Bijverschijnselen bestraling?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Akris

Bijverschijnselen bestraling?

Bericht door Akris » zo 16 okt 2016, 09:04

Mijn laatste bestraling is inmiddels 3 weken geleden (geen chemo gehad)
Ik voel me minder moe en heb meer energie.
Alhoewel er dagen bij zijn dat het echt niet gaat.
Nu de laatste dagen heb ik vaak last met ademhalen, en drukkend gevoel tussen mijn borsten.
En daarnaast het gevoel als van een beginnende longontsteking (heb ik vroeger twee keer gehad, dus herken de symptomen). Daarvoor neem ik dan echinaforce gedurende een paar dagen, en dan gaat het beter, maar komt daarna toch weer terug.
Kan dit een bijverschijnsel van de bestraling zijn?
Of kan dit door de anastrozol komen?
En gaat dit weer over?
En kan dit gevaarlijk zijn?

Alvast bedankt voor je aandacht Dees.

Dees
Beheerder

Re: Bijverschijnselen bestraling?

Bericht door Dees » zo 16 okt 2016, 11:01

Hoi Akris, he wat ellendig zeg. Het kan heel goed bestralingspneumonitis zijn. Je moet er écht meer terug naar de radiotherapeut en eventueel naar een longarts.
Kortademigheid en longklachten
Als je borst bestraald wordt, kan het zijn dat een klein stukje long ook straling mee krijgt. Normaal gesproken merk je daar weinig of niets van. Maar bij een klein percentage patiënten kunnen op korte termijn ontstekingsachtige klachten van de longen ontstaan (bestralingspneumonitis). Het gaat dan om een steriele longontsteking, dus niet door een virus of bacterie veroorzaakt. Je gaat dan hoesten en bent kortademig, anders dan bij een verkoudheid. Na enkele weken nemen de klachten af en over het algemeen is de longfunctie na een jaar weer normaal. Als de klachten niet afnemen kan je arts medicijnen voorschrijven.

Het kan ook zijn dat de longklachten pas drie tot negen maanden na de bestraling ontstaan. Er kan dan sprake zijn van longfibrose. Dit is bindweefselvorming in de longen waardoor deze steeds minder zuurstof opnemen, wat eventueel een verminderde longcapaciteit kan veroorzaken.
Bron: Borstkankervereniging Nederland, bijwerkingen bestraling op korte termijn

Beterschap !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Oktober 2016”