Aromataseremmers en bifosfonaten

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Estherbv

Aromataseremmers en bifosfonaten

Bericht door Estherbv » za 25 jul 2015, 15:02

Hallo Dees,

Je hebt vast ook wel het NRC artikel gelezen over Aromataseremmers en Bifosfonaten. Deze middelen en dan met de name de combi kunnen steeds beter de sterfte aan borstkanker terugdringen, las ik.
Ik wil dit graag bespreken met mijn oncoloog maar weet dat ik niet voor aromataseremmers in aanmerking kom aangezien ik nog niet in de overgang ben (ik ben 43 jaar). Maar alleen bifosfonaten verkleinen de kans ook. Zou ik hier voor in aanmerking kunnen komen of zijn oncologen ondanks deze wetenschappelijke resultaten terughoudend? Bifosfonaten worden voorgeschreven bij botontkalking maar ze verkleinen ook de kans op botuitzaaiingen. Vanwege een andere ziekte heb ik al een jaar of 10 botontkalking in de rug. Lijkt me een extra reden om met bifosfonaten te beginnen of niet?

Verder gebruik ik sinds mei Tamoxifen maar de oncoloog heeft me helemaal niet vooraf naar de gynaecoloog gestuurd. Is dat niet gebruikelijk? Volgens de laatste CT scan (abdomen) heb ik cystes in de onderbuik maar met dat gegeven is verder niets gedaan

Dees
Beheerder

Re: Aromataseremmers en bifosfonaten

Bericht door Dees » za 25 jul 2015, 15:54

Hoi Esther,
Je doelt op dit artikel:
Afbeelding

Hier vind je het artikel in The Lancet.

In het artikel staat heel specifiek: Trials of aromatase inhibitors versus tamoxifen in
premenopausal women treated with an ovarian
suppressant were not included.
Over aromataseremmers bij premenopausale vrouwen met eierstokonderdrukking valt dus niks te zeggen. Aromataseremmers kunnen niet als er nog een cyclus is. Daarvan ga je juist extra oestrogeen produceren en daar worden vrouwen hartstikke vruchtbaar van.

Op dit moment zijn wereldwijd de richtlijnen voor postmenopausale vrouwen nog niet aangepast, terwijl er wel al presentaties zijn geweest van de onderzoekers van dit artikel. Voor postmenopausale vrouwen was het advies altijd al 2,5 jaar tamoxifen en 2,5 jaar aromataseremmer of 5 jaar aromataseremmers. De ASCO-richtlijn is wel aangepast en daarin staat nu dat vrouwen na 5 jaar hormoontherapie aangeboden moet worden om langer door te gaan, 7 of 10 jaar. Nederland heeft die richtlijn tot nu toe niet overgenomen.

Tamoxifen is beter voor je botten dan een aromataseremmer. Naast tamoxifen een botversterker gebruiken (en dat kan dan bv alendronaat, zoledroninezuur (Zometa) of denosumab (Xgeva) zijn), dat zou je met je oncoloog moeten bespreken. De voordelen moeten opwegen tegen de nadelen. Dat is altijd zo.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Estherbv

Bericht door Estherbv » za 25 jul 2015, 18:10

Ja Dees, dat artikel bedoelde ik.

Ik weet dat ik niet voor een aromataseremmer in aanmerking kom dus daar ging mijn vraag eigenlijk niet over. Maar dus wel over Bifosfonaten. In het NRC-artikel staat dat het de kans op botuitzaaiingen met 17% vermindert en bij vrouwen na de overgang zelfs met 28%. Dus in die 2e studie hebben ze blijkbaar ook vrouwen vóór de overgang meegenomen. Ik vind het indrukwekkende cijfers. En aangezien ik dus al botontkalking heb (bifosfonaten hebben ook een werking tegen botontkalking) lijkt het voor mij echt het overwegen waard. Ik ga het bespreken met de oncoloog maar was benieuwd naar jouw bevindingen

