Veel vrouwelijk hormoon --> grotere kans op borstkanker?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Mira

Veel vrouwelijk hormoon --> grotere kans op borstkanker?

Bericht door Mira » vr 27 nov 2015, 15:00

Hallo,

naar aanleiding van genetisch onderzoek omdat er veel borstkanker voorkomt in de familie, werd bij mij een mutatie aan het CHEK2-gen vastgesteld. Op basis van die info besloten wij een PGD-traject op te starten.

In het kader van dat traject werd bij mij bloed afgenomen om te bepalen hoeveel hormoon ik nodig zou hebben om de eitjes te laten rijpen. Daaruit bleek dat ik voor een bepaald hormoon ongeveer 7 scoorde, terwijl dat gemiddeld rond de 1 ligt. De fertiliteitsarts leidde daaruit af dat ik zeer vruchtbaar ben.

Op dat moment was ik vooral bezig met het aspect '(gezonde) kindjes krijgen' en heb ik daar verder niet over doorgevraagd. Maar nu stel ik mij toch de vraag in welke mate dit invloed heeft op het ontwikkelen van borstkanker? Bij mijn moeder was de tumor in elk geval hormoongevoelig. En verder dacht ik ook gelezen te hebben dat vaak menstrueren (lees: vroege eerste menstruatie, late menopauze, geen kinderen/geen borstvoeding,...) factoren zijn die een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van borstkanker. Ik ga ervan uit dat dit te maken heeft met de hormonen?? Kan het hebben van een hoog hormoongehalte dan ook een rol spelen?

Alvast bedankt,
Mira

Dees
Beheerder

Re: Veel vrouwelijk hormoon --> grotere kans op borstkanker?

Bericht door Dees » vr 27 nov 2015, 22:45

Hoi Mira, er zijn meer hormonen belangrijk bij zwangerschap dan oestrogeen. Weet je welk hormoon bepaald is?

Er is zeker een relatie tussen oestrogeen en borstkanker, maar toch zijn dat maar kleine risico's. Er is geen reden om je nu veel zorgen te maken.

PDG bij CHEK2, ik wist niet dat dat gedaan werd. In welk ziekenhuis word je behandeld?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mira

Bericht door Mira » ma 30 nov 2015, 10:34

Dag Dees,

Bedankt voor je antwoord. Ik weet niet precies over welk hormoon het gaat. Ik was er op dat moment niet echt mee bezig...

PGD voor CHEK2 kan in België, in het UZ Brussel. Ik denk dat het voorlopig alleen daar kan.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 30 nov 2015, 12:14

Hoi Mira, in Nederland wordt er geen PDG gedaan bij heterozygoot CHEK2. Dat is omdat de risico's een stuk lager liggen bij een CHEK2-genmutatie dan bij BRCA en omdat PDG ook heel belastend is. Overigens wordt ook bij BRCA heel vaak niet voor PDG gekozen. In BRCA en CHEK2-facebookgroep kun je van lotgenootjes vernemen hoe zij omgaan met deze risico's en met PDG.

Dit artikel is verschenen in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Daar staat precies wat de huidige stand van zaken is mbt CHEK2.

Lindsay deed mee aan het programma Ik kom bij je slapen. Het ging over het dilemma PDG bij een BRCA-genmutatie of niet. Je kunt het hier terugkijken. Hier kun je zien hoe het Lindsay later vergaan is.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “November 2015”