dense dose AC

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ciska

dense dose AC

Bericht door Ciska » wo 11 mei 2016, 08:17

hallo! Wat fijn dat ik hier al heel veel vragen beantwoord zie, een zeer nuttig forum! Bij mij is 25 April een kanker tumor van (toen nog) 2 cm ontdekt, bij de MRI later was het 3,5 cm. Geen uitzaaiingen in lymfe. Verder nog niet bekend of het hormoongevoelig, Her2/neu pos is of triple neg, dat moet vervolgonderzoek uitwijzen. Het leek me een 'bescheiden' geval van kanker. Bij de eerste diagnose is het volgende voorlopige behandelplan voorgesteld: ddAC (dense dose = 1x2 wekend AC), met Neulasta spuit van 4 kuren gevolgd door carboplatin and paclitaxel van 4 kuren, indien her2neu negatief (voor her2 positief is een ander plan voorgesteld). Daarna borstbesparend operatie of gehele amputatie. Daarna bestraling (indien borstbesparend geopereerd). Daarna 5 jaar hormoonkuur (indien hormoongevoelig). Het leek me nogal een fikse behandeling; van wat ik heb gegoogled zag ik dat kankers met uitzaaiingen met DD worden behandeld. Op zich heb ik geen problemen met een zware behandeling, maar vroeg me af of het risico dat het meer kwaad kan, niet te groot is? Ik ben 44 jaar en kom misschien lichamelijk sterk over bij de artsen, maar ben bang voor de late gevolgen: ik woon alleen en vanwege mijn werk moet ik in soort van topconditie zijn. Ik ben bang dat ik straks wel de kanker overkom, maar blijf zitten met allerhande onhandige verschijnselen die mijn onafhankelijkheid afnemen (Ik werk in oorlogsgebieden en zeer arme landen). Het ziekenhuis wil vooralsnog geen mammaprint doen. Ik begrijp vanuit medisch (overleven) en wetenschappelijk (onderzoek) standpunt dat de meest zware behandeling wordt gegeven zolang het lijf het verdraagt, maar hoe ligt de verhouding risico kanker/andere aandoeningen cq late gevolgen? Mijn vraag: Is de bovenstaande voorgestelde behandeling standaard? Onderschat ik de ziekte? met vriendelijke groet, Ciska

Dees
Beheerder

Re: dense dose AC

Bericht door Dees » wo 11 mei 2016, 16:07

Hoi Ciska, wat een achtbaan he, en dan moet je je ook nog eens overal in verdiepen. Dank voor het compliment voor het forum.

Een tumor van 3,5 cm is een flinke tumor en in de richtlijn staat dat er dan chemo geadviseerd wordt. Borstkanker kan een venijnige ziekte zijn, waarbij losse cellen zich verspreiden in het lichaam en dan in longen, lever, hersenen, botten uitzaaiingen geven. Het doel van chemo is de kans hierop verkleinen. Nu moet dat altijd een afweging zijn tussen wat je wilt bereiken en de schade die het geeft.

Weet je wat de graad is? En kunnen ze hormoongevoeligheid en Her2Neu alvast testen?

Die grootte is natuurlijk een ding, maar de onlangs gepresenteerde resultaten van de Mindact, met de Mammaprint, laten zien dat deze betrouwbaar is tot 5 cm. Dan kan ik geen enkele reden bedenken waarom er géén Mammaprint gedaan wordt. Je kunt het bedrijf van de Mammaprint, Agendia, ook bellen om te overleggen: 020 462 1500 (ik heb geen aandelen ofzo hoor, maar denk wel dat het goed is om chemo te vermijden als dat op een verantwoorde manier kan)

Is nu het plan dat je start met chemo? Laat dan een Mammaprint doen op biopten.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ciska

Re: dense dose AC

Bericht door Ciska » do 12 mei 2016, 10:35

Dank voor de snelle reactie! jazeker kan ik er wat mee: Ik moet morgen naar het ziekenhuis voor een biopt (om te bepalen of de tumor Her2 pos is of niet en hormoongevoelig), ik zal dan ook vragen of ze de mammaprint op het biopt kunnen doen. En hoop het 'mammprint-bedrijf' op tijd te kunnen bereiken. Het gaat inderdaad zo snel. Ik wil ook zeker wel de chemo, dat is niet het punt, eerder dat het de dense dose is, dat je lijf niet te tijd krijgt te herstellen en ik ben op de een of andere manier bang voor de late impact van zo'n heftige kuur; Als ik weet dat de tumor hoog risico meet voor uitzaaiingen dan weet ik dat een dense dose de beste manier is, als ik weet dat de tumor laag risico meet, dan hoef ik me niet heel schuldig te voelen als mijn lijf aangeeft dat de chemo beter in een iets lager tempo moet ;)
Nogmaals vriendelijk bedankt! Met vriendelijke groet, Ciska

Gesloten

Terug naar “Mei 2016”