Chlorella en stamarand veilig?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

optimistjenr1

Chlorella en stamarand veilig?

Bericht door optimistjenr1 » za 30 mei 2015, 18:07

Hallo,

12 jaar geleden had ik de eerste keer oestrogeengevoelige borstkanker. Borstbesparende operatie, 6 FEC-chemo's, 36 bestralingen, 5 jaar Nolvadex en 3,5 jaar Femara.
Nu heb ik opnieuw oestrogeengevoelige borstkanker, dit keer in de andere borst. Borstbesparende operatie net gedaan, 23 bestralingen en 5 jaar Nolvadex zullen volgen. Dit keer geen chemo.
Ik ben nu 57 jaar en kwam 12 jaar geleden door de chemo automatisch in de menopauze.

Uiteraard wil ik nu alles doen wat in mijn macht ligt om te voorkomen dat ik een derde keer borst- of een andere kanker krijg.
Naast de behandelingen, beweging en gezonde voeding zou ik graag iets nemen dat de vermoeidheid tegengaat, meer energie geeft en eveneens anti-kanker of weerstandsverhogend werkt.
Ik besef uiteraard wel dat er geen wondermiddel bestaat, want dan zou niemand nog kanker krijgen.

Via diverse kanalen wordt mij nu aangeraden chlorella-tabletten en stamarand (een anti-angiogenetisch extract uit jojoba) te nemen.
Maar als ik het goed heb, zitten er zowel in chlorella als in jojoba fyto-oestrogenen, wat ik niet mag nemen gezien de oestrogeengevoeligheid van mijn kanker?
Hierop kreeg ik als antwoord van degene die mij chlorella en stamarand aanraadde:
"Het is de industrie zelf die hierover opzettelijk verkeerde informatie in de wereld stuurt.
Het is gekend dat fyto-oestrogenen op een tegengestelde manier werken als dierlijke hormonen.
Vb. de voeding met de meeste fyto-oestrogenen is lijnzaad met 380,000 mcg per 100 gram, wat extreem veel is.
Wat weten we nu van lijnzaad, dat dit op zichzelf al voldoende is voor het voeren van een therapie.
Daarna komt soja, en veel later broccoli met 90 mcg. Ook broccoli is gekend als kankerbestrijdend.
Hetzelfde kan gezegd worden van pollen en chlorella (deze laatste met extreem weinig fyto-oestrogenen).
Als u toch anti-tumoraal wil werken, is mijn advies stamarand, een anti-angiogenetisch extract uit jojoba."

Volgens de chirurge/gynecologe die mij recent opereerde, komen de oestrogenen in mijn lichaam enkel nog uit lichaamsvet.
Mijn vraag is dus: zijn chlorella en stamarand in geval van oestrogeengevoelige borstkanker veilig?
Indien niet, wat raden jullie mij dan aan (anti-kanker + energie gevend)?

Mijn huisarts kent niet voldoende over chlorella en stamarand om hierop een antwoord te kunnen geven, en mijn oncologe gelooft per definitie niet in de werking van welke aanvullende behandeling dan ook (niet voor mijn specifieke geval, wel in het algemeen voor om het even wie of wat).

Dus graag jullie mening.
Alvast heel erg hartelijk dank voor jullie antwoord!

Dees
Beheerder

Re: Chlorella en stamarand veilig?

Bericht door Dees » za 30 mei 2015, 19:35

Beste optimistjenr1, poeh, twee keer borstkanker, dat is schrikken.

Vermoeidheid is een heel bekend verschijnsel na de diagnose kanker. Daar zijn allerlei verklaringen voor en allerlei behandelingen om deze aan te pakken. Zo bestaat er online therapie Minder moe bij kanker. Slaap je slecht? Daar kan ik ook allerlei tips voor geven.

Ken je de Lepeltheorie? Is dat nog iets? Je grenzen bewaken en aangeven aan anderen?

Over antikanker-eten en weerstandverhogend voedsel kan ik je niks vertellen, behalve dat ik er niet in geloof. Deze site is daar ook echt niet voor. De opmerking 'Het is de industrie zelf die hierover opzettelijk verkeerde informatie in de wereld stuurt' doet erg denken aan een complottheorie. Dat is één van de rode vlaggen van kwakzalverij:

Afbeelding

Ik heb het zelf ook geslikt hoor. Illusie in een duur potje noem ik het. Het gaf me een gevoel van controle. Op een dag kwam ik een bevriende oncoloog tegen aan wie ik vertelde dat ik Spirulina slikte (dat is Chlorella). Hij vroeg: Waarom? Ben je soms een walvis geworden? Ik moest er zo om lachen dat ik acuut gestopt ben en nooit meer van die dure pillen hebben gekocht.

