Hoe lang Tamoxifen slikken

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Mij

Hoe lang Tamoxifen slikken

Bericht door Mij » di 10 nov 2015, 19:31

Ik begrijp er niks meer van. Eind 2012 kreeg ik de diagnose borstkanker, uitzaaiingen naar oksel. Ik was nog niet in de overgang. Na mijn eerste chemo niet meer gemenstrueerd. Nu moet ik de komende 10 jaar Tamoxifen slikken zei mijn oncoloog.
Maar ik lees zoveel andere berichten, bijvoorbeeld over een paar jaar Tamoxifen slikken en dan een ander middel omdat de Tamoxifen na 5 jaar (?) niet meer goud zou werken door gewenning. Of dat extra lang slikken niet veel zin heeft/toevoegd... Hoe zit dat nou met die Tamoxifen? Ik vind nergens uitgebreide informatie. Moet ik dan alleen afgaan op de informatie van mijn oncoloog?

Dees
Beheerder

Re: Hoe lang Tamoxifen slikken

Bericht door Dees » di 10 nov 2015, 21:28

Hoi Mij, er is ook veel te doen over de duur van hormoontherapie, dus ik snap die verwarring wel. Er zijn resultaten van belangrijke studies geweest, maar dat heeft ook veel verwarring gegeven.

Laten we starten met iets te zeggen over 5 jaar. Tegen de tijd dat je die erop hebt zitten, kom je terug en informeer ik je over de rest. Wat er op dit moment in de richtlijn Borstkanker staat is dit:

Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Dus 5 jaar tamoxifen met of zonder eierstokonderdrukking. Omdat je cyclus niet terug is gekomen, is het onderdrukken van je eierstokken met Zoladex of Lucrin niet zinnig.

Een aromataseremmer zou wel kunnen, maar dan moet je echt 100% zeker weten dat je voor altijd in de overgang zit. Anders kan een aromataseremmer je namelijk ook het duwtje geven om juist uit de overgang te komen en je kunt er ook heel vruchtbaar van worden.

Tegen de tijd dat jij er 5 jaar op hebt zitten, weten we vast iets beter of je het daar bij kunt laten of dat langer doorgaan zinnig is en zoja, op welke manier.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mij

Re: Hoe lang Tamoxifen slikken

Bericht door Mij » di 10 nov 2015, 21:55

Ja Dees hartelijk dank voor je antwoord. Ik zal erop terug komen t.z.t. Ik ben blij eindelijk deze vraag is gesteld te hebben.

Gesloten

Terug naar “November 2015”