Chemo-Tamoxifen-hormoontherapie?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Lisa

Chemo-Tamoxifen-hormoontherapie?

Bericht door Lisa » za 18 jul 2015, 09:07

Hallo,
Twee jaar terug was ik 37 en er werd borstkanker geconstateerd bij mij. Ik had geen uitzaaiingen, maar wel een grote tumor van 5 cm. Eerst kreeg ik chemo, 6 x TAC, daarna heb ik een borstsparende operatie gehad, toen 23 bestralingen en nu slik ik Tamoxifen.
Nu heb ik vorige maand voor het eerst weer bloed verloren, heb toen bloed laten prikken en kreeg te horen dat dit een normale menstruatie is, maar dat dit niet de bedoeling is, dus er wordt geadviseerd 1 x per 3 maanden een Lucrin-injectie te nemen met de overgangsverschijnselen als gevolg... Vergroot dit mijn kans om de kanker niet terug te krijgen zodanig dat ik als 39-jarige dit moet gaan doen?

Dees
Beheerder

Re: Chemo-Tamoxifen-hormoontherapie?

Bericht door Dees » za 18 jul 2015, 11:40

Hoi Lisa, een menstruatie krijgen is op zich niet erg. Het is een teken dat je lijf weer normaal gaat functioneren.

Of eierstokken persé onderdrukt moeten worden bij premenopausale vrouwen, daar is vrij veel discussie over. Daar is niet een simpel antwoord op te geven. We weten niet meer dan wat er uit studies is gekomen en studies roepen ook altijd weer vragen op. Het is niet anders.

In december zijn op een groot Amerikaans borstkankercongres (San Antonio Breast Cancer Conference) de resultaten van de TEXT en SOFT trial gepresenteerd. Daar schreven we dit topic over. Die studies gaven antwoord op een aantal vragen maar die studies riepen evenveel andere vragen op.

Je kunt tamoxifen ook slikken zonder onderdrukking van de eierstokken met Lucrin of Zoladex. Voor zover ik het kan beoordelen is er overeenstemming dat voor jonge vrouwen onder de 35 én vrouwen met een hoog risico op uitzaaiingen het onderdrukken van de eierstokken wel meerwaarde heeft. Of dat onderdrukken van de eierstokken zoveel meerwaarde heeft voor vrouwen met een klein of gemiddeld risico en voor vrouwen boven de 40, daarover is het laatste woord nog niet gezegd, maar het is in elk geval niet zo dat eierstokonderdrukking persé nodig is en dat het stom zou zijn om dan alleen tamoxifen te nemen zonder eierstokken te onderdrukken.

Vorig jaar is in de ASCO richtlijnen ook opgenomen dat aan elke vrouw na 5 jaar hormoontherapie de mogelijkheid geboden moet worden om langer dan 5 jaar hormoontherapie te nemen. Dat redt opnieuw levens, maar... dat moet opnieuw een afweging zijn tussen voor- en nadelen want aan hormoontherapie zitten ook nadelen (onder andere mbt kwaliteit van leven).

Jij zit met je leeftijd overal tussen in. Ik kan me voorstellen dat een tumor van 5 cm ook maakt dat je in de categorie 'hoog risico' valt en dat het onderdrukken van de eierstokken daarom gewenst is en, voor zover mogelijk, langer dan 5 jaar doorgaan met hormoontherapie ook.

Je kunt deze aanpak altijd proberen. Valt het erg tegen, dan kun je altijd een alternatief zoeken.

Ik denk altijd:
Stap 1 bij klachten: Kijken of je met andere hormoontherapie minder bijwerkingen hebt
Stap 2: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen
Stap 3: Je kunt altijd een test doen en een maand stoppen. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de medicatie komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan en kun je net zo goed doorgaan met de medicatie.
Stap 4: Afweging maken of het verminderde risico dóór de medicatie de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.

Zie je tegen die injecties op? Of tegen het feit dat je dan opnieuw in de overgang komt?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Zwervee

Re: Chemo-Tamoxifen-hormoontherapie?

Bericht door Zwervee » ma 20 jul 2015, 19:46

Ik wil graag wat toevoegen aan Dees' stappenplan bij twijfel over hormoontherapie:tijdelijk stoppen om te herstellen. Ik ben ooit gestopt in verband met de bijwerkingen van tamoxifen. Ik schreef alles wat me dwars zat toe aan dat medicijn. Toen ik stopte, verdwenen veel klachten, maar doordat ik toen ook tot rust kwam, realiseerde ik me dat die klachten ook wel eens het gevolg van aanhoudende spanning en als maar doorgaan konden zijn. Ik ben om dat te testen weer begonnen met slikken. Ik heb amper nog klachten.

Ik merkte wel dat ik erg veel last had van mijnmaandelijkse cyclus. Mijn lichaam ging door enorme ups en downs heen. Vreetbuien. Zo ook mijn stemmingen (neerslachtig). Ik vermoedde dat het me zou helpen als mijn eierstokken plat zouden worden gelegd. Dat mijn lichaam dan kon stoppen met vechten en zoeken. Sinds ik beide behandelingen krijg voel ik me stabiel. Heerlijk, eindelijk die rust in mijn lijf. De opvliegers zijn niet leuk, maar goed te verdragen. Ik zie ze als een positief teken: mijn behandeling doet wat hij moet doen. Hoe minder ik me ertegen verzet, mijn aandacht er niet op richt, hoe minder ze mijn dag bepalen.

Gesloten

Terug naar “Juli 2015”