Ik denk dat je, behalve je therapie volgen (in jouw geval tamoxifen) en gewoon gezond leven, niet zoveel kunt doen om te voorkomen dat de borstkanker nog een keer terugkomt. Qua gezond lezen staat niet roken met stip op nummer één. Daarbij matig met alcohol. Eet gezond en gevarieerd (met veel groente en fruit). Word niet te zwaar of zorg dat je afvalt, zodat je een gezond gewicht hebt. En zorg dat je voldoende beweegt.

Er is niet bewezen dat fyto-oestrogenen (stofjes in planten die qua structuur wel wat weg hebben van oestrogeen) niet goed zijn als je hormoongevoelige borstkanker. Bij gebrek aan bewijs adviseren sommige oncologen om ze niet te gebruiken. Ik heb de indruk dat men er minder en minder stellig over is. Het meest gehoorde advies is nu dat je best 'fyto-oestrogenen', een stofje dat enigszins lijkt op oestrogeen en dat in planten zit, mag gebruiken als dat in melk, yoghurt etc zit, maar liever geen capsules of tabletten.

Op http://www.breastcancer.org staat:
QUESTION: Ann: Phytoestrogens (plant estrogens like soy) are not the same as human estrogen. Why should ER-positive breast cancer patients avoid phytoestrogens?

ANSWERS -Mindy Goldman, M.D. Phytoestrogens and soy are natural forms of estrogen. In some countries where the average daily intake of soy is much higher than those in the U.S., such as the Asian countries, the incidence of estrogen-receptor-positive cancers like breast cancer is actually lower. So some people think that soy and phytoestrogens may be beneficial and help protect against cancer.

Other people are concerned that, because soy is a form of estrogen, it may be dangerous for someone who already has an estrogen-receptor-positive breast cancer. The bottom line with soy is that, similar to the herbal products, we need more quality studies and randomized controlled trials looking at its safety and efficacy.

What the oncologists in our breast cancer center and I have adopted is that if someone with an estrogen-receptor-positive tumor wants to use dietary forms of soy, such as soy milk, tofu, tempeh, we're comfortable with that. But we discourage people from going to the health food store and picking up soy phytoestrogen tablets or other phytoestrogens.

I have found that soy is frequently beneficial, particularly for women who notice hot flashes at night or night sweats. I often have them drink eight to ten ounces of soy milk before bed.
VRAAG: Ann: fyto-oestrogenen (plantaardige oestrogenen zoals soja) zijn niet hetzelfde als het menselijk oestrogeen. Waarom zouden ER-positieve borstkanker patiënten fyto-oestrogenen dan moeten vermijden?

ANTWOORDEN: Mindy Goldman, MD: Fyto-oestrogenen en soja zijn natuurlijke vormen van oestrogeen. In sommige landen waar de gemiddelde dagelijkse inname van soja veel hoger is dan die in de VS, zoals de Aziatische landen, is de incidentie van oestrogeen-receptor-positieve borstkanker veel lager. Dus sommige mensen denken dat soja en fyto-oestrogenen gunstig kan zijn en kan helpen te beschermen tegen kanker.

Andere mensen zijn bezorgd dat, omdat soja een vorm van oestrogeen is, het gevaarlijk kan zijn voor iemand die al een oestrogeen-receptor-positieve borstkanker heeft. De bottom line met soja is dat we meer kwalitatief goede studies en gerandomiseerde gecontroleerde studies nodig hebben naar de veiligheid en werkzaamheid.

Wat de oncologen in ons borstkankercentrum en ik overeengekomen zijn, is dat als iemand met een oestrogeen-receptor-positieve tumor gebruik wil maken van de voeding met soja, zoals sojamelk, tofu, tempeh, we daarmee akkoord kunnen gaan. Maar wij adviseren mensen om af te zien van fyto-oestrogeen tabletten of andere fyto-oestrogenen.

Ik heb geconstateerd dat soja vaak gunstig is, met name voor vrouwen die last hebben van nachtelijke opvliegers of nachtzweten. Ik adviseer vaak om een beker sojamelk te drinken voor het slapengaan.
Bron: Breastcancer.org

Het is informatie van juli 2004, maar wel geupdate in september 2012.

Ik heb geen specifieke informatie over Chlorella en Jojoba gevonden, maar houd er rekening mee dat dat soort middelen ook tegengesteld kunnen werken aan je hormoontherapie. Dat zou naar zijn. Ik denk dat het advies van Breastcancer.org het veiligst is. Eet gezond en gevarieerd, wat je wilt, maar mijd fyto-oestrogenen in supplementen.

Take care.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2015”