Bloederige vloeistof uit tepel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anoniempje

Bloederige vloeistof uit tepel

Bericht door Anoniempje » zo 24 mei 2015, 12:33

Ik woon in het buitenland. Ik stel onderstaande vraag niet voor mezelf maar voor iemand anders.

Jonge vrouw van circa 30 jaar heeft sinds 6 maanden of zo last van een van haar borsten: een tepel die altijd 'erect' (hard) is, bloederige afscheiding komt uit deze tepel en er wordt ook iets gevoeld (knobbeltje ofzo) nabij de tepel.

Huisarts heeft de vrouw doorgestuurd voor mammografie en echo maar daarop was niets te zien. Radioloog heeft de vrouw doorgestuurd naar borst chirurg. Chirurg heeft gekeken, geen biopsie ofzo gedaan maar haar op de lijst voor operatie gezet (aanstaande vrijdag) om datgene wat gevoeld wordt in de borst nabij de tepel eruit te snijden.

Is dit een gebruikelijke gang van zaken? Is er normaal dat geen biopsie (van de knobbel of van de bloederige afscheiding) genomen wordt? Zou een biopsie de behandeling beinvloeden/veranderen? Enig advies?

Dees
Beheerder

Re: Bloederige vloeistof uit tepel

Bericht door Dees » zo 24 mei 2015, 14:11

Hoi anoniempje, wat je noemt, zijn wel echt symptomen, waarbij borstkanker uitgesloten moet worden. In Nederland kan ik me niet voorstellen dat het zo zou gaan. Ze zouden absoluut een MRI maken om te zien of daar wel een afwijking op te vinden is. Als die afwijking gevonden is, zou er een biopt genomen worden. Ook is het mogelijk om dat bloederige tepelvocht te onderzoeken, alhoewel ik heb begrepen dat daar niet altijd iets in te zien is.

Ik vraag me af wat de chirurg gaat verwijderen als hij niet weet waar dat bloederige vocht vandaan komt. Hij kan toch niet zomaar een heel stuk uit die borst snijden? In landen waar MRI niet voorhanden is of erg op kosten wordt gelet, worden soms andere keuzes gemaakt. Dan moet het er eerst uit om door een patholoog onderzocht te worden.

Lastig.... Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2015”