Tamoxifen weekje overslaan

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Sandra64benik

Tamoxifen weekje overslaan

Bericht door Sandra64benik » za 04 jul 2015, 14:58

Hoi Dees,

Alles goed gecheckt bij het inpakken, maar nu ik een uur in de auto zit realiseer ik me dat ik m'n tamoxifen ben vergeten. Ik slik 20mg, tumor was 100% hormoongevoelig. Volgende week zondag ben ik terug, kan het kwaad om een weekje over te slaan of moet ik op ons vakantieadres een dokter opzoeken en een recept vragen?

Groet, Sandra

Dees
Beheerder

Re: Tamoxifen weekje overslaan

Bericht door Dees » za 04 jul 2015, 16:00

Hoi Sandra,
Oh, lekker op vakantie. Je vraag is niet te beantwoorden. Er is nog nooit onderzocht wat het effect is van een weekje stoppen met tamoxifen. Ik denk niet dat die ene week nou een gruwelijk risico betekent. Misschien kun je je oncoloog een mail sturen en vragen om een recept of even naar een lokale huisarts gaan. Geniet vooral van je vakantie !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Buurvrouw Bep

Bericht door Buurvrouw Bep » wo 08 jul 2015, 05:11

De halfwaardetijd van tamoxifen is vrij lang: rond een week tegenover bijvoorbeeld paracetamol maar een paar uur. Of dat ook betekent dat je gerust een week kunt overslaan kan alleen je arts je vertellen. Je zou een telefonisch consult kunnen aanvragen en al gelijk aan geven dat je dit onderwerp wilt bespreken.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 08 jul 2015, 07:59

Niet alleen je arts. Die studies zijn namelijk nooit gedaan, dus er is gewoon geen bewijs dat het veilig kan en ook niet dat het dramatisch is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kittekat3

Bericht door Kittekat3 » wo 08 jul 2015, 08:35

Goede morgen,
Dit begrijp ik niet helemaal. Ik heb ooit op advies van de oncoloog een Tamoxifen pauze van een maand gehad. En ik weet dat ik niet de enige ben die dit ooit gedaan heeft. Is hier dan ook niets over bekend of onderzocht?
Niet echt geruststellend.
Mvg Kittekat

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 08 jul 2015, 08:42

Hoi Kittekat3,
Tamoxifen wordt bij de meeste vrouwen na borstkanker preventief geslikt. Dat betekent dat de meesten ook zonder hormoontherapie geen uitzaaiingen hadden gekregen, dat een klein deel ondanks hormoontherapie uitzaaiingen krijgt en dat voor een klein deel die hormoontherapie het verschil maakt tussen wel of geen uitzaaiingen krijgen. Voor alle preventieve medicatie (cholesterolverlagers, bloeddrukverlagers, vaccinatie, griepprik etc) geldt dat een grote groep het slikt (of spuit) terwijl het maar voor een klein deel verschil maakt, maar je kunt diegenen voor wie het verschil maakt niet aanwijzen (want dan had je ervoor kunnen zorgen dat alleen zij die medicatie zouden slikken).

De studies met tamoxifen zijn gedaan waarbij tamoxifen 5 jaar geslikt werd en ook waarbij tamoxifen langer geslikt werd. In de groep die tamoxifen slikte kregen net iets minder mensen uitzaaiingen dan in de andere groep.

Een weekje stoppen is niet te onderzoeken, een maandje ook niet. Het is getest op die manier dat iedereen het steeds slikte.

Maarja..... als je bijwerkingen hebt en wilt weten of die van de tamoxifen komen, dan moet je iets. Dan is een stopmaand de manier om te kijken wat dat doet met de bijwerkingen. Gezien het voorgaande verhaal begrijp je dat niet te zeggen is wat dat precies doet met je risico maar dat niet aan te nemen is dat dat heel gevaarlijk is. Zo is dat ook met een weekje stoppen als je tamoxifen niet meegenomen hebt op vakantie.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » wo 08 jul 2015, 13:56

Heb hier vrijwel geen bereik, maar nu wel even. Probleem is opgelost dankzij een hele aardige apotheker die me zonder recept een doosje tamoxifen meegaf, toen ik uitlegde wat het probleem was. Ze moest natuurlijk eigenlijkeen recept hebben maar had iets van 'dit zijn geen pillen die je voor je plezier slikt dus ik help je.' Uiteindelijk dus maar 1 dag gemist.
Vive la France :-)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 09 jul 2015, 13:08

Hoi Sandra, oh, wat een mazzel zeg ! Fijne vakantie !
Groeten, Dees

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » do 09 jul 2015, 15:23

Dank je wel!

Gesloten

Terug naar “Juli 2015”