Zwangerschap na hormoongevoelige borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lenie

Zwangerschap na hormoongevoelige borstkanker

Bericht door Lenie » di 06 dec 2016, 20:14

Hi Dees,

Vorige maand had ik een vraag gesteld over zwangerschap na hormoongevoelige borstkanker. Je schreef toen:
Hoi Lenie, momenteel is de Breast Cancer in Young Women International Conference (BCY3) in Lugano bezig. Die is op Twitter te volgen met hashtag #BCY3. Ik las vanmorgen tweets van oncoloog Dizon dat zwangerschap na borstkanker een beschermende werking zou hebben, dus dat vrouwen die zwanger werden een betere prognose zouden hebben. Ik weet dat ze dat jaren geleden ook al zeiden, maar er zit in deze studies een vertekening, namelijk dat die vrouwen die een zwangerschap overwegen doorgaans een betere prognose hebben, waardoor ze een zwangerschap overwegen. Voor zover ik weet is er geen onderscheid gemaakt tussen de diverse groepen. Ik vraag dat even na.
Ik vroeg me af of je toevallig nog een antwoord had gekregen (via twitter) van oncoloog Dizon of iemand anders?
Ken jij trouwens vrouwen die na hormoongevoelige borstkanker nog zwanger zijn geraakt?

Hartelijke groet! Lenie

Dees
Beheerder

Re: Zwangerschap na hormoongevoelige borstkanker

Bericht door Dees » di 06 dec 2016, 22:09

Hoi Lenie, excuus, ik heb geen antwoord meer gehad.

Ik lees op deze site wel dit:
Many women who get pregnant after a breast cancer diagnosis end their pregnancies because they’ve been told it would reduce their risk of recurrence, especially if they had been diagnosed with hormone-receptor-positive breast cancer and got pregnant within 5 years after diagnosis – getting pregnant would have meant their hormone therapy treatment would have been interrupted.

A study suggests that women who get pregnant after being diagnosed with breast cancer have the same recurrence risk as women who don’t get pregnant after being diagnosed, no matter the hormone-receptor status of the breast cancer.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Niekje

Re: Zwangerschap na hormoongevoelige borstkanker

Bericht door Niekje » ma 19 dec 2016, 22:06

Ik kreeg in 2004 borstkanker en ben na drie jaar hormoontherapie in 2011 mama geworden, heb je specifieke vragen?

Gesloten

Terug naar “December 2016”