harde, strakke aderen in arm en nog steeds kortademig

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Willemien

harde, strakke aderen in arm en nog steeds kortademig

Bericht door Willemien » ma 30 nov 2015, 09:50

In maart ben ik gestart met mijn chemokuren. 3 x FEC en 3 x docetaxel. Na de eerste FEC kuur kreeg ik al paarse aderen op mijn hand, boven de plek waar het infuus ingezeten had. De verpleegkundige gaf aan dat met name de FEC kuur aderirritatie kan veroorzaken. Niets aan te doen. Na de tweede kuur werd mijn hele onderarm pijnlijk en kon ik mijn arm niet eens op de tafel laten rusten. Ik heb meteen een elastische armkous geregeld omdat het voelde als beginnende aderontsteking. Dat scheelde enorm. De derde kuur kon niet meer in mijn inmiddels overal geïrriteerde onderarm- en handaderen. Dan maar in de arm van de geopereerde kant. Ik heb het met de elastische kousen en herapinecreme redelijk onder controle kunnen houden. Er zaten wel overal bobbels en strengen in mijn arm. Nu, 5 maanden na de laatste kuur, lijkt mijn arm op de bionic woman. De aderen zijn verbindweefseld en trekken in hand en boven op mijn arm en de onderkant van mijn onderarm. Als ik mijn arm strek trekken de aderen alsof ze onder mijn vingers afscheuren. Ik zou hier graag iets aan laten doen. Artsen weten het niet. Moet vanzelf beter worden. Ik ben benieuwd of er iets met massage aan te doen is maar weet niet waar ik dat zoeken moet. Bij mijn reguliere fysiotherapeut krijg ik zelfde antwoord als van de artsen.
Heeft iemand voor mij advies?

Ook merkte ik na mijn eerste kuur tijdens het fietsen dat ik "hoog" ademhaalde. Heb ook slijm dat ik af en toe moet ophoesten uit mijn longen. Had gehoopt dat dit na de chemo zich zou verbeteren maar ben nog steeds wat kortademig. Ik heb het gevoel dat mijn longblaasjes beschadigd zijn. Mijn arts heeft al eens naar mijn longen geluisterd maar hoort niets afwijkends.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en herstelt dit zich nog? Ik ben overigens niet beperkt want ik kan alles wel maar ik hijg dan wel omdat ik het gevoel heb minder lucht te krijgen dan dat ik nodig heb.
Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat iemand mij kan adviseren. Ik wil ook nog even kwijt dat ik tijdens mijn hele behandeltraject met name op deze site naar informatie zocht. Gerichte vragen met deskundig antwoord, heel fijn in het woud van alle fora over borstkanker!

Dees
Beheerder

Re: harde, strakke aderen in arm en nog steeds kortademig

Bericht door Dees » ma 30 nov 2015, 10:23

Hoi Willemien, dank voor het compliment. Fijn om te horen.

Wat ontzettend beroerd dat je zo kortademig bent. Ik ben heel benieuwd of er méér onderzoek is gedaan dan naar je longen luisteren. Heeft de longarts een thoraxfoto gemaakt? Ik wil je geen angst aanpraten, maar longuitzaaiingen moeten wel uitgesloten worden. Eventuele longschade door bestraling moet ook op een thoraxfoto te zien zijn. Dat moet je éérst weten, voordat we verder kunnen denken.

Het verhaal van je aderen komt me ook bekend voor. Ik ben héél benieuwd wat bijvoorbeeld mijn fysiotherapeute zou kunnen bereiken met een nieuwe techniek, die fascie-techniek heet.

Willie Fourie, een Zuidafrikaanse fysiotherapeut, heeft deze techniek ontwikkeld en is al jaren bezig met klachten verhelpen na borstkanker. Je zou dit interview met hem eens moeten bekijken. Ik hoop dat je engels goed genoeg is. Je kunt ook googlen op Willie Fourie en Breast cancer. Hij is er al jaren mee bezig.

Ik heb begrepen dat het alsvolgt zit: Bij bindweefsel plakken lagen aan elkaar en dat veroorzaakt pijn. Dit is misschien een beetje een ranzig filmpje (omdat het gedemonstreerd wordt op het lichaam van een overledene), maar het is wel interessant. Een arts legt uit hoe dat ragfijn bindweefsel, hij noemt het Fuzz, zich vormt in je lichaam. Elke nacht als je slaapt, plakken lagen bindweefsel aan elkaar. Als je 's morgens opstaat en je rekt je uit, dan knappen al die verbindinkjes die ontstaan zijn. Om lagen weer los te krijgen van elkaar, moet je veel bewegen, rekken en strekken.