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 25 jul 2015, 20:15

Hoi Esther, oja, het originele artikel heb ik er ook nog even bijgezocht, hier is het artikel. Kranten interpreteren nogal vrij en laten soms hele belangrijke informatie gewoon weg omdat ze zo graag een nieuwtje willen brengen.
We received data on 18 766 women (18 206 [97%] in trials of 2–5 years of bisphosphonate) with median follow-up 5·6 woman-years, 3453 first recurrences, and 2106 subsequent deaths. Overall, the reductions in recurrence (RR 0·94, 95% CI 0·87–1·01; 2p=0·08), distant recurrence (0·92, 0·85–0·99; 2p=0·03), and breast cancer mortality (0·91, 0·83–0·99; 2p=0·04) were of only borderline significance, but the reduction in bone recurrence was more definite (0·83, 0·73–0·94; 2p=0·004). Among premenopausal women, treatment had no apparent effect on any outcome, but among 11 767 postmenopausal women it produced highly significant reductions in recurrence (RR 0·86, 95% CI 0·78–0·94; 2p=0·002), distant recurrence (0·82, 0·74–0·92; 2p=0·0003), bone recurrence (0·72, 0·60–0·86; 2p=0·0002), and breast cancer mortality (0·82, 0·73–0·93; 2p=0·002). Even for bone recurrence, however, the heterogeneity of benefit was barely significant by menopausal status (2p=0·0 6 for trend with menopausal status) or age (2p=0·03), and it was non-significant by bisphosphonate class, treatment schedule, oestrogen receptor status, nodes, tumour grade, or concomitant chemotherapy. No differences were seen in non-breast cancer mortality. Bone fractures were reduced (RR 0·85, 95% CI 0·75–0·97; 2p=0·02).
Kortom, het slikken van botversterkers had in de totale groep weinig effect op sterfte tgv borstkanker of terugkeer van ziekte, maar wel op het krijgen van botuitzaaiingen. Bij premenopausale vrouwen had het slikken van botversterkers geen effect op de resultaten, maar bij de groep postmenopausale vrouwen was er duidelijk effect op terugkeer van ziekte, het krijgen van uitzaaiingen op afstand, het krijgen van botuitzaaiingen en sterfte tgv borstkanker.

Als je sowieso al botontkalking hebt, kan ik me voorstellen dat dit, ondanks de opmerking over premenopausale vrouwen, een reden is om wel botversterkers te gebruiken. Je kunt dit het beste overleggen met je oncoloog en print de artikelen gerust uit :smile: .

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » zo 26 jul 2015, 13:18

Ik heb het artikel ook gelezen en naar aanleiding daarvan mijn oncoloog gemaild. Ben inmiddels postmenopausaal en had 100% ER/PR positieve tumoren. Slik dus ook tamoxifen. Heb concreet gevraagd of ik niet beter kan overstappen op een aromastaseremmer icm bisfosfonaat omdat dat weer de mogelijke botontkalking door de aromastaseremmer zou moeten compenseren (denk ik).
Maar stel dat dat een optie is, kan je dan ook gewoon 5 jaar (of langer) alleen aromastaseremmers slikken? Of zit daar een maximum aan?

Groet, Sandra

Kittekat

Bericht door Kittekat » zo 26 jul 2015, 14:29

Goede middag,
Ik lees dit ook met grote interesse. Ik ga bijna overstappen van Tamoxifen op een aromataseremmer en omdat osteoporose in de familie zit ben ik erg gefocused op mijn botten!
Maar van mijn zus met osteoporose weet ik, dat ze na 5 jaar moest stoppen met de bisfosfonaten omdat ze kaaknecrose kreeg. Pfffff ook hier: ieder voordeel heb zijn nadeel. Maar goed de vraag staat op mijn lijstje.
Groet Kittekat.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 26 jul 2015, 17:18

Ik moet zeggen, ik vind het ook wel heel erg interessant. Ik zou het zéker voorleggen aan je oncoloog als je postmenopausaal bent of geen eierstokken meer hebt.

Sandra, je kunt sowieso langer dan 5 jaar aromataseremmers slikken. Niet iedereen krijgt er botontkalking van. Het is een kwestie van voor- en nadelen afwegen.

