Baarmoeder echo en gebruik van Tamoxifen

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

LBK

Baarmoeder echo en gebruik van Tamoxifen

Bericht door LBK » zo 19 jul 2015, 22:25

Ik ben in jan.2014 geopereerd aan borstkanker en sindsdien gebruik ik Tamoxifen. Vorige week is er een inwendige echo gemaakt van mijn baarmoeder omdat ik als klacht had ietwat licht rose afscheiding. uit de echo kwam dat ik een endometrium verdikking had van 24 mm , dat lijkt mij zo'n absurde afwijking omdat ik dit nergens terug kan vinden in informatie op Internet. Mijn vraag is of dit vaker voorkomt want ik maak me toch heel ongerust hierover. Zit nu te wachten op een afspraak met de gynaecoloog die door mijn huisarts geregeld zou worden en van de huisarts zelf werd ik geen steek wijzer.

Dees
Beheerder

Re: Baarmoeder echo en gebruik van Tamoxifen

Bericht door Dees » zo 19 jul 2015, 22:34

Hoi LBK, daar krijg je dan toch stress van he......

Cor de Kroon, oncologisch gynaecoloog antwoordde eerder dit.

Ik heb het antwoord enigszins voor jou aanpast:
Tamoxifen is een stofje dat de receptor voor het oestrogeen blokkeert, het gaat als het ware op de plek van het oestrogeen zitten. Op sommige plekken worden daarmee de functies van het oestrogeen als het ware plat gelegd: omdat tamoxifen al op de receptor zit kan het oestrogeen er niet meer gaan zitten en doet het oestrogeen zijn werk niet meer. Dat is precies het effect dat tamoxifen heeft op borstkankercellen: oestrogeen zet borstkankercellen aan tot groei en vermenigvuldiging maar als tamoxifen al op de receptor zit kunnen de borstkanker cellen niet meer tot groei en vermenigvuldiging worden aangezet door oestrogenen. En dat is precies wat 'we' willen: het stop zetten van de groei en vermenigvuldiging van de borstkankercellen die misschien nog ergens in je lichaam zijn achtergebleven ondanks alle behandelingen die je al hebt gehad.

Het vervelende van tamoxifen is dat sommige oestrogeen receptoren (een ander type dan het type receptor dat in borstkankercellen zit) het verschil niet merken tussen oestrogeen en tamoxifen: dus of er nou tamoxifen of oestrogeen op de receptor gaat zitten die receptor gaat aan de slag. Dit type oestrogeenreceptoren zitten bijvoorbeeld in de eierstokken (daarom krijgen sommige vrouwen die tamoxifen gebruiken cystes op de eierstokken en werkt het bij sommige vrouwen als opwekker van eisprongen) maar ook in het baarmoederslijmvlies. En dat is waar jij 'last' van hebt: als gevolg van het gebruik van tamoxifen wordt het baarmoederslijmvlies bij jou verdikt. Dat komt bij veel meer vrouwen voor en meestal is het geen enkel probleem. Het is pas een probleem als er door het dikker worden van het slijmvlies onregelmatig vaginaal bloedverlies ontstaat. Dat is vervelend voor jou maar kan ook een aanwijzing zijn dat er onrustige cellen in het baarmoederslijmvlies zitten. Er zijn studies waarin vrouwen die tamoxifen gebruiken tot 4 keer vaker naar de gynaecoloog gaan dat vrouwen die geen tamoxifen gebruiken, puur en alleen omdat ze last hebben van onregelmatig vaginaal bloedverlies.

Het is echter goed om je te realiseren dat uit een recente review van alle studies blijkt het voor het risico op het krijgen van baarmoederslijmvlieskanker niet uitmaakt of je tamoxifen hebt gebruikt: relatief risico 1.19 (95% betrouwbaarheidsinterval 0.53 - 2.65) (Iqbal et al, Cancer Treat Rev 2012; 38: 318) (ik weet niet of je bekend bent met relatieve risico's maar het komt erop neer dat in vergelijking met vrouwen die geen tamoxifen gebruiken tussen de 0.53 (dat is dus half zo grote kans) aen 2.6 (dat is ruim 2 x zo grote kans) hebben om baarmoederslijmvlieskanker te krijgen.

Al met al is dit allemaal geen reden om de tamoxifen te stoppen als je met het gebruik ervan het risico op het terug krijgen van borstkanker verkleint.

Tot slot: wat kun je doen aan de baarmoederslijmvliesverdikkingen. Het is bekend dat het gebruik van een progesteron-IUD (Mirena-spiraal) het ontstaan van onrustige cellen en het ontstaan van baarmoederslijmvlieskanker kan voorkomen. Onlangs is weer aangetoond dat dit ook het geval is bij vrouwen die tamoxifen gebruiken (relatief risico op het krijgen van baarmoederslijmvliesverdikkingen (poliepen) 0.28 (95% betrouwbaarheidsinterval 0.15 - 0.55) en op het krijgen van 'onrustige cellen' (hyperplasie) 0.14 (95% betrouwbaarheidsinterval 0.02 - 0.80) (dat het 95% betrouwbaarheidsinterval in dit geval helemaal aan dezelfde kan van de 1 ligt betekent dat het 'significant' of 'echt' is, dat het onder de 1 ligt betekent dat het risico kleiner is in vergelijking met vrouwen die wel tamoxifen maar geen Mirena hebben gebruikt) (Wan et al Climateric 2012;14:622).

