Uitslag

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Nan

Uitslag

Bericht door Nan » wo 01 jul 2015, 15:23

Goedemiddag,
Net terug met de uitslag,misschien toch chemo :-(
Dees wil jij eens kijken hoe of wat ik zal een en ander hieronder neer zetten...hoor wel als je meer nodig hebt

Klier schoon
1,4 cm invasies carcinoom met cis
Tubulaire differentiatie 3:<10%
Mitsen per 2mm :5
Kempolymorfie 3
Graad 2
Hormoongevoelig
Her2neu is negatief
Ben 50 ( maart)

Advies is 21 bestralingen en misschien chemo ze gaan

Nan

Re: Uitslag

Bericht door Nan » wo 01 jul 2015, 15:25

Sorry ging niet goed vorige bericht

21 bestralingen en ze gaan nu maandag overleggen evt een mammaprint en dan dus chemo
Daarna hormaaontherapir

Heb jij nog meer nodig voor een onderzoekje dees?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 01 jul 2015, 19:12

Hoi Nan,
Ik heb Predict Plus ingevuld. Dat is een online programma om de prognose te berekenen en wat chemo en/of hormoontherapie doet om je prognose te verbeteren. Ik had het ook met Adjuvant Online kunnen doen, maar ik denk dat deze een betere indicatie geeft. Hier heb ik uitgelegd hoe Adjuvant Online werkt en Predict Plus werkt eigenlijk hetzelfde.

Adjuvant Online en Predict Plus geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Dit is wat de analyse in Predict Plus weergeeft. Ik ga er vanuit dat je bij het bevolkingsonderzoek bent geweest en het tumortje met screening aan het licht kwam (dus screendetected was, wat de kans dat het een niet-agressieve tumor was groter maakt).

Afbeelding

Vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan is na 10 jaar nog 91 a 92% in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Hormoontherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 2% extra in leven is. De combinatie van chemo plus hormoontherapie zorgt ervoor dat na 10 jaar nog 3% extra in leven is. Normaal gesproken wordt chemotherapie niet gegeven als de winst slechts 1% is, omdat chemotherapie ook belastend is voor het lichaam en zelfs je risico op andere kankers (een heel klein beetje) verhoogt. De voordelen en de nadelen moeten dus afgewogen worden en bij 1% winst is het advies normaal gesproken: Niet doen.

Als je een Mammaprint doet en daar komt hoog risico uit, dan wordt de kans veel groter dat jij bij de pechvogels zit en bij die 1% zit die dankzij chemo na 10 jaar nog in leven is. Dan zou ik, denk ik, wel chemo doen.

Als de Mammaprint laag risico geeft, dan wordt de kans nog groter dat je er minder dan 1% voordeel bij hebt en heeft chemo al helemaal geen nut.

Hormoontherapie is een twijfelgevalletje. Je kunt het gewoon proberen. Heb je nergens last van, is dat mooi meegenomen, maar als je wel last hebt, dan is stoppen heel goed te verdedigen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Nan

Bericht door Nan » wo 01 jul 2015, 21:07

Goedenavond Dees,

Bedankt voor je antwoord...inderdaad via de bus / bevolkingsonderzoek erachter gekomen
Als ik het zo lees levert bestraling me ook niet zo heel veel op...arts sprak van 20%
Ik moet 10 juli naar oncoloog en zal dan wel meer horen

Nogmaals heel erg bedankt

Gtr Nanda

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 01 jul 2015, 22:32

Hoi Nan, nou bovenstaand figuurtje zegt niks over de toegevoegde waarde van bestralingen.

Vragen die je aan de arts zou kunnen stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk vaak niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat borstkanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat er kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade).
- Stel, we doen dat bestralen niet en borstkanker komt terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem, longproblemen, hartproblemen of een tweede kanker ontwikkel of andere restschade ten gevolge van de bestraling?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Nan

Bericht door Nan » vr 10 jul 2015, 13:57

Goedemiddag dees,

Vandaag bij de oncoloog geweest en zij heeft een iets andere overzichtje gemaakt maar komt inderdaad ongeveer op het zelfde neer
Dus geen chemo....gelukkig
21 bestralingen en inderdaad anti hormoon

Bedankt x

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 10 jul 2015, 14:12

Hoi Nan, gelukkig maar !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juli 2015”