Screening dmv mri bij verhoogd risico

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Pien24

Screening dmv mri bij verhoogd risico

Bericht door Pien24 » vr 15 mei 2015, 22:11

Negen jaar geleden kreeg mijn zus borstkanker (32 jaar) graad 3 hormoongevoelig en 1 macro en 1 micro uitzaaiing in de poortwachtersklier. Verder alles schoon. Gen onderzoek was negatief. Ze heeft borstamputatie en Tac chemo gehad met vijf jaar hormoonbehandeling.
Vorig jaar bleek dat er helaas uitzaaiingen in haar nekwervels waren. Onlangs hebben we het check2 gen laten onderzoeken maar dit was ook negatief. Een tante aan vaderszijde heeft met 55 borstkanker gehad en oma van vaders zijde waarschijnlijk een soort van eierstokkanker met 70 jaar.
Om die reden heb ik volgens het genetisch centrum een sterk verhoogd risico. Vorige week heb ik mijn jaarlijkse echo gehad en mijn (2 jaarlijkse) mammografie. Ik ben 38 jaar en heb uitermate veel klierweefsel, klasse 4. Nu wil de radioloog dat ik een keer een mri laat doen vanwege het vele klierweefsel. Op internet lees ik dat er de laatste jaren uit onderzoek is gebleken dat je dan ook een hoger risico hebt. De mammacare verpleegkundige zei dat er tijdens een mri vaker iets wordt gevonden wat verder onderzoek behoeft maar dan uiteindelijk toch goedaardig is.
Ik ben best een beetje huiverig voor dit onderzoek en vraag mij af of die echo en mammografie nu een schijnzekerheid zijn geweest.
Is het in mijn geval beter om in de toekomst jaarlijks een mri te ondergaan?
Overigens heb ik maar 1 nier, die wel 100% werkt, is dat dan niet belastend voor mijn nier?
Ik hoop dat jullie mij wat antwoorden kunnen geven. Alvast bedankt!

Dees
Beheerder

Re: Screening dmv mri bij verhoogd risico

Bericht door Dees » za 16 mei 2015, 11:24

He Pien, wat naar allemaal. Elk diagnostisch onderzoek en zeker beeldvorming kent een vorm van schijnveiligheid. Het kan zijn dat er niks gezien wordt en dat er toch iets zit. Het kan ook zien dat er iets gezien wordt wat geen kanker is.

Afbeelding

Het is belangrijk je lichaam te kennen en bij veranderingen of afwijkingen die niet minder worden of die juist erger worden aan de bel te trekken. Bij de meeste vrouwen wordt borstkanker uiteindelijk wel ontdekt, vaak door henzelf, ook bij vrouwen met dicht klierweefsel. We weten dat dicht klierweefsel een extra risicofactor is voor het krijgen van borstkanker, maar hoe dat komt, daar is een controverse over.
Controversy exists over why breast density is an independent cancer risk. Experts agree that dense areas on mammograms make cancer detection more difficult. Some, like Byrne, also believe that breast density may serve as a marker for other factors, such as the history of a woman’s hormone exposures. Disagreement also exists over whether current or past breast density serves as the better risk predictor.
Bron: Journal of National Cancer Institute
Dicht klierweefsel

De dichtheid (ook wel densiteit) van de borst is evenredig met de hoeveelheid stralingabsorberend fibroglandulair weefsel in de borst. Een deel van de vrouwen met mastopathie heeft dergelijk klierweefsel. Er zijn aanwijzingen dat de dicht-

