Hoeveel wordt weggehaald bij borstbesparende operatie?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Smiley

Hoeveel wordt weggehaald bij borstbesparende operatie?

Bericht door Smiley » ma 13 mar 2017, 09:19

Welk gebied wordt precies verwijderd bij borstbesparende operatie na chemo, waarbij tumor niet meer zichtbaar is op MRI?

Ik lees op diverse websites steeds: het oorspronkelijke tumorgebied.

Dat roept bij mij vragen op.
Want dit gebied was 6 x 5,5 cm en bestond uit 8 massa's, waarvan grootste met diameter 3 cm.

1. In hoeverre is er dan nog sprake van borstbesparend opereren?
2. Of wordt er toch een kleiner gebied weggehaald (daarvoor was chemo denk ik ook bedoeld)?
3. En hoe zit het dan met kans op terugkeer ivm zwevende achtergebleven kankercellen die niet zichtbaar zijn op MRI?
4. Of gaan deze dood door bestraling die nog volgt? (en ook nog hormoontherapie)

Ik heb bij uitslag laatste MRI, goed nieuws gehad, dat er niks meer te zien is en dat er borstbesparend geopereerd kan worden.
Dat was heel fijn natuurlijk en ik was nogal overdonderd en ik ben deze vragen toen vergeten te stellen.
Ik ga deze vragen ook stellen aan mijn chirurg, ik heb tel. afspraak staan, maar pas op 20 maart.

Ik heb T2N1 herNEU negatief, hormoon gevoelig. en enkele vergrote lymfeklieren.
Er is zowel in oorspronkelijke tumor als in de grootste lympfeklier een jodiumzaadje geplaatst.

Intussen 4x ACdd om de week gehad
en 11 x Taxol elke week
Nog 1 deze week te gaan.

Dan half april operatie, gevolgd door bestraling en hormoontherapie

Groet

Dees
Beheerder

Re: Hoeveel wordt weggehaald bij borstbesparende operatie?

Bericht door Dees » wo 15 mar 2017, 14:42

Hoi Smiley, ik baal ervan, maar ik wéét het niet. Als jij antwoorden hebt, wil je die dan met ons delen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2017”