Stop Herceptin na daling hartpompfunctie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

kdr1kdr2

Stop Herceptin na daling hartpompfunctie

Bericht door kdr1kdr2 » za 22 okt 2016, 17:00

Na 4x A-C en 4x docetaxol en Herceptin, heb ik nu 6 x Herceptin gehad, in totaal 10. Gezien een te grote daling van de hartpompfunctie is de Herceptin voor de duur van 9 weken stopgezet om het hart de kans te geven zich te herstellen. De bedoeling is dat als de hartpompfunctie zich herstelt met ondersteunende medicatie, de Herceptin weer opnieuw gegeven gaat worden en het volledige traject van 17x Herceptin afgemaakt wordt. Elke 6 weken wordt er dan een hartpompfunctie gedaan. Uitgaande van 1 jaar Herceptin zouden er nog 7 Herceptin injecties gegeven moeten worden.

Mijn vraag is of het wel zinvol is om dit Herceptin traject volledig af te maken of dat er uit onderzoeken blijkt dat een kortere periode van 7 maanden met Herceptin voldoende zou zijn.

Mijn hartpompfunctie was voor de 1e herceptin goed: 0,69. Ik lees dat de hartpompfunctie zich meestal herstelt. Is er iets bekend over het risico van wederom een hartpompfunctiedaling na het opnieuw starten met Herceptin?

Dees
Beheerder

Re: Stop Herceptin na daling hartpompfunctie

Bericht door Dees » za 22 okt 2016, 19:28

Hoi kdr1kdr2, ik vermoed dat ze willen dat je het jaar Herceptin volmaakt. Ik moet me er weer even in verdiepen hoor want ik weet het niet precies meer.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

kdr1kdr2

Bericht door kdr1kdr2 » ma 24 okt 2016, 13:15

Dag Dees

Het is inderdaad de bedoeling dat ik het jaar Herceptin afmaak. Nu heb ik, los van de hartpompfunctie, toch wel wat bijwerkingen hiervan. Ik zou het fijn vinden als je wat informatie weet te vinden over mijn 2 vragen of waar ik dit zou kunnen vinden. Het is mij tot nu toe niet gelukt om dit te vinden. Ik wil graag hierin een bewuste keuze maken.

Alvast bedankt.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 24 okt 2016, 13:33

Hmmm ik had nog iets anders gepost maar dat zie ik niet meer terug. Ik doe het nog een keer.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 24 okt 2016, 13:46

Ik had professor Vrouwencardiologie Angela Maas een bericht gestuurd en ze wees me op deze position paper over kankerbehandelingen en cardiotoxiciteit.

Daar staat:
.3.2 HER2 targeted therapy
Co-administration of anthracyclines and trastuzumab markedly increases the incidence of HF, but cardiotoxicity can be reduced significantly by introducing a drug-free interval between the two agents. In patients with metastatic disease who developed HF, an association was observed between treatment with ACE inhibitors and beta-blockers and LVEF recovery at 12 months, and a further rechallenge with trastuzumab did not necessarily lead to redevelopment of HF. Additionally, in patients with breast cancer and normal LVEF before receiving trastuzumab and anthracycline therapy, continuous use of beta-blockers reduces the incidence of HF. Whether this finding is also true for patients who were treated predominately with non-anthracyclines before trastuzumab remains controversial and no recommendation can be made.

The National Cancer Research Institute recommends that if LVEF decreases to <45% or >10 percentage points from baseline to a value between 45% and 49%, trastuzumab should be interrupted and ACE inhibitors should be started; trastuzumab may be reinitiated if the LVEF is restored to >49%. If LVEF decreases below 50% but >44%, trastuzumab may be continued but an ACE inhibitor should be initiated. If the decrease occurs despite ACE inhibitor therapy, the patient should be referred to a cardiologist, and preferably a cardio-oncology service where available. In selected cases it may be preferable to choose a beta-blocker rather than an ACE inhibitor, depending on co-morbidities. The reversibility of LV dysfunction and the opportunity to resume administration of trastuzumab after improvement in HF needs to be evaluated in a prompt manner, and management should be individualized considering the each patient's characteristics. Ongoing trials are evaluating the prophylactic role of candesartan (NCT00459771), lisinopril–carvedilol (NCT01009918) and perindopril–bisoprolol (NCT01016886) combinations in reducing trastuzumab-induced cardiotoxicity.

The European Society for Medical Oncology guideline for prevention of trastuzumab-induced cardiotoxicity recommends a delay between completion of an anthracycline-based regimen and initiation of trastuzumab, careful assessment of cardiac function before starting and during follow-up and prophylaxis with ACE inhibitors for the control of hypertension or new-onset LV dysfunction.

Regular aerobic exercise seems a promising strategy to attenuate doxorubicin-induced LV dysfunction, but not trastuzumab-induced cardiotoxicity.
Bron: 2016 ESC Position Paper on cancer treatments and cardiovascular toxicity developed under the auspices of the ESC Committee for Practice Guidelines

LVEF= Linker ventrikel Ejectie Fractie
HF= Hartfalen (dwz verminderde pompfunctie)

Als LVEF daalt naar minder dan 45% of met meer dan 10 punten daalt naar een waarde tussen de 45% en 49%, dan moet trastuzumab gestopt worden en moet er met een ACEremmer gestart worden. Er kan weer gestart worden met trastuzumab als de LVEF weer boven de 49% komt. Als LVEF daalt naar minder dan 50% maar boven de 44% blijft, kun je doorgaan met trastuzumab maar moet er gestart worden met een ACEremmer. Als er een daling is ondanks de ACEremmer, moet een patiënt verwezen worden naar een cardioloog, bij voorkeur een cardio-oncoloog als die beschikbaar is.

Of 7 maande trastuzumab (Herceptin) voldoende is, daarnaar zijn wel studies gedaan, maar daar zaten te weinig patiënten in om er een betrouwbare uitspraak over te kunnen doen. We weten het dus niet.

Ik heb geen informatie over het risico dat je nog een keer zo'n daling krijgt. Ik vrees dat die informatie er ook gewoon niet is.

Veel sterkte !
Groeten, Dees

kdr1kdr2

Bericht door kdr1kdr2 » vr 28 okt 2016, 18:41

Dag Dees

Dank voor je heldere uitleg en toevoeging van een stuk van het artikel. Ik kan wat met dit antwoord!

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”