DICS - elders verder ontwikkelen?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Belle85

DICS - elders verder ontwikkelen?

Bericht door Belle85 » wo 26 okt 2016, 16:58

Beste,
half februari merkte ik vocht uit m'n tepel.
Na een hele hoop onderzoeken en "het zal wel niets zijn, maar toch voor de zekerheid..." bleek het half mei 5cm DCIS te zijn.
Begin juli borstsparend geopereerd: enkel DCIS, graad 1 en 2, 2 sentinels waren schoon, snijranden niet schoon.
Van Nuys-score 11, dus indicatie voor amputatie, en indicatie voor gen-positief: eerst genetica-test, indien positief zou bilaterale amputatie asap volgen.

Ondertussen:
- gen = negatief = YES!
- stress, want: op recente MRI: "verdachte" okselklier, met DCIS in. Zou eventueel ook triple negatief kunnen zijn, maar na extra onderzoek houden de pathologen het toch op DCIS
- vanavond krijg ik uitslag pet-scan en behandelplan
Ik vermoed dat er asap amputatie komt, uitslag van labo erna zal zeer bepalend zijn (m'n dokters zitten er los bovenop en ik heb ook al gevraagd om alle labo's te dubbelchecken op de fijnste manier, dus als er toch triple neg. in zit, zal dat wel blijken uit de labo's).

Mijn vraag:
als die DCIS in m'n oksel geraakt is (via wondvocht, of...?), heeft u er al van gehoord dat die ook verder uitgezaaid kan zijn en/of elders verder ontwikkelen tot uitzaaiingen?
Ik weet dat het standaardantwoord is "dat kan niet", maar dcis kan op diezelfde manier toch ook niet in de okselklieren geraken?

Kan chemo helpen om "verloren gelopen DCIS-cellen" te vernietigen en het risico te minimaliseren?
gr,

Dees
Beheerder

Re: DICS - elders verder ontwikkelen?

Bericht door Dees » wo 26 okt 2016, 18:55

Hoi Belle85, ik ga niet zeggen dat het niet kan. Alles kan, zelfs de meest onwaarschijnlijke dingen kunnen gebeuren. Toch kan dat geen leidraad zijn voor behandelingen. Je kunt niet alles eruit en eraf halen om te voorkomen dat er ooit bij één persoon nog ergens een celletje zit. Je kunt geen 100.000 vrouwen beschadigen om bij één kanker te vinden.

De sentinel node (poortwachtersklier), twee stuks zelfs, zijn schoon. Dan is de kans dat er elders wel kanker zit verwaarloosbaar klein.

Als er bij je heroperatie nou een invasieve kern gevonden wordt, dan heb je een nieuwe situatie.

P.s. Voor je beeldvorming, ik had een tumor van 10x6x7 cm, geen DCIS maar echt kanker. Ik had in elk geval twee positieve okselklieren. Ik heb chemo gehad en hormoontherapie. Ik ben nu bijna 10 jaar na diagnose. Ik heb geen uitzaaiingen, voor zover ik weet, en ik ben niet dood, dat weet ik zeker. Om maar te zeggen dat je tegen elke verwachting in altijd de mazzelaar kan zijn.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”