Combinatie medcijnen uitgezaaide borstkanker

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Hannah

Combinatie medcijnen uitgezaaide borstkanker

Bericht door Hannah » do 12 nov 2015, 09:59

Beste Dees, hier meerdere vragen over eenzelfde onderwerp waar ik niet uitkom.
Ik slik sinds een driekwart jaar exemestaan en tot nu toe met goede resultaten, dwz lage tumormarkers.
Nu vraag ik mij af of ik mijn arts moet vragen om hier everolimus aan toe te voegen. Everolimus heeft bijwerkingen, bij de één meer dan bij de ander, en de exemestaan werkt goed. Alleen: hoe lang nog. Als de exemestaan is uitgewerkt zal het geen zin meer hebben om de everolimus er alsnog aan toe te voegen, of wel? Everolimus kan een aanzienlijke levensverlenging bewerkstelligen in combinatie met exemestaan.
Maar als de exemestaan is uitgewerkt en ik heb de everolimus niet genomen, heb ik dan tijd van leven laten liggen?!! Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Ik begrijp het ook niet helemaal waarom deze combinatie dan niet automatisch wordt aangeboden bij geschiktheid.

Hetzelfde hoorde ik langskomen in een youtubefilmpje over nieuwe behandelwijzen bij uitgezaaide borstkanker. Er werd een lezing gehouden in het kader van "Hoop en Vrees" een congres over uitgezaaide borstkanker van de Nederlandse Borstkanker Vereniging door dr. Gabe Sonke die deze mogelijkheid positief besprak, evenals de combinatie van Palbociclib (CDK4/6 remmer) + letrozole - femara die de ziektevrije tijd van 10 vs 20 maanden als eerstelijns behandeling bij borstkankerpatiënten met borstkanker ER pos. en Her2 neg. status verdubbelt... Dit is ook mijn status dus zou ik ervoor in aanmerking kunnen komen toch?
Waar moet ik naar vragen bij het komende consult?

Ook zijn er mogelijkheden tot het testen van biomarkers hiervoor, maar waar? Ik neem aan dat je dan van te voren weet of het zin heeft om er aan te beginnen.

Het zijn wel veel vragen en meestal probeer ik "gewoon" door te leven maar hier wordt ik erg onrustig van. Want zoveel is er niet voor stage 4 en dit lijkt me wel van belang.

Zijn er hier mensen die deze combinatie reeds naar "tevredenheid" gebruiken?

Groet, Hannah

Dees
Beheerder

Re: Combinatie medcijnen uitgezaaide borstkanker

Bericht door Dees » do 12 nov 2015, 15:20

Hoi Hannah,

De officiële indicatie voor everolimus is:
Afinitor is geïndiceerd voor de behandeling van hormoonreceptor-positieve, HER2/neu-negatieve gevorderde borstkanker, in combinatie met exemestaan, bij postmenopauzale vrouwen zonder symptomatische viscerale ziekte na recidief of progressie volgend op een niet-steroïde aromatase-remmer.
Bron: 1B tekst- Afinitor

Dat betekent dat je eerst tamoxifen en/of anastrazole/letrozole (niet-steroide aromataseremmers) krijgt en als je dan groei hebt, dan ga je over naar exemestane (steroide aromataseremmer) met everolimus.

Daar is officieel bewijs voor. Of er bewijs is voor exemestane en dan bij groei everolimus toevoegen, dat weet ik niet. Er is in elk geval geen officiële indicatie voor.

Waar word je behandeld? Ik ben heel benieuwd waarom je oncoloog voor deze volgorde heeft gekozen en waarom hij niet eerst een andere aromataseremmer heeft gekozen, zodat je altijd nog verder kunt gaan met exemestane en everolimus. Vraag het hem. Laat je het me weten?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hannah

Bericht door Hannah » do 12 nov 2015, 15:54

Bedankt Dees voor je reactie. Kan ik je even persoonlijk benaderen?
Gr. Hannah

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 12 nov 2015, 18:16

Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “November 2015”