Een therapeut die bekend is met de Willie Fourie Fascie-techniek kan deze lagen losmaken. Ik heb zelf echt beduidend minder klachten en ken verschillende mensen die echt aanzienlijk minder pijn hadden nav deze behandeling.

Hier vind je een lijst met therapeuten die opgeleid zijn door De Berekuyl.

Kun je hier iets mee?

Ik duim héél hard dat er géén longuitzaaiingen worden gevonden......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Willemien

Bericht door Willemien » ma 30 nov 2015, 14:24

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, heel helder. Op de link naar het interview kwam ik op een Chinese site die niets met het onderwerp te maken had. ;) Ik heb gegoogled op "an-interview-with-willie-fourie-the-fascia-resereach-congress-2007" en kwam op de bedoelde site. Erg interessant, zo ook het filmpje met de uitleg van de FUZZ. Met de lijst van fysiotherapeuten die de techniek beheersen kon ik zeker wat. Meteen een afspraak gemaakt.
Voor wat betreft de kortademigheid: ik had meer dan 1 poortwachter en die waren allemaal schoon. De borst is geamputeerd en heb geen bestraling gehad. (betrof lobulair carcinoom van 1,9 cm). Omdat de kortademigheid ontstaan is tijdens de chemo, heb ik de link met de cytostatica gelegd. Wellicht is het sowieso niet verkeerd dat er dan eens verder naar gekeken wordt.

alieba

Bericht door alieba » ma 30 nov 2015, 15:08

Dag Willemien/Dees.
Ik heb ook behoorlijk last van mijn rechter arm en pols, na 2x FEC infusen. Ik voel het niet continu, maar wel bij rekken en strekken, van elleboog naar hand strijken (bv bij je arm drogen na het douchen). Het belemmert me niet echt heel veel, maar vervelend is het wel. Om die reden heb ik de 3e FEC in mijn andere arm laten doen - niet op de hand: als ik eerder had geweten dat dat zo veel effect zo hebben, had ik nooit op de hand laten prikken. Ik heb intussen ook 1x docetaxel gehad en moet nog 2x. Ik ben erop gebrand dat ze mn handen met rust laten!
Het filmpje met Willie Fourie heb ik net bekeken, maar ik zie nog niet zo goed hoe een fascie techniek bij kapotte aderen kan werken; hij heeft het meer over de arm, oksel en schouder. Ik zou wel willen weten of de techniek ook voor de aderen gunstig is. (In de lijst fysiotherapeuten die dit aanbieden zag ik niemand in de buurt van waar ik woon).

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 30 nov 2015, 21:26

Willemien schreef:Bedankt voor de uitgebreide uitleg, heel helder. Op de link naar het interview kwam ik op een Chinese site die niets met het onderwerp te maken had. ;) Ik heb gegoogled op "an-interview-with-willie-fourie-the-fascia-resereach-congress-2007" en kwam op de bedoelde site. Erg interessant, zo ook het filmpje met de uitleg van de FUZZ. Met de lijst van fysiotherapeuten die de techniek beheersen kon ik zeker wat. Meteen een afspraak gemaakt.
Willemien, ik heb de link aangepast :grin:
Willemien schreef:Voor wat betreft de kortademigheid: ik had meer dan 1 poortwachter en die waren allemaal schoon. De borst is geamputeerd en heb geen bestraling gehad. (betrof lobulair carcinoom van 1,9 cm). Omdat de kortademigheid ontstaan is tijdens de chemo, heb ik de link met de cytostatica gelegd. Wellicht is het sowieso niet verkeerd dat er dan eens verder naar gekeken wordt.
Dat je schone poortwachtersklieren had, is natuurlijk prognostisch gunstig, maar géén garantie tegen uitzaaiingen. Borstkanker is een venijnige rotziekte. Ik wil ook héél graag dat het geen uitzaaiingen zijn, maar ik zou het toch even uit laten zoeken. De longarts kan dan ook zien of het longfibrose (schade door bestralingen) is en heeft misschien nog wel suggesties wat ertegen te doen. Ik denk dat dat stap één is, die je moet zetten. Als je de uitslag hebt en dat is het allebei niet, zoek ik graag met je verder.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 30 nov 2015, 21:27

alieba schreef:Het filmpje met Willie Fourie heb ik net bekeken, maar ik zie nog niet zo goed hoe een fascie techniek bij kapotte aderen kan werken; hij heeft het meer over de arm, oksel en schouder. Ik zou wel willen weten of de techniek ook voor de aderen gunstig is. (In de lijst fysiotherapeuten die dit aanbieden zag ik niemand in de buurt van waar ik woon).
Hoi Alieba, nee, het zou heel raar zijn tegen kapotte aderen. Toch had ik een soort harde streng en die ging weg door de fascietechniek...
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “November 2015”