Er zijn alternatieven: bijvoorbeeld het Mirena (maar dan wat mij betreft alleen als er al onrustige baarmoederslijmvlies cellen zijn gevonden). Of regelmatig (eens per half jaar?) een mini-curettage om zeker te weten dat jouw verdikte baarmoederslijmvlies geen onrustige cellen bevat. Of hysteroscopisch (met een kijk operatie) je baarmoederslijmvlies verwijderen. Een alternatief zou ook kunnen zijn, als hormoontherapie heel belangrijk is, je eierstokken verwijderen (het verwijderen van je eierstokken zonder je baarmoeder is een heel eenvoudige ingreep met een heel laag risico op complicaties). Dan hoef je geen tamoxifen meer te gebruiken (maar misschien een aromatase remmer maar die heeft geen invloed op het baarmoederslijmvlies). Maar goed, dan komt je voorgoed in de overgang. En dat heeft natuurlijk nogal wat consequenties op de lange termijn. Je schrijft niet hoe oud je bent, maar ik kan me voorstellen dat dat ongewenst is.

Kun je hier mee uit de voeten? Samenvattend denk ik dat je met je oncoloog moet overleggen hoe belangrijk hormoontherapie voor je is (wat de reductie in het risico in het terugkrijgen van de borstkanker is nu je tamoxifen gebruikt), met je gynaecoloog moet overleggen hoe ernstig de verdikking was (poliepen? hyperplasie?) en dan aan hen beide moet vragen of bijvoorbeeld het Mirena een alternatief is met name als de verdikking inderdaad op hyerplasie of poliepen berustte.
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 19 jul 2015, 22:37

Ik vraag Cor nog even of 24 mm absurd is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

LBK

Bericht door LBK » zo 19 jul 2015, 22:48

Wat ik vergeten heb te vermelden is dat ik 62 jaar oud ben, dus het antwoord van Cor de Kroon klopt misschien dan niet

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 20 jul 2015, 11:45

Hoi LBK, het verandert de zaak in die zin dat er qua borstkankerbehandeling geen enkele reden is om tamoxifen te blijven slikken en niet over te gaan naar een aromataseremmer (anastrazol, letrozol, exemestaan). Waarschijnlijk gaat dat dikke baarmoederslijmvlies dan al weg. Dat lijkt me echt iets om met je oncoloog te bespreken !
Groeten, Dees

JJ27

Bericht door JJ27 » ma 20 jul 2015, 14:48

Mijn moeder had precies een jaar geleden ook plotseling bloedverlies nadat ze inmiddels al bijna 2 jaar Tamoxifen gebruikte. Ze werd ook direct doorgestuurd naar de gynaecoloog. Haar baarmoederslijmvlies was volgens mij 18 mm, dus ook vrij dik. Ze hebben toen voor de zekerheid een biopt genomen waarna gelukkig bleek dat er niks ernstigs aan de hand was. De gynacaloog van mijn moeder gaf ook aan dat de oorzaak meestal in het gebruik van Tamoxifen ligt. Ondanks dat er niks aan de hand was vond de gyncealoog het toch beter dat mijn moeder over zou stappen op een ander middel( arometaseremmer). Dit gebruikt ze nu inmiddels weer een jaar met weinig tot geen bijwerkingen. Succes in ieder geval.

LBK

Bericht door LBK » ma 20 jul 2015, 22:01

Dank je JJ27 dat je jou verhaal van jou moeder heb willen delen, ik heb gelukkig 28 juli al een afspraak bij de gynaecoloog. Werd bij jou moeder gelijk bij de eerste afspraak al zo' n biopsie gedaan of moest daar een aparte afspraak voor worden gemaakt?

JJ27

Bericht door JJ27 » za 25 jul 2015, 13:20

Hoi, ja bij de eerste afspraak bij de gyn is er eerst een echo gemaakt waarna er direct een hapje weefsel weggenomen is voor onderzoek. Daarna moesten we bijna 14 dagen wachten op de uitslag. Vooral het wachten was weer vreselijk.......maar gelukkig bleek er niks aan de hand. Ik hoop op dezelfde uitslag bij jou!

LBK

Bericht door LBK » zo 26 jul 2015, 10:27

Hoi, ik hoop dat ze dit dan ook bij mij doet a.s. Dinsdag. Weefsel onderzoek duurt gewoon lang en daar kunnen zij ook niets aan veranderen maar de stress die je van het wachten krijg pffff....
Dank voor jou antwoord.

Gesloten

Terug naar “Juli 2015”