Werkt tamoxifen ook op PR-positieve borstkanker?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Linie

Werkt tamoxifen ook op PR-positieve borstkanker?

Bericht door Linie » ma 29 aug 2016, 22:27

Dag,
Mijn borstkanker is/was naast Her2N positief ook ER en PR positief, beide 70%.
De tumor had gradatie 3. Eromheen zat DCIS. Ik ben 47 jaar en was nog niet in de overgang.
Ik ben wel gemotiveerd om met de tamoxifen te beginnen, hoewel ik er tegenop zie; door de chemotherapie heb ik al zoveel last van de overgang dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het nog erger wordt.
Maar ik lees in de informatie over de tamoxifen alleen maar over oestrogenen. Het heet wel anti-hormoontherapie, maar werkt die tamoxifen nou wel of niet ook anti-progestoron?

Dees
Beheerder

Re: Werkt tamoxifen ook op PR-positieve borstkanker?

Bericht door Dees » di 30 aug 2016, 11:15

Hoi Linie, er is vast een goede biologische manier om het uit te leggen, maar daarvoor weet ik te weinig van hormonen. Ik weet wel dat er zelfs bij tumoren die alleen progesteronpositief waren tamoxifen wordt ingezet (op basis van hele kleine studies). Er zijn geen specifieke progesteronremmers of ze werken niet. Die hormonen hangen allemaal met elkaar samen he dus als je één hormoon remt, kan het zomaar zijn dat het de aanmaak van een ander hormoon stimuleert. Je weet niet hoe je reageert op tamoxifen. Geef jezelf de tijd (en ja, knarsknars, je moet door een tijd heen)..... Als je problemen tegenkomt, plaats ze gerust. Ik heb door de jaren heen wel wat tips verzameld......

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Linie

Bericht door Linie » wo 31 aug 2016, 14:07

Hallo,
bedankt voor je antwoord, Dees.

Over de tamoxifen; ik slaap nu al erg slecht (sinds de chemo, het bekende probleem: niet piekeren maar gewoon nooit goed slapen)
Is over tamoxifen ook bekend of je het in dat geval beter 's ochtends of beter 's avonds in kunt nemen?
Of maakt dat allemaal geen ........... uit?

groet, Linie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 31 aug 2016, 20:02

Hoi Linie, volgens mij maakt het niks uit. Het gaat om het feit dat de oestrogeenreceptoren geblokkeerd worden.

Ja dat slechte slapen is een ellende. Ik kan er helaas over mee praten. Het is nooit meer goed gekomen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2016”