risico kaakbotnecrose door bisfosfonaten

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Hannah

risico kaakbotnecrose door bisfosfonaten

Bericht door Hannah » do 08 sep 2016, 19:32

ha Dees, toevallig wil ik het ook even over bisfosfonaten hebben maar dan specifiek in de vorm van de APD kuren voor uitgezaaide borstkanker in het skelet, wat over mij gaat.
. Op dit moment gbruik ik 4 jaar APD kuren, bisfosfonaten dus, per infuus, eens in de 4 weken, en (nu komt het)heb al een aantal weken een moelijke wortelkanaalbehandeling waardoor ik al 3 keer door de tandarts langdurig behandeld ben. Nu zal de endodontoloog de laatste poging moeten doen. De kies was zonder de APD kuren, het bisfosfonaat verleden, al lang en zonder problemen getrokken. Dit komt doordat ik bang ben dat ik inmiddels dé kandidaat voor kaakbotnecrose ben (door toedoen van de bisfosfonaten per infuus)en dat is iets wat gruwelijk is, als je de pech hebt dat te krijgen. Ik zit hem dus behoorlijk te knijpen. Maar goed, ik heb geen keus dus over een paar weken krijg ik een behandeling waar 2 uur voor uitgetrokken is. Als dat niet lukt moet de kies toch getrokken worden en in dit geval door het grote risico op complicaties bij de kaakchirurg, en dan wordt het pas echt eng.
Ik geloof dat als men het mij precies had uitgelegd wat dat is, kaakbotnecrose, aan het begin van de APD kuren, dat ik naar een heel goede tandarts die op de hoogte is was gegaan en gevraagd had welke kiezen met diepe oude vullingen een risico vormen. Dan was ik waarschijnlijk op drie á vier kiezen uitgekomen. Die had ik dan meteen, nog vóór de APD die uitwerking op het kaakbot kreeg, laten trekken. De kosten die ik nu al, (en daar komen nog hónderden euro's bij), bij deze behandeling heb zijn vele malen hoger dan laten trekken maar bovenal zou ik het risico wat ik per kies heb liever niet gehad hebben. En dat heb ik nu wel. Dat in de eerste plaats.
Dit is toch ook wel weer een voorbeeld van een gat in de voorlichting over de bijwerkingen van de APD, de bisfosfonaten, er wordt zo makkelijk over gepraat, en het serieus bespreken van preventieve maatregelen voor kaakbotnecose lijkt me wel iets wat er bij hoort anno nu.

Nu eindelijk mijn vraag: ik hoorde van iemand dat je dan eigenlijk 4 weken van te voren (voor de wortelkanaalbehandeling en ook bij trekken van kiezen en tanden), géén APD moet nemen en 4 weken erna óók niet. Weet jij hier iets van en hoe je hier mee om moet gaan en hoe je kan zorgen dat je zo min mogelijk risico loopt? Ik heb een naar voorgevoel dat er veel onwetendheid is bij oncologen en desinteresse voor de eventuele gevolgen van die vierwekelijkse kuren. Voel me dus erg onzeker over deze materie. Ook over hóé groot het risico is dat je dat loopt bij bv het trekken van een kies. Hoeveel op de hoeveel patiënten ontwikkelen dan kaakbotnecrose?

groet Hannah

Dees
Beheerder

Re: risico kaabotnecrose door bisfosfonaten

Bericht door Dees » do 08 sep 2016, 21:20

Hoi Hannah, oh, ik snap je angst zeg. Ik wéét het, eerlijk gezegd, niet. Ik ga eens rondvragen bij apothekers en tandartsen...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hannah

Re: risico kaakbotnecrose door bisfosfonaten

Bericht door Hannah » di 20 sep 2016, 20:20

ha Dees, Inmiddels heb ik de oncoloog ingeschakeld die dit gaat bekijken en gaat rondvragen(hopelijk) en misschien gaat overleggen met de endodontoloog.
Zelf heb ik min of meer besloten de APDkuur een keer over te slaan.
Als ik iets belangwekkends over dit onderwerp hoor zal ik het hier laten weten. Ik hoop maar dat alles goed gaat.

groet, Hannah

Gesloten

Terug naar “September 2016”