verband borstkanker en borstontstekingen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marlien

verband borstkanker en borstontstekingen

Bericht door Marlien » wo 18 mei 2016, 22:29

Hallo,
Een vraag waar mijn oncologieverpleegkundige geen antwoord op weet:
Is er ooit een verband aangetoond tussen borstontstekingen en borstkanker?
Ik heb circa 20 jaar geleden verdeeld over drie periodes al met al een jaar borstvoeding gegeven en toen elke keer flinke borstontstekingen gehad die maar moeilijk weer overgingen. Circa 10 jaar geleden kreeg ik last van tepelvloed. Toen is een mammografie gemaakt waarop niets verontrustends te zien was. Ik was toen 35 jaar. Volgens de huisarts, die destijds voor advies overleg heeft gehad met de internist-oncoloog, was er geen verband met de borstontstekingen van de jaren daarvoor en geen reden om de mammografie te herhalen in de jaren daarna.
Al die jaren daarna is dat beetje tepelvloed gebleven en heb ik mijn borsten zelf vaak gecontroleerd op veranderingen.
Nu heb ik borstkanker en ik blijf mij maar afvragen of er verband is, en of het advies van de internist/oncoloog niet had moeten zijn om wél bijv. na een paar jaar een nieuwe mammografie te maken. Dat had mij misschien veel ellende bespaard...

Dees
Beheerder

Re: verband borstkanker en borstontstekingen

Bericht door Dees » do 19 mei 2016, 09:14

Hoi Marlien, ik snap je vraag heel goed. Heel veel vrouwen krijgen borstontstekingen als ze borstvoeding geven en de meesten van hen krijgen geen borstkanker. Nu krijgt één op de acht vrouwen in haar leven sowieso borstkanker.

Ik realiseer me dat wat ik nu ga schrijven ingewikkelde informatie is, maar ik doe het toch. Eén van de verklaringen voor het stijgend aantal diagnoses is dat we te goed naar borstkanker zoeken. Bevolkingsonderzoek borstkanker heeft geleid tot veel meer diagnoses. Of het echt geleid heeft tot afname van sterftes aan borstkanker, daarover is een wereldwijde controverse gaande. Ik wil je er niet meer overvoeren, maar het is wel interessant om je dat te realiseren. Hier staat een stuk uit Volkskrant waarin die controverse goed wordt uitgelegd.

Een geschiedenis met borstontstekingen is geen bekende risicofactor voor borstkanker. Ik snap met jouw verhaal wel dat je denkt: Heeft er niet al die tijd iets gezeten? Dat zou kunnen. Dat weet je niet. Nu kun je er verder ook niks mee. Je kunt de tijd immers niet terugdraaien.

Ook áls ze wel herhaaldelijk mammografieën hadden gemaakt, welke ellende was je dan bespaard gebleven? Een mammografie helpt immers niet om kanker te voorkomen. Sterker nog, het vermoeden bestaat dat bij jonge vrouwen die vaak een mammografie krijgen, het risico op borstkanker dóór straling zou kunnen vergroten. Daarom worden voordelen en nadelen afgewogen. Als je risico op borstkanker heel groot is, bijvoorbeeld omdat je erfelijke aanleg hebt, dan kun je dat ieniemienie extra risico door straling voor lief nemen, maar bij jonge vrouwen zonder verhoogd risico is dat niet verantwoord.

Misschien was je éérder gediagnosticeerd. De vraag is of dat je overlevingskansen vergroot had. Waarschijnlijk niet. Misschien was je vooral éérder kankerpatiënt geworden en had je langer die zware wetenschap met je mee moeten torsen. Dat noemen ze leadtime effect:
Afbeelding

Er is ook nog een effect dat overdiagnose-bias heet. Dat betekent dat er dingen gezien worden die misschien wel kanker zijn, maar kankers die nooit dodelijk zouden zijn geworden, omdat ze niet groeien, vanzelf weggaan of zo langzaam groeien dat ze tijdens je leven nooit dodelijk zouden zijn geworden.

Afbeelding

Dat is ook een reden waarom er niet zomaar gescreend wordt. Het moet een goede afweging zijn tussen de voordelen (levens redden) en de nadelen (kosten, kanker veroorzaken door straling, mensen opzadelen met een diagnose, mensen éérder opzadelen met een diagnose en dus kankerpatiënt van ze maken).

Dit is een mooi plaatje daarover:
Afbeelding

De meesten van de echt gevaarlijke kankers groeien snel, waarschijnlijk te snel om door screening opgepikt te worden.

