tamoxifen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

pamoudshoorn

tamoxifen

Bericht door pamoudshoorn » di 03 nov 2015, 11:48

hoe groot is de kans op kanker door de tamoxifen, gezien het artikel van wim kohler in de nrc met kankerverwekkend middel als bericht?

Dees
Beheerder

Re: tamoxifen

Bericht door Dees » di 03 nov 2015, 12:48

Beste Pamoudshoorn, ik weet niet op welk artikel je doelt. Wat we weten van tamoxifen is dat het een iets verhoogd risico geeft op baarmoederkanker. Dat ligt rond de 3%. Nu is baarmoederkanker doorgaans goed te behandelen.

Na borstkanker is het risico op uitzaaiingen van borstkanker vaak zoveel groter en de verkleining van dat risico door tamoxifen zoveel sterker, dat meestal de voordelen van tamoxifen sterk opwegen de nadelen, maar.... uiteraard hangt dat van je persoonlijke situatie en je tumor af.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Re: tamoxifen

Bericht door Dees » di 03 nov 2015, 15:02

Pamoudshoorn, ik heb het artikel gevonden. Het staat hier. De categorieën gaan niet over het risico dat ze kanker veroorzaken, maar over hoe sterk het bewijs is. Dat wist je misschien al, maar ik zeg het nog meer even. Dat tamoxifen een beetje risico geeft op baarmoederkanker, daarvan is het bewijs vrij sterk, maar het blijft dus een heel klein risico. Zag je ook cisplatinum en adriamycine in de andere categorie staan? Dat zijn vormen van chemo. Werken goed tegen kanker, maar verhogen hoogstwaarschijnlijk ook een beetje het risico op sommige kankers.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “November 2015”