Afwachten bij vlek op long: verstandig?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marietje

Afwachten bij vlek op long: verstandig?

Bericht door Marietje » di 19 mei 2015, 21:59

beste lezer (ik hoop dat onze radioloog ook meeleest..)
Ongeveer een maand na mijn laatste bestraling eind januari voelde ik zo nu en dan wat benauwdheid en had ik een droog hoestje. Maar nooit lang, vaak alleen in de ochtend. Daar dus een maand of twee mee doorgelopen, geen onrustgevoel erbij. De laatste week nam de last opeens erg toe en werd ik doodmoe van het zinloze gehoest, voel ook druk hoog in de longen. Naar de dokter, mogelijkheden: bestralingsschade of uitzaaiingen. Rontgenfoto gemaakt. Uitslag is nu onduidelijk, er is een streperige vlek vrij hoog in de rechterlong.
De dokter wil mij nu naar de longarts voor een gesprek en een ct-scan voor precieze diagnose van de vlek. Maar ik redeneerde: als het een ontsteking is (door bestraling of anderszins) kan een penicillinekuur en/of prednison misschien helpen en dan weten we in feite ook wat het is. Bovendien heb ik dan kans dat is snel opknap.
Ze stemde in en ik merk nu al verbetering, na 1 prednison (30 mg) en 1 peniciline-jongetje.
Ik heb de neiging om als de klachten weggaan en wegblijven, ook mijn afspraak bij de longarts (die ik expres wat vooruit heb geplaatst), af te zeggen.
Is dat verstandig?
Ik redeneer: geen klachten is geen actie, als ik longuitzaaiingen krijg hoef ik dat pas echt te weten als ik er last van heb. Of zou ik toch beter af zijn nu er een vlek zit, om te weten of die over twee weken ook echt kleiner of weg is?

Misschien een gekke vraag, maar ik zit er mee.

Dank voor alle meedenkers, alle reacties welkom!

Marietje

Dees
Beheerder

Re: Afwachten bij vlek op long: verstandig?

Bericht door Dees » wo 20 mei 2015, 13:07

Hoi Marietje, ik vond het zelf al helemaal geen gekke gedachte om dat zo aan te pakken, heel logisch zelfs. Inderdaad, geen klachten is geen actie.

Ik heb het voorgelegd aan een longarts die zegt dat hij heel vaak ziet dat mensen longontsteking krijgen ten gevolge van bestraling. Hij geeft soms een wat hogere dosering van prednisolon. Hij gaf je groot gelijk door af te wachten. Hij drukt je op het hart om aan de bel te trekken als je benauwder wordt.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marietje

Bericht door Marietje » wo 20 mei 2015, 21:30

Dees, zeker kan ik hiermee vooruit, dank je wel! Stel het zeer op prijs dat je gecheckt hebt bij een longarts. Heel blij mee! Zie volgende week mijn radiotherapeut voor een controle en ben benieuwd wat zij zegt.
Hartelijke groet van Marietje

net_arts

Bericht door net_arts » do 21 mei 2015, 19:50

Beste Marietje,

Ik ben het met jou en Dees eens. Het is goed om even af te wachten. Een ontsteking lijkt mij bij deze beschrijving ook veel waarschijnlijker dan een uitzaaiing.

Marietje

Bericht door Marietje » do 21 mei 2015, 21:24

Dank, Lex, voor je reactie. Echt fijn, ook het tijdstip van lezen (vlak voor het slapen gaan): scheelt nachtrust ;)
Groet van Marietje

Gesloten

Terug naar “Mei 2015”