activiteit op PET scan

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

piet

activiteit op PET scan

Bericht door piet » ma 23 nov 2015, 17:47

Mijn moeder heeft nu een half jaar aromataseremmers gekregen voor de borstkanker en dit werkt goed, zo blijkt uit de ct scan die in september dit jaar is gemaakt: forse afname van de tumor en van de metastasen. De metastasen zijn regionaal (lymfeklieren) en op afstand (2 in de okselklieren en 2 in de lymfeklieren bij de longen). Deze werden dus allemaal in meer of mindere mate kleiner als gevolg van het gebruik van aromataseremmers.

nu is er echter aanvullend een PET scan gemaakt en daarop is 'activiteit' te zien in de nekwervel en het schaambeen. Ik ben erg verrast door deze uitslag, aangezien dit niet op de vorige ct en pet scans te zien was en er eigenlijk alleen afname te zien was. Kan het een vals positief resultaat zijn? Ik hoop het natuurlijk wel, maar wat zou het dan kunnen zijn? Begin me nu wel zorgen te maken. Volgende week zal er een bot scan plaatsvinden.

Dees
Beheerder

Re: activiteit op PET scan

Bericht door Dees » di 24 nov 2015, 14:08

Hoi Piet, wat een spanning weer... Kanker is een onbetrouwbare rotziekte. Uitzaaiingen kunnen heel anders zijn dan de eerste tumor. De eigenschappen van verschillende uitzaaiingen kunnen heel anders zijn en dus ook verschillend reageren op therapie.

Hormoongevoelige borstkanker geeft heel vaak uitzaaiingen in het bot. Vaak wordt er gestart met botversterkers zoals APD, denosumab, zolendronaat.

Vals positief, dat kan ook ja. Het kan ook zijn dat de uitzaaiingen er eerder wel zaten maar dat ze niet gezien zijn.

Ik wens jullie heel, heel veel sterkte
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “November 2015”