Afwijzing machtiging door zorgverzekeraar IZZ

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marj03

Afwijzing machtiging door zorgverzekeraar IZZ

Bericht door Marj03 » za 11 jun 2016, 08:21

Het lukt me niet om onder mijn oude account in te loggen omdat ik de combi niet meer weet. Daarom ben ik er nu als gast. Ik ben Marjo, 56 jaar en heb twee keer borstkanker gehad.De tweede keer heb ik mede dankzij dit forum de juiste keuzes gemaakt en hoop hier nu ook weer advies te krijgen.
Ik ben onder behandeling bij het AVL en was in April bij de plastische chirurg omdat mijn rechterborst veranderd is van vorm en trekkerig en pijnlijk is. Nu blijkt dat de prothese is gedraaid, de onderkant zit boven. De plastische chirurg stelt een OK voor om dit te verhelpen. De prothese moet worden vervangen en tijdens deze operatie wil ze ook de linkerborst lipofillen omdat de huid daar erg dun is. In een brief aan de zorgverzekeraar beschrijft de plastische chirurg mijn voorgeschiedenis en huidige klachten en vraagt om een machtiging om bij mij een capsulotomie/capsulectomie met vervangen van mamaprothese na augmentatie uit te voeren.
De zorgverzekeraar wijst dit af omdat de overheid bepaalt wat vergoed mag worden uit de basisverzekering en dit alleen het geval is bij medische noodzaak. Voor het plaatsen van een nieuwe prothese kom je alleen in aanmerking als je eerder een borstamputatie hebt gehad. Ook zijn psychische problemen nooit een reden voor vergoeding.
Razend ben ik, naar mijn mening heeft deze medisch adviseur (of zou het al overgenomen zijn door een robot) zich totaal niet verdiept in mijn dossier. Beide borsten zijn geamputeerd, bijna tien jaar later kreeg ik weer borstkanker en ben ik ook weer aan beide borsten geopereerd omdat de eerste chirurg uit esthetisch oogpunt 760 gram borstweefsel had laten zitten waarin de "nieuwe" tumor (100% DNA match met de eerste keer dus niets nieuws aan) is gegroeid. Bij mijn operaties in het AVL in 2013/2014 zijn de protheses niet vervangen en zijn nu 10 jaar oud. Ik heb al meerdere keren naar het IZZ gebeld maar ik kom niet verder dan de medewerkster in het callcenter. Deze zijn eerst gechoqueerd door mijn verhaal en heel meelevend, gaan vervolgens overleggen met de robot en komen terug en ronden het gesprek af in een andere toon en verschuilen zich (in opdracht) achter de overheid. Nu ben ik dus op het punt beland dat ik een heroverweging moet gaan aanvragen en de pech heb dat bij het AVL degene die over de machtigingen voor de pl.chi. gaat langdurig ziek is. Mijn afwijzing is nog niet behandeld en niemand kan mij advies geven. Gelukkig weet ik van jullie site af en kom ik dus met mijn verhaal bij jullie. Wat moet ik doe, wat is wijsheid in deze? Als het nodig is kan ik de aanvraag en de afwijzing naar jullie mailen.

Dees
Beheerder

Re: Afwijzing machtiging door zorgverzekeraar IZZ

Bericht door Dees » za 11 jun 2016, 09:33

Ha Marj03, wat een shit. Ik kan me je woede goed voorstellen. Ik vermoed dat er iets mis is gegaan met de aanvraag. Dat zou kunnen komen doordat lipofilling momenteel geen verzekerde zorg is. Misschien dat ze daar bij IZZ over gestruikeld zijn. Medewerkers van zorgverzekeraars kunnen, uit privacy-overwegingen, je medische geschiedenis niet zien. Staat dat in de afwijzing? Dat je alleen een nieuwe prothese krijgt als je eerder een borstamputatie hebt gehad? Je moet sowieso bezwaar maken tegen die uitspraak omdat je wel degelijk een borstamputatie hebt gehad. Laat je weten als ik kan helpen? Mail even naar info@borstkankervragen.nl
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marj03

Re: Afwijzing machtiging door zorgverzekeraar IZZ

Bericht door Marj03 » za 11 jun 2016, 12:19

Dank Dees voor je snelle reactie. Ik mail in ieder geval mijn brieven even kunnen jullie lezen of mijn beknopte weergaven hierboven klopt. Ik ga in ieder geval een heroverweging aanvragen. Als jullie nog tips hebben wat ik wel en niet moet benoemen hoor ik het graag.

Gesloten

Terug naar “Juni 2016”