Waarom geen Mammaprint

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

quotje

Waarom geen Mammaprint

Bericht door quotje » do 21 apr 2016, 14:57

Vier weken geleden is er een kwaadaardige tumor van 2,6 cm in mijn linkerborst geconstateerd. Er is na de mammografie een biopsie op het weefsel gedaan. De tumor blijkt hormoongevoelig te zijn. Mijn behandelplan ziet er als volgt uit: chemo voor de operatie in de hoop dat de tumor kleiner wordt en er een borstsparende operatie gedaan kan worden, operatie, bestralingen en hormoonkuren. Eerst was er sprake van dat ik ook immunotherapie moest volgen, maar nadat het ziekenhuis verdere onderzoeken op het weefsel had gedaan, bleek dit niet nodig te zijn.

Tijdens mijn eerste gesprek met mijn oncoloog heb ik gevraagd of er een mammaprint van het tumorweefsel gemaakt is. Hij zei dat dit niet het geval is, omdat ik niet onder chemokuren vandaan kom, gezien de grootte van mijn tumor en mijn leeftijd (56 jaar). Ik heb dit van hem aangenomen. Deze week is echter in het nieuws gekomen dat er een groot aantal vrouwen onnodig chemokuren krijgt en men aan de hand van een mammaprint kan bepalen of chemo werkelijk nodig is. A.s. maandag is mijn eerste chemokuur ingepland en vandaag heb ik mijn oncoloog gevraagd of het niet verstandig is om eerst een mammaprint te maken om te kijken of chemo wel nodig is. Zijn antwoord was dat zij dit niet doen als de tumor niet tussen de 1-2 cm groot is en dat dit ook in geen enkel ziekenhuis in Nederland gedaan wordt. Zelfs niet in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis. Is dit zo?

Quotje

Dees
Beheerder

Re: Waarom geen Mammaprint

Bericht door Dees » do 21 apr 2016, 15:30

Beste Quotje, begrijp ik goed dat er vier weken geleden de diagnose is gesteld en dat nu de neoadjuvante chemo pas gaat starten? Waarom duurt het zo lang voordat er een behandelplan is?

Het antwoord van je oncoloog kan ik niet plaatsen. Ook bij grotere tumoren kan er een Mammaprint gedaan worden. Op een biopt kan ook een Mammaprint uitgevoerd worden. Misschien zijn er anderen redenen waarom hij zeker denkt te weten dat er hoog risico uitkomt. Dat kan ik niet zeggen. Ik kan me voorstellen dat je niet wilt starten voordat hier duidelijkheid over is.

Het is donderdag. Je kunt nu nog zeggen dat je een second opinion wil.

Kun je hiermee vooruit? Mail je naar info@borstkankervragen.nl als ik even mee kan denken?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2016”