ESMO16 (congres) en tweets over lobulaire borstkanker

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Dees
Beheerder

ESMO16 (congres) en tweets over lobulaire borstkanker

Bericht door Dees » za 22 okt 2016, 15:23

De grafiek uit dit artikel werd gepresenteerd met als opmerking dat het misschien juist bij lobulaire borstkanker zinnig is om langer door te gaan met hormoontherapie. Toch, als je de grafieken onder elkaar ziet, zie je het verschil na 5 jaar veel sterker bij oestrogeen-negatieve borstkanker.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz1

Re: ESMO16 (congres) en tweets over lobulaire borstkanker

Bericht door Fraz1 » za 22 okt 2016, 17:01

dees,

Je zou ook kunnen concluderen hieruit dat ILC ER + een gunstigere prognose op lange termijn geeft dan ILC ER- omdat ILC ER+ hormoontherapie krijgt dus dat het aan te raden ism langer hormoontherapie te volgen.

ILC groeit langzamer en reageert minder op chemo daardoor. ILC ER- heeft daardoor minder baat bij chemo en geen hormoontherapie die remt geneest. Daardoor negatievere prognose op langere termijn dan IDC ( die sneller groeit, daardoor beter reageert op chemo maar ook daardoor op kortereermijn minder gunstigere prognose geeft)

Groetjes

fraz

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 22 okt 2016, 17:35

Ha Fraz, ja maar dat bedoel ik niet. Voor de ductale borstkankers is de richtlijn ook 5 jaar hormoontherapie. Ik vind de lijntjes voor de lobulaire en ductale borstkanker ook na 5 jaar niet enorm uit elkaar lopen. De vraag is dus of dat genoeg reden is om de hele groep dan maar langer dan 5 jaar hormoontherapie te laten slikken....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 22 okt 2016, 17:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten, Dees

Wepe

Bericht door Wepe » za 22 okt 2016, 20:12

Dit artikel ken ik ook.
Fraz en ik verbaasden ons er al over dat de lijn uiteindelijk bij 0 uitkwam, na 25 jaar leefden er niemand meer. Toen zei ik al dat ik het waarschijnlijk verkeerd las (grafieken zijn niet mijn sterkste punt), maar de staatjes geven ook 0 overleving na 25 jaar???
In ieder geval lijkt het er op dat mn botuitzaaiingen en "any distant" hoger liggen voor ILC, zowel
ER + , als ER- over ale leeftijdsgroepen.
Ik weet niet of dit onderzoek een langer doorslikken van een Aromatase remmer rechtvaardigt voor ILC. Misschien is het ook beter voor IDC? Verontrustend is wel dat chemo in een redelijk aantal gevallen ILC niet aanslaat. Dan blijven bestralingen en een AR eigenlijk als enige adjudant therapieën over Bij ER-, blijven dan alleen bestralingen over.

Groet Wepe

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 22 okt 2016, 20:28

Wepe schreef:Fraz en ik verbaasden ons er al over dat de lijn uiteindelijk bij 0 uitkwam, na 25 jaar leefden er niemand meer. Toen zei ik al dat ik het waarschijnlijk verkeerd las (grafieken zijn niet mijn sterkste punt), maar de staatjes geven ook 0 overleving na 25 jaar???
Nee hoor, geen enkele van de staatjes eindigt op nul na 25 jaar. Nu is het wel zo dat naarmate we ouder worden de kans te overlijden groter wordt. Als mensen 50 zijn als er borstkanker gediagnosticeerd wordt, dan zal van die groep de komende 38 jaar nagenoeg iedereen sterven. Mooier kan ik het niet maken...

Ik vind de resultaten niet zo dramatisch. Extra risico op local recurrence zie ik in de grafieken niet terug.

Het verschil tussen oestrogeenreceptor positief en -negatief is wel heel logisch. Je moet het ook in de tijd zien, want het artikel is uit 2008. Er is de laatste jaren veel verbeterd.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”