Lever vervetting en hoog Cholesterol

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Donya

Lever vervetting en hoog Cholesterol

Bericht door Donya » do 26 nov 2015, 15:07

Hallo

Komt het vaker voor dat vrouwen die Tamoxifen gebruiken last krijgen van lever vervetting en een hoog Cholesterol gehalte?
Ik drink geen alcohol,eet gezond en niet te vet dus het was nogal een schok om te horen dat ik dit heb.
Volgens de huisarts komt het door de Tamoxifen maar ik heb de oncoloog er nog nooit iets over horen zeggen?
In hoeverre zijn deze bijwerkingen gevaarlijk?
Ik slik nu 4,5 jaar Tamoxifen en moet het normaal 10 jaar nemen,vrees dat m'n hart en lever het dan gaan begeven.
Heb maar weer een afspraak gemaakt met de huisarts om dit alles te bespreken want ik vraag me echt af wat voor zin het heeft Tamoxifen nog 6,5 jaar te slikken als dat inhoud dat ik dan een groot risico loop om aan hart of lever aandoeningen te overlijden. :(
Ben er echt niet goed van :(

Dees
Beheerder

Re: Lever vervetting en hoog Cholesterol

Bericht door Dees » do 26 nov 2015, 23:40

Hoi Donya, wat was de reden om cholesterol te bepalen en/of de leverwaarden? Heb je klachten of een zwaarbelaste familiegeschiedenis mbt hartproblemen?

Ik heb het ook eens laten doen en ook ik had een vervette lever. Ik heb toen allerlei scans gehad waar niks uitkwam maar waar ik wel veel stress van had. Ik heb besloten nooit meer zonder reden bloedwaarden te bepalen.

Wat je op de korte termijn het meest bedreigt is de borstkanker en niet zozeer hart- en vaatziekten, tenzij je risicofactoren hebt en voor een deel kun je daar iets aan doen (niet roken, niet te zwaar worden, genoeg bewegen, gezond en gevarieerd eten). Overleg met je oncoloog en je huisarts.

Laat je niet gek maken !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “November 2015”