Borsttumor niet primaire tumor

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Leonda

Borsttumor niet primaire tumor

Bericht door Leonda » do 26 feb 2015, 01:53

Kan het voorkomen, dat borstkanker geconstateerd is en behandeld -middels IORT - en dat uit het Lab onderzoek van de borsttumor blijkt, dat dit niet de primaire tumor zou zijn ? Er is lymfoid weefsel rondom de tumor gevonden, hetgeen er op zou kunnen duiden dat de tumor vanuit een andere bron ontstaan zou zijn.
Is dit een bekend fenomeen, komt het vaker voor ? Hoe erg is het ?
Kan ik nog meer tumoren verwachten, die via een PET scan nog ontdekt moeten gaan worden, of kan er ook een misverstand zijn ?

Dees
Beheerder

Re: Borsttumor niet primaire tumor

Bericht door Dees » do 26 feb 2015, 11:16

Hoi Leonda, he wat spannend. Uit de IORT maak ik op dat je op leeftijd bent. Klopt dat? Ik kan je geen antwoord geven. Ik weet dat er neuro-endocriene tumoren ook in de borst voorkomen, maar weet niet of die dan lymfoid weefsel om zich hebben. Ik weet ook niet hoe belangrijk het is om te weten als je verder geen klachten hebt. Deze tumor is er immers uit.....

Ik heb een patholoog gevraagd even naar deze vraag te kijken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Saskia Zomer

Bericht door Saskia Zomer » do 26 feb 2015, 22:47

Beste Leonda,

Moeilijk om een antwoord te geven op je vraag. Enkel lymfatisch weefsel rondom de tumor hoeft niet te beteken dat het niet de primaire tumor is. Heb je het pathologie verslag? Misschien staat daar iets in waar ik iets wijzer van wordt, bv type tumor en of ze nog aanvullende kleuringen hebben gedaan.

Groet Saskia Zomer
Patholoog Canisius Wilhemina Ziekenhuis Nijmegen

Leonda

Bericht door Leonda » vr 27 feb 2015, 20:57

Hier nog wat info: Oestrogeen en progesteron receptoren zijn negatief, net als HER2
De receptorkleuringen op dit preparaat : MIB-1 is 60%-80%. Aanvullende kleuringen (TTF-1/Ker7) zijn ingezet.
Tevens wordt in coupe 1D opvallende dilatie van lymfvaten/bloedvaten gezien, met hierin losgelegen cellen, de macrofagen/tumorcellen.TNM classificatie (7e editie) pT1c.
Bloom Richardson graad I-II, van 1,9 cm. Angioinvasie :dubieus
Op grond van de slechte differentiatie, de suggestie van ligging in een lymfeklier en de triple negativiteit wordt een metastase van elders ovérwogen.

Zou mijn borsttumor echt van elders kunnen komen ? Hoe waarschijnlijk is dit en waar/ op welke site is info hierover te vinden, die ook voor een leek te bevatten is ?
Zou heel fijn zijn, als ik hier duidelijkheid over kreeg.
Mijn dank alvast.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 27 feb 2015, 21:49

Hoi Leonda, ik speel je vraag door.

Er is geen enkele site waarop je een antwoord gaat vinden, omdat als het écht een uitzaaiing van elders zou zijn, dat behoorlijk uniek is. Ik heb de indruk dat dat zinnetje er bijna voor de zekerheid in staat. Zit je in een groot centrum waar veel borstkanker behandeld wordt en waar een echte mamma-patholoog zit? Dat kun je hier zien.

Soms wordt hetzelfde weefsel door een andere patholoog anders beoordeeld, dus misschien is het verstandig om een andere patholoog ernaar te laten kijken. Ik weet dat bv de Mammaprint soms ook aangevraagd wordt en soms blijkt daaruit dat weefsel nooit borstkankerweefsel kan zijn of zeker wel borstkankerweefsel is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Saskia Zomer

Bericht door Saskia Zomer » vr 27 feb 2015, 22:24

Beste Leonda,

De kans dat het een uitzaaiing van een tumor elders is is niet zo groot. Triple negatieve mammatumoren komen nog redelijk vaak voor en zijn geen reden om aan een uitzaaiing te denken. Men spreekt over slechte differentiatie maar de graad is I-II (vreemd dat men niet weet of I of II is trouwens), dus niet zo heel slecht. Ook lymfocytair infiltraat is niet direct een reden om te denken aan een uitzaaiing, eventueel zou je dan kunnen denken aan een medullair mamma carcinoom. Maar ik heb het materiaal (de coupes) niet gezien, dus het blijft speculeren. Je kunt zoals Dees al aangeeft altijd een second opinion aanvragen.

Groet Saskia Zomer
Patholoog CWZ Nijmegen

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”