Microinvasie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lianne

Microinvasie

Bericht door Lianne » za 04 feb 2017, 22:11

Dag,

Mij mij is er dcis vastgesteld graad 3. Negatieve pr en er met comedo necrosis en leeftijd 33. Multifocale aanwezig. Wel schone snijranden. Geen nabehandeling gehad.

Nu is er bij mij twijfel over Microinvasie. Ze hadden losse cellen en celgebieden waar er twijfel was. Ze kunnen het niet met zekerheid vaststellen ivm litteken weefsel van een biopt uit de tepel gehaald en daardoor is er twijfel of dat het daardoor is gekomen. Nu heb ik eerder gelezen van een patholoog dat als er een biopt genomen wordt deze cellen worden opgeruimd en het daardoor niet buiten de ducten komt. Hoe kan het dat ze het dan niet kunnen vaststellen. En is het dan nu Invasief? Ik ben erg bang dat er cellen zijn achtergebleven!

Ook is mijn poorteachtersklier 3 weken eerder verwijderd als de amputatie en ben ik bang dat erna nog verkeerde cellen in de lymphe terecht zijn gekomen. Is deze angst terecht?

Ook staat er iets in mijn pathologisch rapport over een foci ingesloten met kalk wat betekent dat?

Alvast bedankt.

Dees
Beheerder

Re: Microinvasie

Bericht door Dees » zo 05 feb 2017, 13:30

Hoi Lianne, he jakkie wat spannend allemaal. Het idee dat borstkanker zich door de poortwachtersklier verspreidt naar de rest van het lichaam is een te simpele voorstelling van zaken. We weten niet precies hoe dat gaat. Er is geen enkel bewijs dat het verwijderen van de poortwachtersklier uitzaaiingen uit zou lopen. Daar zou ik dus niet zo bang voor zijn.

DCIS is bovendien géén borstkanker maar kan borstkanker worden. De beste Factsheet die ik ken over DCIS staat hier. Ik hoop dat je goed engels leest (en anders kan ik je helpen deze te vertalen).

Voordat ik je andere vragen ga beantwoorden, is er ook gekeken naar erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker? Ben je verwezen naar een klinisch geneticus? Je leeftijd en de aard van de tumor (ER- en PR- en graad 3) maakt dat ik me dat afvraag. Ik heb gezocht of bij de criteria DCIS hetzelfde benaderd moet worden als invasieve borstkanker, maar ik kan het niet vinden.

Ik vond wel een wetenschappelijk artikel met deze conclusie:
Conclusions: Patients with DCIS and a family history of breast and/or ovarian cancer have a high rate of BRCA positivity regardless of age. These findings suggest that patients with DCIS are appropriate candidates for genetic testing in the presence of family history and regardless of age even if they do not have invasive cancer.
Oftewel DCIS met borstkanker of eierstokkanker in de familie is een reden om te testen op erfelijke aanleg.

Bron: ASCO congres 2011

En deze:
CONCLUSIONS:
Women who had DCIS and a family history of OC or who had BRCAPRO scores ≥10% had a high rate of BRCA positivity regardless of age at diagnosis. These findings suggest that high-risk patients with DCIS are appropriate candidates for genetic testing for BRCA mutations in the presence of predictive factors even if they do not have invasive breast cancer.
Bron: Tijdschrift Cancer 2012

Dit zijn mbt borstkanker de verwijscriteria om naar een klinisch geneticus verwezen te worden. Ik kan niet met zekerheid zeggen of DCIS daar nou wel of niet bij hoort, maar ik zou het absoluut zeker bespreken en al helemaal op verwijzing aandringen als je meer kenmerken ziet die op jou van toepassing zijn:
Afbeelding

Hoe en wat met de microinvasie kan ik niet zeggen. Dat zul je met de chirurg en de patholoog moeten bespreken. Pathologen zijn vaak niet zo toegankelijk, maar het is wel mogelijk om een afspraak met ze te maken, zodat ze je precies kunnen vertellen hoe het weefsel eruit zag. Misschien heeft jou dat geruststelling.

Is het plan dat je nog bestraald wordt?

Het krijgen van kanker (en ook DCIS) is echt een traumatische ervaring. 25% van de patiënten kampt met een Post Traumatische Stress stoornis. Het is dus helemaal niet gek dat je bang bent en het kost ook echt tijd om dat weer een plek te geven. Hier lees je meer over Post Traumatische Stress Stoornis.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 05 feb 2017, 17:18

Ik weet inmiddels dat de Amerikaanse richtlijn DCIS meeneemt als borstkanker als het gaat om erfelijke aanleg.

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Lianne

Bericht door Lianne » zo 05 feb 2017, 21:36

Dag bedankt voor je antwoord!

Ik ben geen gendrager. Wel had mijn moeder ook Borstkanker
Ik heb geen bestraling gehad omdat ik amputatie heb gehad.

Lastige is dat het bij mij niet helemaal zeker was dat het alleen om dcis ging. Omdat ze dachten dat er Microinvasie was dus cellen en cellengroepen buiten de ducten maar er was ook littekenweefsel dus ze konden het niet met zekerheid vaststellen maar er buiten is er buiten lijkt mij dus dan invasief?

Dus vandaar mijn angst omdat mijn poortwachtersklier er eerder is uitgehaald dat er later alsnog cellen die kant op zijn gegaan rond de operatie. Of ondanks amputatie er toch nog zitten.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 06 feb 2017, 10:13

Hoi Lianne, goed dat gendragerschap getest is. Bij twijfel wordt er na amputatie soms toch bestraald. Vandaar mijn vraag.

Je angst is invoelbaar, maar ik ben er van overtuigd dat je artsen hierin niet voor niets de keuze hebben gemaakt die ze hebben gemaakt. Als je daar over twijfelt, kun je toch het beste een gesprek aanvragen, waarin ze het je nog eens uitleggen. Als dat helpt om rust te krijgen in je hoofd. Zekerheden krijg je niet, maar na DCIS zijn de vooruitzichten enorm gunstig.

Take care

P.s. Ik heb je beide inlognamen gelijk gemaakt, omdat anders niet duidelijk is wie wat gepost heeft en dat het één verhaal is.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Februari 2017”