Dochters en de pil

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Jacq_67

Dochters en de pil

Bericht door Jacq_67 » do 12 jan 2017, 22:33

Mijn dochters van 18 en 19 willen graag weten of het kwaad kan dat zij de pil slikken?
Ik heb 4 jaar geleden borstkanker gehad, mijn moeder en ook mijn oma hebben borstkanker gehad. Het is niet erfelijk, dat is onderzocht.
Maar je hoort soms dat de pil bk kan veroorzaken dus willen zij graag weten of het kwaad kan.
Ik las dat als je moeder het heeft gehad, je dan 20% meer kans hebt om het ook te krijgen. Dus die procenten lopen bij mijn dochters misschien nog wel op omdat ik de 3e in rij ben?
Wat is voor mijn dochters een goed moment om met borstfoto's te beginnen?

Fraz1

Re: Dochters en de pil

Bericht door Fraz1 » vr 13 jan 2017, 13:15

Hoi jacq,

Ik heb zelf twee keer hormoongevoelige borstkanker gehad, ook zover men nu weet niet erfelijk. Mijn dochter van 17 is nu net begonnen met de pil vanwege pms.
Ik heb E.e.a. Natuurlijk overlegd en nagevraagd bij mijn oncoloog. Op zich hebben vrouwen van 17/18/19 nog geen groot risico op borstkanker en op het moment dat je stopt met de pil neemt de kans op borstkanker weer af. Ik heb nu afgesproken met de huisarts en mijn dochter dat tegen de tijd dat ze 25 is er weer gekeken gaat worden naar nieuwe ontwikkelingen rondom erfelijkheid ( zonodig testen op nieuwe genetische afwijkingen) en ze gaan nadenken of het misschien verstandiger is over te stappen op andere anti conceptie . Afhankelijk van nieuwe inzichten zal er dan ook gekeken worden wanneer het verstandig is te beginnen met mammografieën

We hebben dus alles even opgeschoven naar als ze 25 jaar is en dat bij de huisarts ook in het dossier laten zetten.

Dees
Beheerder

Re: Dochters en de pil

Bericht door Dees » vr 13 jan 2017, 13:24

Wat Fraz1 zegt. Zelfs bij dochters met een BRCA-mutatie is er onder de 25 geen reden om de anticonceptiepil af te raden. Het risico op borstkanker op die leeftijd blijft heel klein. Het risico op een ongewenste zwangerschap is veel groter en heeft ook nogal invloed op de kwaliteit van leven.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2017”