Okselkliertoilet of bestralen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Door

Okselkliertoilet of bestralen

Bericht door Door » do 27 okt 2016, 18:42

Beste lezer(s),

In juli diagnose borstkanker gesteld. Ik ben 51 jaar. Tripple negatieve tumor, graad 3, ductaal ca. Geen Brca genetische afwijkingen. Poortwachtklier met macrometastase. Ik ben gestart met neoadjuvante chemotherapie, met daarna in principe een borstbesparende operatie en daarna bestralingen.
Tijdens de operatie wel of geen okselkliertoilet? Deze vraag houdt me al enige tijd bezig.
In oudere vragen op dit forum (2013) lees ik over gelijke uitkomsten qua prognose van bestralen of verwijderen okselklieren. Zijn inzichten/richtlijnen hierin veranderd sinds die tijd?

Grt, Doorx
Laatst gewijzigd door Door op do 27 okt 2016, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Dees
Beheerder

Re: Okselkliertoilet of brstralen

Bericht door Dees » do 27 okt 2016, 19:17

Hoi Door, nee die inzichten zijn alleen maar steviger geworden dat bestralen vaak net zo goed is als okselkliertoilet en dat je er minder restschade aan overhoudt. Eerst maar eens afwachten of de tumor compleet verdwijnt met de chemotherapie.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Door

Re: Okselkliertoilet of bestralen

Bericht door Door » do 27 okt 2016, 20:23

Bericht van Dees: Ik heb per ongeluk in dit topic zitten werken, waardoor de oorspronkelijke tekst weg is. Het ging erover dat Door merkte dat ze in het ziekenhuis een voorkeur hadden voor okselkliertoilet ipv bestralen.

Excuus

Dees
Beheerder

Re: Okselkliertoilet of bestralen

Bericht door Dees » vr 28 okt 2016, 16:35

Voorkeur is iets anders he. Soms zijn artsen heel bang dat het alsnog fout gaat en dat zij de schuld krijgen..... maar het zekere voor het onzekere nemen gaat soms gepaard met een prijskaartje, namelijk meer schade. Daar heeft de patiënt dan last van en de dokter niet. Je moet dus altijd praten over voor- én nadelen. En alert zijn, doorvragen en zelf meebeslissen is belangrijk. Het is jouw lijf en jouw leven.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”