht door max » ma 20 mar 2017, 21:07

Hallo,
Vorige week heb ik mammografie, echo en punctie gehad via de mammaepoli. Voorlopige uitslag is een kwaadaardige tumor van 2,5 cm, geen uitzaaiingen. Vandaag ben ik gebeld, dat er twijfel is over de grootte van de tumor. Bij het lichamelijk onderzoek voelt de tumor kleiner dan gezien op de mammografie en de echo. Vandaar nu een mri om de grootte te bepalen. Het zou het behandelvoorstel nog gunstig kunnen beinvloeden,zoals geen chemo. Het duurt nog iets langer voordat ik definitieve zekerheid heb. Mijn vraag is, komt dit vaker voor? Het klinkt zo onlogisch, dat een mri een kleinere tumor zou kunnen laten zien dan de echo.

Ann01

Re: tumorgrootte

Bericht door Ann01 » di 21 mar 2017, 11:21

Mijn persoonlijke ervaring is:
Okt 2016 op echo een plekje van 1,2 cm en iets ernaast.
Punctie gaf aan lobulaire vorm.
Lobulair groeit sprieterig en daardoor is moeilijk te bepalen met echo waar de snijranden liggen.
Na MRI:
Tumor van 2,5 cm, een tumor van 5 mm en 6 mm.
Dus 3 totaal
En een vetbult ernaast. Dus 4 plekken uiteindelijk waarvan 3 gevaarlijk.

Vooraf de MRI gaf de chirurge aan dat het plekje zowel kleiner als groter kan zijn.
Het had dus alles te maken met de vorm
Lobulair.

Inmiddels is borst geamputeerd met directe reconstructie.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 21 mar 2017, 19:52

Hoi Max, he wat naar zeg. Borstkanker dus? Of DCIS (een zgn voorstadium dwz afwijkende cellen die borstkanker kunnen worden)?

Mammografie laat alleen een soort vlekken zien. Het kan zijn dat het kankerdeel van zo'n vlek toch kleiner is. Het kan ook groter zijn.

Spannend he? Je komt in zo'n molen terecht. Overigens zou ik niet alleen naar de grootte kijken maar ook vragen of ze een Mammaprint van het weefsel willen maken om te beoordelen of chemo nuttig is of niet.

Laat je weten als we iets voor je kunnen doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

max

Bericht door max » za 25 mar 2017, 13:37

hoi, hoi,
Inmiddels heb ik een mri gehad en ook daar is de tumor 2,5 cm, maar kan dus ook wat kleiner zijn, nog steeds geen definitieve duidelijkheid. In de oncologiebespreking is besloten om nog niet te starten met chemo, de internist is niet 100% overtuigd dat het nodig is. Er gaat nu eerst een operatie plaatsvinden samen met een plastisch chirurg om de borst meteen te kunnen reconstrueren mbv een stuk vetweefsel uit mijn oksel..... Afhankelijk van de poortwachtersklier en de gradering ( met de gradering zit ik tussen 1 en 2 in) wordt dan besloten wel of niet chemo.
Spannend allemaal, wachten is toch wel slopend.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 25 mar 2017, 19:51

Oh gelukkig. Bij twijfel kan de Mammaprint ook nog uitsluitsel geven...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2017”