Kittekat, ik snap je helemaal. Het lijkt me het bespreken waard.
Groeten, Dees

Elizabeth

Bericht door Elizabeth » di 28 jul 2015, 11:15

Beste mensen, Dag Dees, het afgelopen jaar heb ik veel aan jullie site gehad in mijn zoektocht hoe een goed inzicht te krijgen in mijn borstkanker traject. ( nu 62 jaar oud) DCIS en IDC samen in 1 tumor ( tevens her2neu) van 1,6 cm - linkerborst en 1 macrometastase in poortwachterklier. Andere poortwachterklier schoon. Lymf./ vasculaire invasie afwezig. ER 100% positief, PR 75% positief.
Borstbesp. operatie, 16 x bestraling,4 x AC, 4x Docetaxel met Traszumabab ( met coldcap - haar behouden. Met dank aan deze site) Ik kreeg berekening Predict plus van arts ( met alweer dank aan deze site...)
Mijn chemokuur is nu afgerond en het is de bedoeling tot half april '16 naast de Herceptin injecties te starten met 2/3 jaar Tamoxifen en daarna een aantal jaren een Aromataseremmer. Ik heb over twee weken overleg met mijn oncol.arts.
Vraag: Áls ik dit onderwerp en de reacties goed lees begrijp ik er dan uit dat ik mijn oncologische arts ook kan voorleggen of het mogelijk is om niet te starten met Tamoxifen maar meteen met een Aromataseremmer én bifosfonaten? Of is het juist goed ivm her2neu om de al aanbevolen combinatie Herceptin en Tamoxifen nu en over 2/3 jaar de overstap andere Aromataseremmer aan te houden.) Ik heb trouwens al de vraag voor haar klaarliggen of ik het enzym CYP2D6 wel / niet heb....Ook met dank aan deze site...)
Twee 'dank je wel's' dus..voor deze site en alvast voor het antwoord. De site heeft me alert gemaakt en heeft me 'veilig doen voelen' in het durven stellen van vragen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 28 jul 2015, 17:47

Hoi Elizabeth, wat een groot compliment ! Daar doen we het voor. Ik pink een traantje weg. Wat goed dat je je haar gehouden hebt zeg !!

Dit staat er in de richtlijn van 2012. We zijn bezig deze richtlijn te actualiseren:
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

5 jaar een aromataseremmer is conform de richtlijn, dus op basis van bovenstaande artikelen kan ik me helemaal voorstellen dat je daar liever voor gaat én dat je dat meteen combineert met een botversterker/bisfosfonaat. Er is geen speciaal advies voor Her2Neu+ in deze (daar is wel enige tijd discussie over geweest, maar dat is ook weer achterhaald). Met een aromataseremmer heb je met CYP2D6 ook niks meer van doen (want ook daar is eigenlijk vooral veel onduidelijkheid over).

De ASCO-richtlijn (Amerika) zegt dat alle vrouwen die 5 jaar hormoontherapie hebben gehad aangeboden moet worden om langer door te gaan met hormoontherapie. Als je start met een aromataseremmer, is er genoeg wetenschappelijk bewijs dat in totaal 8 jaar slikken ook zinnig is. Nu zijn de voordelen steeds kleiner en er zijn natuurlijk nadelen, dus het blijft een persoonlijke afweging.

Héél goed dat je je veilig voelt om vragen te stellen aan je artsen. Het gaat om jou, om jouw leven en jouw lijf. Daar mag jij alles over zeggen.
Groeten, Dees

Bazinga!

Bericht door Bazinga! » wo 29 jul 2015, 12:09

Hoi,

Ik ben 28, vorig jaar diagnose borstkanker, hoog risico met 10 positieve okselklieren. Oestrogeen positief, progesteron en HER2neu negatief.

Ik word nabehandeld met 4 wekelijkse zoladex-injecties, krijg daarbij een aromataseremmer (exemestaan 1dd25mg) en maandelijks een bisfosfonaat. Mijn oncoloog refereerde aan een grote studie (SOFT studie, hoewel ik deze zelf nooit opgezocht heb, dus ik hoop dat ik dit goed vertel) die vorig jaar gepubliceerd is waarbij er een klein voordeel leek te zijn in de groep jonge patiënten met hoog risico. Aromataseremmer met ovariële ablatie (dmv zoladex) vs. tamoxifen, ik geloof ook in combinatie met zoladex, hoewel de bijwerkingen heftiger zijn. Het advies is deze nabehandeling 7-10 jaar voort te zetten.

Qua bisfosfonaat gaf hij aan dat er nog geen overtuigend bewijs is op voordeel in mijn situatie, maar gezien de verhoogde osteoporosekans bij een aromatase-remmer en dat het erop lijkt dat bisfosfonaten beschermen tegen bot-uitzaaiingen, heb ik deze voorgeschreven gekregen.
(Ook nog calcium en vit. D tabletten ivm het verhoogde risico op osteoporose).

Misschien heb je iets aan deze informatie.

Gesloten

Terug naar “Juli 2015”