Tabel 3 Eindcategorieën van het BI-RADS

Eindcategorie Korte omschrijving
0 onvolledig onderzoek: additionele beeldvorming en/of vergelijking met eerdere onderzoeken noodzakelijk
1 normaal
2 eenduidig benigne bevinding
3 waarschijnlijk benigne: de radioloog denkt dat de laesie benigne is, maar controleonderzoek is geïndiceerd; hierbij kan gekozen worden voor een tussentijdse follow-up (na 6 maanden) maar ook voor een biopsie
4 waarschijnlijk maligne: verdacht, maar niet klassiek
5 zeer verdacht voor maligniteit
6 pathologisch bewezen maligniteit
heid van het borstweefsel geassocieerd is met een twee- tot viermaal verhoogde kans op borstkanker, afhankelijk van de mate van dichtheid [McCormack 2006, Boyd 2007]. Om die reden wordt geadviseerd bij vrouwen met mastopathie en dicht weefsel met recidiverende klachten zeer alert te blijven en geregeld beeldvormend onderzoek te verrichten.
Bron: Nederlands Huisartsen Genootschap- diagnostiek mammacarcinoom

Ik vond dit. Voor de volledigheid zet ik het er maar bij:
Steps you can take
If you have dense breasts, there lifestyle choices you can make to keep your breast cancer risk as low as it can be:

* maintaining a healthy weight
* exercising regularly
* limiting alcohol
* eating nutritious food
* never smoking (or quitting if you do smoke)

These are just a few of the steps you can take. Review the links on the left side of this page for more options.

Along with lifestyle options, many doctors recommend additional screening for women with dense breasts. This might include MRI scanning and ultrasound.
Bron: Breastcancer.org

Ik vermoed dat in jouw situatie een MRI wel eens geadviseerd zou kunnen zijn. Maak een afspraak met een radioloog en heb het er samen over. De radioloog kan je ook zeggen of een MRI met contrastvloeistof in jouw geval eigenlijk wel een mogelijkheid is. Contrastvloeistof wordt door de nieren uit het lichaam verwijderd. De nierfunctie moet
voldoende hoog zijn. Bij nierfunctie stoornissen wordt bloed geprikt waaruit de GFR
wordt bepaald. Bij een te lage GFR kan het onderzoek niet doorgaan.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Pien76

Bericht door Pien76 » wo 20 mei 2015, 22:08

Hallo Dees,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik vraag mij nu alleen nog af of ik nu dubbel risico loop. Enerzijds vanwege het feit dat mijn zus zo jong borstkanker kreeg en anderzijds nog eens door het dichte klierweefsel bij mij.
Is zoiets dan vergelijkbaar als bij een positief gen of zijn dat toch hele andere percentages. Aan de andere kant zeggen al die statistieken ook weer niet altijd alles.
Ik ga binnenkort toch maar mijn nierfuncties laten prikken en als die goed zijn een keer een mri laten maken, al kijk ik er wel een beetje tegenop.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 21 mei 2015, 17:20

Hoi Pien, dat is onmogelijk te zeggen. Er is bij jullie geen gendefect aangetoond, niet van BRCA en niet van CHEK. Of er dan echt iets genetisch aan de hand is of dat het toch gewoon pech is geweest, valt niet te zeggen. Je zegt dat er aangegeven is dat er 'sterk verhoogd' risico is. Wat voor advies heeft de klinisch geneticus dan gegeven met betrekking tot de controles?

Of het dichte klierweefsel jouw persoonlijke risico vergroot en hoeveel dan, dat valt echt niet te zeggen, dus ook niet of dat je risico extra verhoogt.

Wat je zegt, wat moet je er dan mee? Stel dat we Ja moeten op de vraag over dat dubbele risico, dan nog kun je niks anders doen dan je lichaam in de gaten houden en met veranderingen of symptomen naar de dokter gaan en dan dus in jouw geval eens per jaar een scan. Meer kun je er niet mee.

Je lichaam in de gaten houden en met blijvende veranderingen naar de dokter gaan, is het advies aan elke burger, niet alleen voor wat betreft borsten maar voor elk lichaamsdeel.

Ondertussen proberen de angst niet je leven te laten reageren.

Life is what happens to you while you're busy making other plans (John Lennon)
Toch?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2015”