na 6 jaar weer een menstruatie-cyclus

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

loes

na 6 jaar weer een menstruatie-cyclus

Bericht door loes » ma 06 mar 2017, 15:02

Hoi Dees,

In november 2010 heb ik de diagnose borstkanker gekregen, graad 3, 4 besmette lymfeklieren, hormoongevoelig en eiwitgevoelig, leeftijd toen 33 jaar. Ik heb het hele behandeltraject gedaan (borstamputatie, okselkliertoilet, chemo, herceptin, bestraling en anti-hormonale therapie) en in augustus 2016 was ik klaar met de 5 jaar anti-hormonale therapie, Lucrin en Tamoxifen.

Omdat ik val onder de 'high risk', heb ik in augustus 2016 samen met de oncoloog besloten, door te gaan met de Tamoxifen, voor nogmaals 5 jaar. Wel ben ik gestopt met de Lucrin. Nu, 7 maanden later, zijn mijn opvliegers en overgangsverschijnselen helemaal weg en ben ik weer gaan menstrueren.

Nu maakt mij dit toch onzeker. Want, aan de ene kant heb ik het advies gekregen om nogmaals 5 jaar Tamoxifen te gebruiken, om zo mijn prognose nog beter te kunnen maken. Aan de andere kant, heb ik dus nu wel weer een menstruatiecyclus met de daarbij horende hormonen. Ook voel ik dat mijn borst weer reageert op deze cyclus. Ik ben nu 40 jaar. Kan dit gewoon? Wat is nu wijsheid?

Ben benieuwd naar jouw mening. Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Groeten Loes

Dees
Beheerder

Re: na 6 jaar weer een menstruatie-cyclus

Bericht door Dees » di 07 mar 2017, 14:49

Hoi Loes, de officiële richtlijn is 5 jaar hormoontherapie. Er is discussie over of je tamoxifen dan ook zonder eierstokonderdrukking kunt slikken als je premenopausaal bent. De conclusie is eigenlijk, onder de 35 jaar en ouder maar hoog risico, liever eierstokonderdrukking plus tamoxifen. Ondertussen lopen er ook studies waarbij langer dan 5 jaar hormoontherapie gegeven wordt dus 7 of 10 jaar.

Het lastige is dat er geen studie is waarbij die twee gecombineerd worden. De Nederlandse richtlijn is in elk geval nog niet zo veranderd dat aan alle borstkankerpatiënten met een hormoongevoelige borstkanker langer dan 5 jaar hormoontherapie wordt voorgesteld. Ik verwacht dat dat ook niet gaat gebeuren.

Bij gebrek aan wetenschappelijk bewijs moet je je gezond verstand gebruiken. Als jij tamoxifen slikt en je verdraagt dat goed, zonder je eierstokken te onderdrukken, dan doe je meer dan dat je niks zou doen en bovendien tast het je kwaliteit van leven niet enorm aan.

Dat je wel menstrueert, is niet echt iets om je heel erge zorgen over te maken. Zou je namelijk eierstokonderdrukking krijgen, dan is dat waarschijnlijk overkill met een enorme impact op je kwaliteit van leven.

Of je hiermee de juiste keuze maakt wéét je niet. Je weet alleen achteraf hoe het verder gaat en dan nog kun je nooit weten hoe het was gegaan als je anders had gekozen.

Op een gegeven moment moet leven weer over leven gaan en is er méér dan elk risico op uitzaaiingen van de borstkanker minimaliseren.....

Ellendig he dat je nooit weet of je het goed doet....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

loes

Bericht door loes » wo 08 mar 2017, 12:01

Dank je Dees, voor je antwoord. Ik probeer te begrijpen wat je opschrijft. Wat bedoel je met, het lastige is dat er geen studie is, waarbij die twee gecombineerd worden......

Nog een vraag. Nu las ik hier in een ander topic dat eiwitgevoelige bk na 5 jaar bijna niet meer uitzaait. Wat wordt daar mee bedoelt? Is dat de hormoonongevoelige in combinatie met eiwitgevoelige bk? Of is dat ook, net als mijn tumor, hormoongevoelige en eiwitgevoelige bk?

Wat zeg je dat mooi: op een gegeven moment moet leven weer over leven gaan en is er meer dan elk risico op uitzaaiingen van de borstkanker minimaliseren...
Uiteindelijk onderga je daar ook alle behandelingen voor, om je leven verder te mogen leven, en dan komt ook het moment om het lef te hebben om het leven weer te leven, zonder dat daarbij de angst en het vechten tegen de risico's teveel op de voorgrond blijven. Best een kunst......, maar ook bijzonder mooi om die kans te krijgen!

Groeten Loes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 08 mar 2017, 15:54

Hoi Loes, even tussen de regels door.
loes schreef:Dank je Dees, voor je antwoord. Ik probeer te begrijpen wat je opschrijft. Wat bedoel je met, het lastige is dat er geen studie is, waarbij die twee gecombineerd worden......
Er is een studie geweest waarbij vrouwen naast tamoxifen Zoladex of Lucrin kregen en dat is vergeleken met een groep vrouwen die naast tamoxifen geen Zoladex of Lucrin kregen. Er bleek vooral meerwaarde (dus minder vrouwen uitzaaiingen na 5 jaar) bij de groep jonge vrouwen en de hoogrisico groep die Zoladex naast de tamoxifen gebruikten.

Een andere studie heeft gekeken naar langer hormoontherapie slikken dan 5 jaar. Er bleek meerwaarde te zijn (dus minder vrouwen met uitzaaiingen) in de groep die langer hormoontherapie slikte.

De vraag is of je dan persé én Lucrin/Zoladex moet spuiten naast tamoxifen én langer doorgaan. Hoeveel winst heeft dat dan eigenlijk of dupeer je die vrouwen eigenlijk vooral? Dat weten we niet, want dat is nooit gecombineerd bestudeerd.
Nu las ik hier in een ander topic dat eiwitgevoelige bk na 5 jaar bijna niet meer uitzaait. Wat wordt daar mee bedoelt? Is dat de hormoonongevoelige in combinatie met eiwitgevoelige bk? Of is dat ook, net als mijn tumor, hormoongevoelige en eiwitgevoelige bk?
Weet je, ik wéét het niet precies. Ik kan niet één plaatje vinden dat exact antwoord geeft. Voor zover ik weet zaaien met name de hormoongevoelige tumoren later uit, maar ik weet echt niet precies hoe dat zit met HER2Neu+ en toch sterk hormoongevoelig. Her2Neu+ en hormoongevoelig wordt vaak geclassificeerd als Luminal B.

Ik vermoed dat je oncoloog dat misschien scherper op het netvlies heeft.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2017”