Als jouw kanker er twintig jaar over gedaan heeft om uit te groeien tot wat het nu is, dan kunnen we wel zeggen dat het een slome kanker is.

Het punt is dat als een diagnose wordt gesteld je er toch iets mee zult moeten. Je zit nu in een behandeltraject. Je kunt niks anders doen dan er het beste van hopen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marlien

Bericht door Marlien » vr 20 mei 2016, 10:51

Hallo Dees
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De feiten die jij noemde ken ik wel zo'n beetje.
Mijn behandelaars heb ik het ook gevraagd en zij weten ook van geen verband.

Dit was mijn denkwijze;
Omdat de kanker in de melkgangen ontstaan is en ik tijdens de borstvoedingsperiode wekenlang enorme harde plekken had van de borstontstekingen vraag ik mij af of er verband is. De verdenking was bij mij beiderzijds, en in de borst waar ik wat meer tepelvloed had zat wel kanker, in de andere bleken het cystes en kalkspatten te zijn, ook geen DCIS gelukkig.
Als de tumor eerder gezien was, was het misschien nog niet uitgegroeid tot grad. 3 en had ik geen chemo hoeven krijgen...
zo zit je dan te denken nu ik wat meer tijd heb om na te denken ;)

De kanker die ik heb is gewoon domme pech; ik behoor tot geen enkele risicogroep.
Dat lijkt mij voer voor onderzoek maar tot nu toe heeft niemand mij uitgebreid ondervraagd over mijn leefgewoontes of dus bijvoorbeeld hoe het in het verleden met mij en mijn borsten is gegaan.
Als niemand er ooit onderzoek naar doet, kom je er ook nooit achter toch?
Ik dacht dat er in bijv. het buitenland misschien wel in deze richting gedacht is, vandaar mijn vraag aan jou/jullie.
Hartelijke groet (en wat fijn dat deze site er is, ik heb er al veel informatie op gevonden)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 20 mei 2016, 11:52

Hoi Marlien, dank voor het compliment !! Ik snap die gedachten wel. Je wéét het niet. Bij wetenschappelijk onderzoek moeten ze naar grote groepen kijken. Ratjes kun je wel in een kooi zetten en hun leven lang hetzelfde eten geven, maar mensen doen natuurlijk heel veel verschillende dingen. Pech is een hele grote factor. Je kunt er verder ook niks mee, want hier moet je het mee doen. Je weet ook niet of eerder vinden had betekend dat het geen graad 3 was geweest en of je dan een goede overlevingskans had gehad zonder chemo. Borstkanker is een rare ziekte met héél veel verschillende verschijningsvormen. Ik had zelf een tumor van 10x6x7 cm en positieve okselklieren op mijn 36e. Na 9 jaar ben ik niet dood. Ik heb veel vrouwen gekend met graad 1-tumoren, kleine tumoren, schone okselklieren die wel uitzaaiingen kregen en dood zijn. Waarom? Géén idee.... Het is niet raar dat je artsen niet je verleden uitgevraagd hebben. Ze kunnen er verder niks mee. Nu borstkanker behandelen, iets anders kun je niet.

Ik word zelf altijd een beetje iebelig als men het over gedrag en borstkanker heeft, alsof je het had kunnen voorkomen, dus dat je eigenlijk schuldig bent aan je eigen kanker. Kanker is een multifactoriële ziekte, dus er zijn een heleboel factoren die een rol spelen. De meeste daarvan kunnen we niet beinvloeden.

Met betrekking tot gezond gedrag zijn we na miljarden besteed te hebben aan onderzoek niet heel veel verder gekomen dan:
* Rook niet (roken is met stip de allerslechtste gedraging en de grootste gedragsfactor die kanker veroorzaak)
* Drink geen of weinig alcohol
* Eet gezond en gevarieerd met veel groenten
* Word niet te zwaar
* Beweeg voldoende

Wat mij betreft doen we geen onderzoek meer naar de waarom-vraag, waarom mensen kanker krijgen maar gaan we zorgen dat er minder mensen doodgaan aan kanker. Dat vind ik de miljarden véél meer waard.

Ken je Siddharta Mukherjee en het boek Kanker, keizer aller ziektes? Dat is een fascinerend boek dat ook in DVD-vorm uitgegeven is. Kanker wordt dus keizer aller ziektes genoemd omdat het alle eigenschappen bezit die ons als mens zo sterk maakt en gemaakt om te overleven. Daarom is kanker zo'n rotziekte....

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”